زیارت اربعین خلق حماسه اخلاق/ همدلی و مودت از برکات زیارت اربعین است


زیارت اربعین خلق حماسه اخلاق/ همدلی و مودت از برکات زیارت اربعین است

آیت الله حسینی با اشاره به آثار زیارت امام حسین (ع) زیارت اربعین را یکی از بزرگترین تجلی های اخلاقی دانست و گفت: زیارت امام حسین (ع) در اربعین باعث ایجاد همدلی و مودت میان مسلمانان می شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، زیارت اربعین بزرگترین تجمع دینی و بشری است که جاذبه های معنوی و اجتماعی آن توانسته است قلب میلیون ها انسان را متوجه خود کند. زیارت اربعین استمرار هدایت گری و حق طلبی امام حسین (ع) است. در منابع دینی وجود امام معصوم در عالم هستی از جایگاه مهم و ویژه ای برخوردار بوده و وساطت فیض الهی و دستگیری بندگان از مهمترین این جایگاه محسوب می شود که ائه معصومین با توجه به جایگاه خاص خود این کار را انجام می دهند. تجلیات قدسی که زمان و مکان ندارد امروز در زیارت اربعین ظهور پیدا کرده است که از آن جمله می توان به تجدید عهد با ولایت, احیای فرهنگ آزادی خواهی، قیام برای خدا و اتصال مکتب سرخ حسینی به میعادگاه سبز مهدوی اشاره کرد.

با توجه به اینکه در آستانه اربعین قرار داریم، خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با آیت الله «حسینی مازندرانی» استاد اخلاق انجام داده است که در ادامه می خوانید.

زیارت چیست و چه تاثیری در سبک زندگی اسلامی دارد؟

خداوند در آیه 23 سوره شوری می فرماید ای پیامبر به مردم بگو من از شما در مقابل اطلاق رسالت خود جز مودت درباره خویشاوندانم مزدی نمی طلبم. با این آیه قرآن می توان گفت زیارت به معنی قرار دادن امامت در متن زندگی فردی و روابط اجتماعی است یعنی همواره ائمه اطهار (ع) را در کنار خود داریم و با ایشان همراه هستیم. در فرازی از زیارت اربعین آمده است پس من با شما هستم با شما نه با دشمنان شما؛ از این رو می توان گفت زیارت باعث افزایش معرفت می شود، این آگاهی و معرفت انسان را به سمت معنویت سوق می دهد و بصیرت فرد را افزایش می دهد و او را از بسیاری از انحرافات دور نگاه می دارد اما در بین تمام زیارت ها و مکان های زیارتی زیارت امام حسین (ع) و کربلا جلوه دیگر و اهمیت بیشتری دارد و روایات و حکایات زیادی درباره فضیلت زیارت امام حسین (ع) وجود دارد.

درباره تاریخچه زیارت اربعین توضیح بفرمایید؟

بیستم صفر که به اربعین امام حسین (ع) مشهور است در این روز وقایعی رخ می دهد که باعث می شود مجموعه این فضیلت ها به زیارت امام حسین (ع) و اقامه عزا در این روز فضیلت بیشتری پیدا کند.

جابر ابن عبدالله انصاری و اصحاب و یارانش برای زیارت سیدالشهداء به کربلا می روند و بعد از سوگواری و خواندن زیارت نامه آنجا را ترک می کنند. گفته شده است که جابر بیستم صفر به کربلا رفته و از جمله کسانی است که قبل از آنکه امام حسین (ع) به کربلا برود با ایشان دیدار داشته است. زیارت اهل بیت (ع) در بازگشت از شام گفته شده است که اهل بیت در روز اربعین به کربلا برگشته اند و همچنین گفته شده است که در روز اربعین سر شریف سیدالشهداء به پیکر مطهرشان الحاق شده است.

همچنین ابوریحان بیرونی نوشته است که در روز بیستم صفر سر مطهر امام حسین (ع) را به بدنش ملحق کردند و در همان جا دفن کردند؛ بنابراین زیارت اربعین مربوط به این روز است و از این جهت زیارت را اربعین می گویند که چهل نفر از اهل بیت (ع) قبر مطهر ایشان را زیارت کردند. درباره زیارت اربعین می توان به چند نکته اشاره کرد؛ ورود نخستین زائر امام حسین (ع) به کربلا در روز اربعین، بازگشت اهل بیت سیدالشهداء از سفر اسارت به کربلا، الحاق رأس شریف ابا عبدالله به پیکر مطهرش و پایان یافتن گریه آسمان و زمین بر امام حسین (ع) پس از عاشورا.

قرائت زیارت اربعین چه آثار و برکاتی به دنبال دارد؟

امام حسن عسکری (ع) یکی از علائم مومن را زیارت اربعین ذکر کرده اند. همچنین برخی زیارت اربعین را به معنی ملاقات چهل مومن در روز معنا کرده اند. یکی از درخشان ترین فرازهای زیارت عاشورا که توسط امام صادق (ع) در این روز خوانده می شد درباره سیمای اجتماعی آن دوران و علت نهضت عاشورا بود...

امام صادق (ع) در این فراز می فرمایند سیدالشهدا خون قلب اش را در راه خدا بذل کرد تا بندگان خدا را از دو بیماری نجات دهد؛ جهالت و ضلالت. دنیازدگان دوران امام حسین (ع) اگرچه میل خاص خود را که سمن بی ارزشی بود، گرفتند و حض و بهره جاودانگی را رها کردند و در این بلوای دنیاطلبانه از سه گروه پیروی کردند که این سه گروه همان اهل ضلالت و گمراهی ای هستند که مسلمان ها را دچار حیرت و سرگشتگی کرده اند.

زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین چه برکاتی دارد؟

در اربعین حسینی باید مراقبت کنیم تا این زیارت برای ما ماندگار شود، مسئولیت شناس باشیم و به عنوان پیرو امام حسین (ع) دنبال خیرخواهی برای مردم باشیم. زیارت اربعین یکی از بزرگترین تجلی های اخلاقی است. بین تمام ایام زیارتی امام حسین (ع) زیارت اربعین از ویژگی های خاصی برخوردار است. اولین زائران امام حسین (ع) کاروان دل سوخته خاندان اهل بیت (ع) یعنی امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س) و فرزندان امام حسین (ع) بودند. یکی از آموزه های مهم و اساسی دین اسلام مسئله زیارت است که در آیات و روایاتی به آن و نقش آن در گرایش جامعه به سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره دارد. یکی از آیات قرآن که به آیه صلاه میت مشهور است، خداوند در قرآن می فرماید که هرگز بر مرده هیچ یک از منافقان نماز نخوان و در کنار قبر هیچ یک از آنان حاضر نشو و آنجا توقف نکن چرا که آنها به خدا و رسولش کافر شدند در حالی که فاسق بودند از دنیا رفتند که مفسران درباره این آیه می گویند که بر سر راه قبر منافق برای دفن یا زیارت او حاضر نشوید اما در جای دیگر آمده است اگر زیارت خانه خدا لازم و واجب است زیارت رسول خدا و اهل بیت ایشان نیز لازم است و زیارت بیت الله بدون زیارت اهل بیت ناقص خواهد بود. امام صادق (ع) فرموده اند هر کدام از شما حج خانه خدا را انجام داد پس باید حج خود را با زیارت ما کامل کند چرا که تکمیل حج به زیارت ما اهل بیت (ع) است.

همچنین در جای دیگر آمده است که امام حسین (ع) از رسول خدا (ص) سوال کرد پدر جان پاداش کسی که به زیارت شما می آید، چیست؟ حضرت فرمودند هر کس مرا زیارت کند در حال حیات و بعد از حیات هم یا پدرت و برادرت و خودت را زیارت کند، خداوند تکلیفی بر من قرار داده که روز قیامت به زیارت او بروم و او را از گناهان اش خلاص کنم.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...