تمدن در اسلام چگونه تعریف می‌شود؟


تمدن در اسلام چگونه تعریف می‌شود؟

رئیس پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تمدن را بزرگترین سامانه زیستی که بشر موفق به ساخت آن شده معرفی کرد و گفت: تمدن مد نظر ما در اسلام تمدنی هم ریشه با دین است.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، امروز ( دوشنبه- ۲۹ شهریورماه) در سلسله نشست‌های علمی با رویکرد تمدنی در مسائل راهبردی با عنوان «امنیت و تمدن» که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با همکاری پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی به صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: تمدن مد نظر ما در اسلام تمدنی هم ریشه با دین است.

وی افزود: عقل و تفکر صرفا در ارتباط با انسان مطرح می‌شود و زمانی که از تعقل صحبت می‌شود منظور این است که از علم و دانش در زندگی خودمان استفاده کنیم و امور زندگی را به نحوی ساماندهی کنیم که امر دنیا و اخرت تامین شود.

به گزارش ایسنا، رئیس پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه آنچه متحرک را به حرکت در می آورد در دو دسته تقسیم بندی می شود در توضیح آن گفت: یک دسته محرک های دانشی، معرفتی است و یکی هم محرک های انگیزشی هستند که این محرک‌ها به دو نوع یکی از جنس امیال و یکی از جنس ناخواستنی‌ها تقسیم می‌شوند.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین لک زایی، اگر انسان ها تابع دین شوند در این صورت انگیزه ها و اندیشه ها الهی می شود.

وی تمدن در نگاه توحیدی اسلام را تجلی به کار گیری دین در همه ظرفیت ها ارزیابی کرد و افزود: اگر متدین شدیم و به دین عمل کردیم می توانیم موفق باشیم.

رئیس پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمدن بزرگترین سامانه زیستی است که بشر موفق به ساخت آن شده است، خاطرنشان کرد: دین معنای دقیقی در قرآن دارد و در ریشه شناسی دین در قرآن به این مفهوم اصلی می رسیم که دین یعنی فرمانبرداری.

لک زایی ادامه داد: انسان ها ذاتا فرمانبردارند، اما مهم این است از چه کسی فرمان می گیرند. طبع انسان به گونه ای است که نیاز دارد این گونه باشد، اما فرمانروا مهم است.

وی تاکید کرد: در اسلام این مقام خداوند است که قدرتمند است و مالک همه چیز است. تنها قدرت مالک یوم الدین خداست و شما انسان ها باید فقط از خدا اطاعت کنید.

لک زایی با بیان اینکه برخی از انسان ها در طول تاریخ فرمانبردار دیگری داشته‌اند، اظهار کرد: پیام اول انبیا بر این متمرکز شده که خط عبادت بر فرمانبرداری است، اما اگر در جایی جامعه اسلام زیر سلطه غیر اسلام برود تمدن آن غیر اسلامی می شود و نباید اینگونه باشد.

رئیس پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر تابع خدا باشید تمدن اسلامی است، زیرا عقاید اسلامی متبلور شده و شرک زمینه ای برای بروز و ظهور ندارد.

وی در توضیح امنیت نیز اظهار کرد: امنیت دقیقا به معنای این است که بقای ما دچار خطر نشود. تفاوت تعریف امنیت در توحید اسلامی با دیگر تعاریف این است که امنیت و بقا در تمدن اسلامی علاوه بر بقا دنیوی با بقای اخروی نیز تعریف می شود که در تمدن های شرک آلود حرفی از بقای اخروی نیست.

لک زایی افزود: اگر در این دنیا به عنوان انسان به گونه ای زندگی کردیم که جهنمی شدیم به این معنی است که امنیت انسان تامین نشده و در تمدن‌های غیر الهی و شرک آلود اینگونه است که تنها منافع ملی خودشان را تامین می‌کنند.

رئیس پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، توضیح داد: دین یعنی اینکه از مقامی اطاعت کنیم که او می تواند از ما حمایت کند و انسان ها اگر از دولت اطاعت می کنند به دلیل این است که به امنیت نیاز دارند، اما قدرت اصلی خدا است و دولتی که بخواهد امنیت تامین کند اگر الهی نباشد، نمی تواند.

وی تصریح کرد: اگر می خواهیم تمدن اسلامی باشد و تسلیم محض در برابر خدا باشیم یکی از تولیدات آن امنیت است که بقای عزتمند در دنیا و آخرت را به همراه دارد. در ایران نتیجه ورود اسلام و خارج کردن پادشاه در طول ۴۰ سال مشاهده می شود.

لک زایی گفت: اگر نظام سلطه به رهبری آمریکا تصور کنند با حمله به ایران پیروز می شوند یک لحظه درنگ نخواهند کرد.

به گفته وی از نظر قران کسی که ایمان آورده و صاحب امنیت شده، با خشوع قلب و تلاوت قرآن متصدی مسایل امنیت می‌تواند باشد و اگر اینگونه باشد دشمن نمی تواند نفوذ کند، اما اگر ایمان نباشند ویروس ترس وارد جان طرف می‌شود و درجا می زند.

وی تاکید کرد: همواره باید ملازم با خدا باشید و از خدا درخواست کنید و در این حالت بدانید خدا هم اجابت می‌کند.

رئیس پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: امنیت فقط یک موضوع نیست و به تمام ارکان آن باید نگاه همه جانبه کرد. اگر همه چیز دینی شود، مطمئن باشید نصرت الهی شامل ما می شود و یقینا موفق خواهیم شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو