آنان که درباره اربعین پرهیز می‌دهند درک راهبردی از آن ندارند


 آنان که درباره اربعین پرهیز می‌دهند درک راهبردی از آن ندارند

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان گفت: بسیاری از افراد که درباره اربعین بیشتر پرهیز می‌دهند و جنبه احتیاط دارند درک راهبردی از اربعین ندارند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در برنامه زنده تلوزیونی تکیه که در کربلای معلی برگزار شد، گفت: صرف عمل صالح بدون تفکر منطقی ارزش ندارد.

وی افزود: در اسلام تصریح شده است که به اندازه عقل هر کس برای عمل صالح او ثواب قائل می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان بیان کرد: در کربلا طبق آماری که مسئولان بیمارستان‌های این شهر به ما گفتند کرونا در تجمعات عاشورا و اربعین بسیار کم حتی نزدیک به صفر است. انسان دوست دارد که در جهل زندگی نکند و خداوند هم دوست دارد که انسان نه تنها در جهل زندگی نکند بلکه با تفکر منطقی خود به نتیجه برسد و با تفکر منطقی مسیر درست خود را تشخیص بدهد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه از دیگر عوامل سوء تفاهم در جامعه ما نه علم و نه تفکر منطقی بلکه در ک راهبردی است، عنوان کرد: درک راهبردی یعنی درک اولویت‌ها و اینکه ما از کدام مسیر بهتر به نتیجه می‌رسیم. شاید شما تفکر منطقی داشته باشید اما عادت نکرده باشید که از بالا نگاه و جمع‌بندی کنید و بین اقداماتی که باید انجام بدهید اولویت بندی داشته باشید.

وی با بیان اینکه درک راهبردی و تفکر استراتژیک داشتن اخیر مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته که باید بیشتر در معارف به آن توجه شود، اظهار کرد: در آخرالزمان اختلافات بین شیعیان زیاد می‌شود و یکدیگر را تکفیر می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با استناد به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه در آستانه ظهور اختلاف بین شیعیان بسیار می‌شود. ابراز کرد: شاید سوال شود با پیشرفت جامعه شیعه چطور اختلافات بین شیعه بیشتر می‌شود. باید گفت علاقه‌های معنوی و بدیهیات اولیه نهادینه شده علاقه معنوی افزایش پیدا می‌کند اطلاعات مردم تقریباً هم سان می‌شود اطلاعات که همسان شد باید تشخیص داد کدام آگاهی‌ها اهمیت بیشتری دارد اینجاست که بین اهمیت آگاهی‌ها منازعات جدی پیش می‌آید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه درک اهمیت مسائل دینی در نزد دینداران یکسان نیست اینجاست که محل اختلافات می‌شود، گفت: امروز شاهدیم که نظرات گوناگونی درباره اربعین وجود دارد و لزوماً همه از اهمیت اربعین درک صحیحی ندارد. به عنوان مثال برخی افراد انقلابی راحت می‌گویند کربلا نشد مشهد می رویم.

وی با بیان اینکه درک اهمیت اربعین کار ساده‌ای نیست، عنوان کرد: امروز اربعین یکی از عوامل سوء‌تفاهم بین مومنان است تنها با درک راهبردی صحیح می توان اختلاف بین مومنینی که بر اربعین بسیار تاکید دارند و انقلابیونی که از کنار اربعین ساده می‌گذرند را برطرف کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان ادامه داد: برخی از من انتقاد می‌کنند که چرا تا این حد به اربعین اهمیت می‌دهم آنها می‌گویند آیا تو شیعه مناسکی شده‌ای؛ عمق درک راهبردی چنین افرادی از مراسم اربعین بسیار ضعیف است باید اهمیت موضوع اربعین برای آنها بیان شود، در این صورت دیپلماسی به یک گفتگوی ساده درباره اربعین اکتفا نمی‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ۳۰ هزار نفر از ایران برای پیاده‌روی اربعین عملا تعطیلی اربعین است. هیچ دلیل منطقی ندارد که تعداد زائران اربعین از ۳ میلیون نفر به ۳۰ هزار نفر برسد، حتی مردم عراق هم می دانند که کرونا نمی تواند مانع شود.

وی با بیان اینکه درک بسیاری از نیروهای انقلابی نسبت به اربعین عمیق نیست، گفت: بسیاری از افراد که درباره اربعین بیشتر پرهیز می‌دهند و جنبه احتیاط دارند درک راهبردی از اربعین ندارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب در سال ۶۶ مبنی بر اینکه مسئله آمدن اهل بیت(ع) بر مزار سید‌الشهدا(ع) در واقع امتداد حرکت عاشورا بود؛ عنوان کرد: این نگاه عمیق راهبردی داشتن است چراکه اهل‌بیت(ع) با این کار می‌خواستند به پیروان اهل بیت(ع) و مسلمانان که تحت تاثیر این حادثه قرار گرفتند تفهیم کنند که این حادثه تمام نشده است. آنها به شیعیان یاد دادند کربلا محل اجتماع و میعادگاه بزرگی برای شیعیان است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هدف بزرگ جامعه مسلمانان که تشکیل نظام اسلامی است را باید به یاد آنها بیاوریم، اظهار کرد: با اربعین تمدن عظیم اسلامی شکل می‌گیرد. اهل‌بیت(ع) در صدر اسلام نقشه آن را کشیدند. اربعین عامل نجات بشریت است.

وی خاطرنشان کرد:‌ اربعین قابل مقایسه با یک مراسم همچون نوروز نیست چرا که اینجا حرکتی است که عمق آن فراتر از این مسائل است و عامل نجات بشریت است. امید که در آستانه ظهور باشیم، در آینده خواهیم دید کسانی که به اربعین بها دادند چه درک خوبی داشتند و کسانی که کوتاهی کردند شرمنده امام زمان(عج) خواهند شد. امیدواریم این عمق نگاه برای همه به وجود آید که برکات بسیار زیادی در اربعین است.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت