تیغ ورشکستگی بر گلوی مهدکودک‌ها


تیغ ورشکستگی بر گلوی مهدکودک‌ها

در ماه‌های پایانی سال 98 با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل و کارفرمایان متضرر شدند. در این میان از اولین مکان‌هایی که با شیوع کرونا تعطیل شد مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه‌ها بودند، البته آموزش مجازی در مدارس و دانشگاه‌ها، جایگزین کلاس‌های حضوری شد، اما در این میان مدیران مهدهای کودک با مشکلات دوچندان روبه‌رو بودند؛ چراکه نه خبری از کلاس‌های...

مهدهای کودک استیجاری با هزینه‌های بالای آب، برق و گاز ملک وقتی مجبور به تعطیلی شدند کسی آن‌ها را ندید و فقط مسئولان مدعی شدند شهریه‌های اخذ شده باید به خانواده‌ها بازگردانده شوند این مشکلات موجب شد تا شاغلان این حرفه به دلیل مشکلات مالی در ورطه ورشکستگی بیفتند و مربیان زیادی هم بیکار شوند.

مدیر یکی از مهدهای کودک کاشمر در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: اگر چه از گذشته مهدهای کودک با مشکلات بسیاری مواجه بودند اما شیوع ویروس کرونا موجب شد زخم‌های کهنه سرباز کنند و مشکلات چندین برابر شوند.

فهیمه توصیفیان افزود: ویروس کرونا، ما را به این نتیجه رساند مدیران و مربیان مهدهای کودک امنیت شغلی ندارند، زیرا اولین ضربه و خسارتی که بر اثر شیوع ویروس به جامعه وارد شده مهدهای کودک را تحت تأثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی از بین تمامی مهدهای کودک شاید فقط سه یا چهار مهد آن‌ هم با شرایط خاص باز باشند، زیرا شیوع کرونا موجب شد مربی مهد با ۱۵ سال سابقه کار خانه‌نشینی اختیار کند و یا در مغازه‌ای مشغول به کار شود و یا به نگهداری کودک در خانه بپردازد.

این فعال حوزه کودک با اشاره به استیجاری بودن مکان بسیاری از مهدها و اجبار به تغییر مکان، عنوان کرد: از زمانی که مهدها زیر نظر آموزش‌ و پرورش قرار گرفته‌اند بهزیستی دیگر هیچ دخالتی ندارد و پای خود را کنار کشیده و از سویی آموزش‌ و پرورش هم قبل از این‏که اساسنامه‌ای داشته باشد شورایی به نام تعلیم و تربیت تشکیل داده و فقط اعلام نموده به فکر استخدامی نباشید.

توصیفیان اظهار کرد: در حال حاضر همه ما ترس داریم که باوجود همه مشکلات و هزینه‌های انجام شده در بازدید آموزش ‌و پرورش از مهدها مکان راه‌اندازی مهد تأیید نشود که اگر این‌گونه باشد بدون‏ شک بسیاری از مهدها نمی‌توانند به فعالیت ادامه دهند.

فقط ۶ مهدکودک شهری فعال است

بسیاری از مهدهای کودک کاشمر یکی پس از دیگری با مشکل مالی مواجه شده و بعد از مرخص کردن مربیان مجبور به فروختن میز و صندلی‌ها و وسایل بازی و در نهایت تخلیه ساختمان‌ شدند، متأسفانه گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون حدود ۱۲ مهد بر اثر چالش‌های مالی ناشی از کرونا در کاشمر ورشکست و برای همیشه تعطیل شده‌اند.

نماینده کانون توسعه و هماهنگی مهدهای کودک کاشمر در همین خصوص به ایسنا، گفت: باوجود این‏که فعالیت در مهدکودک‌ها یک شغل سخت، پراسترس و کم‌درآمد است اما مسئولان اصلاً به آن‌ها توجهی ندارند.

محمد طاهری با بیان این‏که تا قبل از شیوع ویروس کرونا ۴۵ مهد شهری و ۲۴ مهد روستایی در شهرستان کاشمر مشغول به فعالیت بودند، افزود: اکنون فقط ۶مهدکودک شهری فعال است و باقی همه تعطیل و یا ورشکسته شده و برای همیشه جمع کرده‌اند.

وی عنوان کرد: باوجود این‏که با تغییر شرایط تمامی مشاغل فعال شدند اما مهدکودک‌ها با شیوع ویروس کرونا از اسفند ۹۸ تاکنون اصلاً باز نشده‌اند.

نماینده کانون توسعه و هماهنگی مهدهای کودک کاشمر بیان کرد: اگر چه دولت اعلام نمود؛ به مهدکودک‌ها به ازای هر نفر بیمه ‌شده‌ای که داشته باشند و در صورتی‌ که آن‌ها را حفظ کنند ۱۶ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت دو ساله داده می‌شود اما چون باید در کنار پرداخت حقوق ماهانه برای هر مربی ۸۰۰ هزار تومان بیمه پرداخت کنند و از سویی کودکی هم پذیرش نداشته‌اند مهدها از این طرح استقبال نکردند.

وی با بیان این‏که ۱۰ تا ۱۲ مهدکودک در کاشمر به‌طور کامل ورشکست شده و جمع کرده‌اند، بیان کرد: باوجود این‏که این مهدکودک‌ها وسایل خود را به حراج گذاشته‌اند اما کسی نیست آن‌ها را بخرد.

طاهری ادامه داد: هر چند از مدتی قبل مهدکودک‌ها زیر نظر آموزش‌ و پرورش قرار گرفتند اما تاکنون در این خصوص هیچ ابلاغیه‌ای برای آموزش‌ و پرورش نیامده تا آن‌ها را تحت پوشش قرار دهد در واقع نمی‌دانند که باید چه‌ کاری انجام دهند و یا حتی ساماندهی مهدها چگونه می‌خواهد باشد از سویی ابلاغیه‌ای برای بهزیستی آمده که دیگر هیچ نظارتی بر مهد کودک‌ها نباید داشته باشند.

وی تصریح کرد: هر چند تمامی پیش‌دبستانی‌های زیر نظر آموزش ‌و پرورش کار ثبت‌نام را انجام می‌دهند ولی مهدکودک‌ها هنوز نمی‌دانند بر اساس کدام آیین‌نامه باید فعالیت داشته باشند.

بعد از ۱۵ سال تلاش، حق ما اعلام ورشکستگی نیست

همچنین نماینده روستا مهدهای کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد: بسیاری از روستا مهدها به دلیل افزایش اجاره مکان از سوی صاحب ‌ملک و ادامه‌دار شدن تعطیلی‌ها مجبور به تخلیه مکان شده‌اند.

نرگس شوقی با بیان این‏که تا قبل از شیوع ویروس کرونا ۲۴ مهدکودک روستایی در کاشمر و کوهسرخ با ۲۵۰۰ کودکی که هر روز به آن‌ها ناهار گرم داده می‌شد مشغول به فعالیت بودند، عنوان کرد: روستا مهدها فقط مجاز به پذیرش کودکان بالای سه سال هستند و تأمین تمامی امکانات نیز با خود مهدها است.

وی مطرح کرد: مهد کودک‌ها دغدغه خانواده‌ها را برای نگهداری فرزندان کم می‌کردند، اما با تعطیلی آن‌ها مادران شاغل دغدغه نگهداری فرزندان خود را دارند به ‌طوری ‌که بسیاری از مادران با ما تماس می‌گیرند و می‌پرسند چه زمانی می‌توانند کودک‏شان را به مهد بیاورند، لذا مجبورند فرزندان خود را به‌ ناچار به افراد نابلد یا بستگان خود برای نگهداری بسپارند و نگرانی‌های آن‌ها برای سلامت جسمانی و روانی و نیز آموزشی و تربیتی بیشتر شده است.

شوقی تصریح کرد: اگر چه مدارس غیرانتفاعی شهریه را همان ابتدا می‌گیرند و دیگر شهریه را هم برنمی‌گردانند، اما مهدکودک اگر هم‌ کلاس‌هایشان را به‌صورت مجازی برگزار کنند مجاز به گرفتن شهریه نیستند.

نماینده روستا مهدهای کاشمر گفت: متأسفانه برخی مهدهای حاشیه شهر به میزان همان شهریه روستا مهدها کودکان را ثبت‌نام می‌کنند و این موجب شده برخی از خانواده‌های روستایی که وضعیت درآمدی بهتری دارند فرزندان خود را به این مهدها ببرند.

وی در پایان از ثبت‌نام رایگان دانش آموزان روستایی در پیش‌دبستانی‌های مدارس خبر داد و گفت: اگر پیش‌دبستانی‌ها باز شوند و شروع به فعالیت کنند تمامی ۲۴ مهد روستایی باوجود تمامی هزینه‌های انجام شده مجبور به تعطیلی هستند.

تاکنون هیچ دستورالعملی دریافت نکرده‌‎ایم

در همین خصوص معاونت آموزش و پرورش کاشمر به ایسنا گفت: اگر چه در سطح استان تصمیماتی برای مهدهای کودک گرفته شده، اما تا کنون هیچ گونه دستورالعملی برای چگونگی ساماندهی مهدهای کودک به شهرستان واصل نشده است.

علیرضا رئوفی افزود: تا زمانی که دستورالعمل‎‌های اجرایی دریافت نشود نمی‎توان درباره نحوه خدمات‌دهی و ساماندهی آن‌ها اظهار نظر نمود.

بی‌تردید تعطیلی مهدهای کودک با توجه به پیک پنجم کرونا، به نفع سلامت کودکان است، اما در ازای این تعطیلی شاهد حذف مهدکودک‌ها از چرخه آموزشی و رشد مراکز آموزشی و نگهداری غیرمجاز کودکان هستیم و سهم مسئولان مهدها تنها بار مالی خواهد بود که هیچ‌گاه حمایت نشدند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری