بیش از پنج هزار دام سنگین در بیجار مایه‌کوبی می‌شود


بیش از پنج هزار دام سنگین در بیجار مایه‌کوبی می‌شود

سنندج - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار گفت: اجرای واکسیناسیون با اولویت دام‌های سنگین، حساس و با پوشش کانون های بیماری در حال اجرا است که پیش بینی می‌شود در این فاز سه هزار و 200 نوبت راس دام علیه بیماری بروسلوز و 2 هزار و 300 نوبت راس دام علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شوند.

دکتر هادی اسکندری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای واکسیناسیون همزمان دام‌های سنگین علیه بیماری های لمپی اسکین و بروسلوز از ۲۰ شهریور ماه تا ۲۶ مهر سالجاری به مدت ۳۰ روز کاری و به صورت رایگان است.

وی با اشاره به هدف از اجرای این طرح گفت: ایجاد ایمنی در دامهای سنگین برای پیشگیری از رخداد بیماری های بروسلوز و لمپی اسکین و کاهش خسارت ها، تلفات و ضایعات دامی ناشی از بروز این ۲ بیماری است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار یادآور شد: همه اقدامات ذکر شده بصورت رایگان و در راستای کمک به صنعت دامداری شهرستان صورت می گیرد بنابراین نیاز است دامداران برای پیشگیری و کنترل بهتر بیماری، همکاری لازم را با اکیپ های دامپزشکی داشته باشند.

دکتر اسکندری همچنین از اجرای طرح واکسیناسیون دام های سبک خبرداد و گفت: به منظور ایمن سازی جمعیت دامی و در راستای پیشگیری و کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام، در سال جاری بیش از ۷۳ هزار نوبت راس بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز در سطح روستاهای شهرستان به صورت کاملا رایگان واکسینه شده است.

وی افزود: بیماری تب‌ مالت از جمله بیماری های زئونوز است که علاوه بر آثار زیان‌بار در سلامت انسان در جمعیت دامی نیز موجب خسارات فراوانی می‌شود.

دکتر اسکندری اضافه کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار با اجرای برنامه های مراقبتی و با پوشش گسترده واکسیناسیون جمعیت دامی علیه بیماری بروسلوز تاثیر بسزایی در کاهش چمشگیر ابتلا به موارد تب مالت انسانی در طی چندسال گذشته در شهرستان بیجار داشته است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بیجار گفت: در راستای برنامه ریشه کنی بیماری واگیردامی طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا ppr, امسال بیش از ۲۷۵ هزار نوبت راس دام سبک علیه این بیماری در شهرستان به صورت رایگان واکسینه شده است.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید