مالزی از سرمایه‌گذاری اقتصادی ایرانیان استقبال می‌کند


مالزی از سرمایه‌گذاری اقتصادی ایرانیان استقبال می‌کند

اراک - ایرنا - کاردار سفارت مالزی در تهران گفت: کشور مالزی از سرمایه گذاری ایرانیان در حوزه شیمی، پتروشیمی، مواد غذایی به ویژه مواد حلال، صنایع پزشکی و درمانی، هتل و توریسم استقبال می‌کند.

«محمدنظام حلیمی» روز دوشنبه در نشست با فعالان بازرگانی استان مرکزی در اراک افزود: ۲۶ پروژه تولید در مالزی در بخش الکترونیک مربوط به ایرانیان است و سال گذشته ۱۱ پروژه به ارزش ۴۳ میلیون دلار توسط تجار ایرانی در مالزی انجام شد.

کاردار سفارت مالزی در ایران گفت: مالزی بزرگترین کشور تولید کننده روغن پالم است و ۷۰ درصد صادرات مالزی را شامل می‌شود.

حلیمی افزود: لاستیک خودرو و صنایع شیمیایی از دیگر محصولات مالزی به شمار می‌رود اما شیوع کرونا و تحریم‌ها تراز تجاری مالزی با ایران را کاهش داده است.

وی اظهار داشت: ۴۰ درصد صادرات ایران به مالزی غذاهای دریایی، محصولات کشاورزی و صنعت نفت را شامل می‌شود.

کاردار سفارت مالزی در ایران گفت: برقراری راه‌های تجاری بین مالزی و استان مرکزی از اهداف سفر به این استان است.

حلیمی افزود: مالزی علاوه بر روابط تجاری در حوزه تحقیقاتی و تبادل دانشجو، تکنولوژی و دانش کشور حاضر به همکاری با استان مرکزی است.

وی اظهار داشت: خاورمیانه بازار مهمی است و ایران چهارمین مقصد تجاری مالزی است در سال گذشته تراز تجاری ایران و مالی به دلایل مختلف کاهش چشمگیری داشته است.

مالزی از سرمایه‌گذاری اقتصادی ایرانیان استقبال می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی گفت: سال گذشته ۸۱ میلیون و ۷۰۲ هزار دلار صادرات به مالزی انجام شده که با توجه به جمعیت ۳۲ میلیون نفری این کشور میزان قابل ملاحظه‌ای نیست.

«ناصر بیگی» افزود: استان مرکزی پارسال ۳۶۶ هزار و ۲۹۰ دلار به مالزی صادرات و ۲۸۷ میلیون و ۵۰۹ هزار دلار واردات داشته است‌.

وی اظهار داشت: ایران در پنج ماه نخست امسال، ۱۷ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار صادرات داشته که از این رقم ۳۳ میلیون و ۶۲۵ میلیون دلار مربوط به مالزی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی گفت: ایران امسال، ۱۷۵ میلیون دلار از کشور مالزی واردات انجام داده است.

وی اظهار داشت: مالزی ظرفیت مناسبی برای کالاهای ایرانی است و این کشور به خاطر موقعیت جغرافیایی در تولید شیر و گوشت ضعیف است و ۸۰ تا ۹۰ درصد نیاز جمعیتی خود را از خارج تامین می‌کند اما در تولید غذای دام موفق است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی گفت: کشور مالزی هر سال ۲۰ میلیون تن روغن پالم تولید می‌کند که در این صنعت سرآمد است.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی گفت: در این سفر مقرر شد کمیته مشترکی تشکیل تا اقدامات رصد و توافق های اولیه صورت گیرد.

علی جودکی بیان کرد: در حوزه کشاورزی مالزی میوه مورد نیاز را از مصر وارد می‌کند که این ظرفیت از ایران مطلوب تر است و نیز در حوزه لبنیات نیز ایران بازار مناسبی برای مالزی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: نگاه تجار مالزی به ایران برگرفته از پوشش رسانه‌های غربی و اطلاعات آنان از ظرفیت تجاری ایران ضعیف است که باید سفارت خانه‌ها در این مهم فعالیت کنند.

هیات تجاری مالزی در سفر به اراک از شهرک صنعتی ایبک آباد، شرکت تولید محصولات لبنی و خوراک دام بازدید کردند.

استان مرکزی با سه هزار واحد تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک به‌ عنوان قطب دوم صنایع مادر تخصصی کشور و پایتخت صنعت کشور شهرت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان