جهل و عدم قدرت تفکر منطقی سبب دوگانه های کاذب می شود


جهل و عدم قدرت تفکر منطقی سبب دوگانه های کاذب می شود

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: آنچه موجب ایجاد دوگانه های غیر واقعی و کاذب می شود اولاً جهل است ثانیاً نداشتن قدرت تفکر منطقی است‌.

به‌گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان شامگاه سه‌شنبه در برنامه زنده تلویزیونی تکیه که در کربلای معلی برگزار شد گفت: دعا و درمان مکمل یکدیگر هستند.
وی با بیان اینکه دوگانه های علم و ایمان از اساس غلط هستند که باید حذف شود، عنوان کرد: دوگانه دنیا و آخرت را داریم اما در دنیا معنویات و مادیات را نمی‌شود از یکدیگر تفکیک کرد این دو به نوعی در هم تنیده هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه دین برنامه ای برای زندگی همه ابعاد زندگی انسان است، اظهار کرد: ایمان میوه و تقویت کننده علم است، در طول تاریخ معاندان حقیقت با استفاده از جهالت مردم تولید سوء استفاده کنند یکی از آنها دوگانه هایی علم و ایمان است که به هر تقدیر ایجاد شده است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما باید یک نهضت از رفع سوء تفاهم ایجاد کنیم که احساس دوگانگی بین امور مادی و معنوی به وجود نیاید، ابراز کرد: آنچه سبب سوءتفاهم می شود اولاً جهل است، آنچه موجب ایجاد دوگانه های غیر واقعی و کاذب می شود اولاً جهل است ثانیاً نداشتن قدرت تفکر منطقی است‌.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل برطرف کننده سوءتفاهم‌ها برخورداری از تفکر منطقی است، گفت:
ما در مدارس باید بیش از این که گزاره های علمی را در ذهن دانش آموزان قرار بدهیم و قدرت تفکر منطقی آنها را افزایش بدهیم، قدرت تفکر منطقی یعنی اینکه انسان توانایی های خود را درست کنار یکدیگر بچیند تا به نتیجه مطلوب برسد. تفکر منطقی یعنی اینکه انسان بتواند پدیده‌ها را درست تحلیل کند یعنی انسان درست بشنود درست ببیند سپس درست بیان کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه مشکلات ما ناشی از نبودن قدرت تفکر منطقی است، اظهار کرد:تفکر منطقی جزئی از عوامل سعادت است و صرفا داشتن علم کافی نیست، اگر ما از قدرت تفکر منطقی برخوردار نباشیم سوءتفاهم‌ها در جامعه ما فزآینده می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخی از تفکر منطقی بسیار فاصله دارند وقتی که ما می گوییم اگر در اوج کرونا برای چیزی حدود ۴۰۰ هزار سفر به ترکیه واکسن لازم نبوده برای این ۳۰ هزار سفر به کربلا هم لازم نباشد آنها شروع می‌کنند می‌گویند فلانی واکسن را قبول ندارد. کسانی که تفکر منطقی ندارند بدون اینکه خوب بشنوند برخورد و تکلم می‌کنند.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم شما بیاید پژوهش کنید نه فقط کرونا را در کربلا بررسی کنید در کنسرت های ترکیه هم بررسی کنید شاید کنسرت های ترکیه هم ایجاد کرونا نکند، قدرت تفکر منطقی در برخی ضعیف است و هم این که چنین سخنانی گفته می‌شود برداشت های نابخردانه و نادرست به کار می‌گیرند، این موارد موجب تحجر و مسدود شدن راه تفکر می شود، من برای خبرگزاریهای متاسف هستم که خود را آزاد می پندارند و مستقل اما سوال من قبول نمی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه از اقتضائات تفکر و منطقی است که شما بدون داشتن هیچ تخصصی از یک متخصص درباره بدیهیات اولیه آن علم سوال کنید،بپرسید، گفت: اگر شما با یک عالم دینی مواجه شوید که سخن او را متناقض است می توانید سوال کنید.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم