6 درصد دانش‌آموزان خراسان رضوی سال تحصیلی را حضوری آغاز می‌کنند


6 درصد دانش‌آموزان خراسان رضوی سال تحصیلی را حضوری آغاز می‌کنند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: 6 درصد دانش آموزان خراسان رضوی سال تحصیلی را به صورت حضوری آغاز خواهند کرد.

قاسمعلی خدابنده در گردهمایی رؤسای آموزش‌وپرورش استان که امروز در اردوگاه فرهنگی تربیتی ثامن‌الحجج(ع) برگزار شد، با بیان این که در آغاز مهر ماه برگزاری حضوری کلاس‌های درسی تنها محدود به مدارس روستایی و عشایری است، اظهار کرد: مدارس غیردولتی با جمعیت دانش‌آموزی پایین نیز می‌توانند پس از کسب مجوز نسبت به بازگشایی حضوری کلاس های درسی اقدام نمایند.

وی ادامه داد: شورای مدرسه باید با تکمیل فرم‌های خود ارزیابی وضعیت مدارس بر اساس چک لیست های ابلاغی را بررسی و اعلام کند که آیا امکان برگزاری حضوری کلاس‌های درسی در مدرسه فراهم است یا خیر. پس از تایید شورای مدرسه، ادارات آموزش و پرورش مناطق نیز بایستی این فرم را تایید کنند.

خدابنده با بیان اینکه دستگاه تعلیم و تربیت استاد در آغاز سال تحصیلی با کمبود بیش از ۲۴ هزار نیروی انسانی مواجه است، تصریح کرد: امسال ۱۰ هزار و ۸۰۰ همکار فرهنگی در استان در آستانه بازنشستگی قرار داشتند که تاکنون ۷500 نفر از ایشان بازنشسته شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون مجوز افزایش آمار نیروهای خرید خدمات آموزشی به استان داده نشده، افزود: تعداد پرسنل شاغل دستگاه تعلیم و تربیت استان از سال ۹۲ تاکنون با کاهش بیش از ٢۶ هزار نفری روبه‌رو بوده است.

خدابنده با اشاره به نقش موثر مدیران، شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان برای اقناع جامعه در خصوص ضرورت بازگشایی مدارس گفت: پیش‌بینی ما برای سال تحصیلی پیش رو ثبت نام حدود یک میلیون و ۳۶۰ هزار دانش آموز بوده که تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در مدارس سراسر استان ثبت نام کرده‌اند.

جزئیات بازگشایی مدارس خراسان رضوی

رضا صابری، معاون آموزش‌وپرورش خراسان‌ رضوی نیز در این جلسه عنوان کرد: در زمینه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید با ۲ چالش اصلی مواجه هستیم؛ اولین چالش بازگشایی و دومین چالش هم نیروی انسانی است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت مدارس چه در فضای حضوری و چه در فضای غیرحضوری رسما از روز شنبه، سوم مهر ماه، آغاز می‌شود، ادامه داد: امسال بازگشایی مدارس به‌ صورت اختیاری نیست. همچنین دستورالعمل مربوط به رنگ‌بندی شهرها اجرایی نخواهد شد. بنابراین آموزش‌ها به‌ صورت حضوری، غیرحضوری یا ترکیبی از هر ۲ برگزار خواهد شد. همچنین تعطیلی مطلق مدرسه را در یک منطقه یا شهرستان نداریم.

معاون آموزش‌وپرورش خراسان‌ رضوی خاطرنشان کرد: در صورتی ‌که دانش‌آموزان گروه‌بندی شوند، حتما روز پنجشنبه نیز می‌تواند به‌ عنوان روزهای فعال در تقویم آموزشی مدرسه تعریف شود.

صابری اظهار کرد: از روز سوم مهر ماه که آغاز فعالیت مدارس انجام می‌گیرد، حضور عوامل اجرایی و کادر مدرسه ضروری است. توصیه می‌شود در محیط‌های بسته زمانی آموزش کوتاه‌تر شود. اگر کلاس‌ها حضوری تشکیل شود، هر جلسه حضوری دانش‌آموزان پایه اول تا سوم ابتدایی ۴۵ دقیقه است.

صابری تصریح کرد: هر جلسه آموزش دانش‌آموزان پایه‌های چهارم، پنجم، ششم و مقطع متوسطه اول و دوم ۶۰ دقیقه است. زمان هر جلسه از دروس عملی و گارگاهی نیز ۶۰ دقیقه است که با نظر شورای مدرسه می‌تواند ۱۰ دقیقه به آن اضافه شود.

معاون آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی ادامه داد: جلسات آموزشی غیرحضوری پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی ۳۰ دقیقه و پایه‌های چهارم، پنجم و ششم نیز ۳۵ دقیقه است. همچنین کلاس‌های مقاطع متوسطه اول، دوم، فنی‌حرفه‌ای و کاردانش در دروس نظری ۴۵ دقیقه است.

صابری گفت: به مدیران مدارس توصیه می‌شود ارزشیابی آغازین را در هفته اول بازگشایی مدارس در دستور کار قرار دهند تا میزان آمادگی دانش‌آموزان برای ورود به پایه بعدی را ارزیابی کنند. ضروری است حداقل به‌ مدت ۲ و حداکثر چهار هفته دبیران درس‌های سال قبل دانش‌آموزان را مرور کنند تا آمادگی دانش‌آموزان برای ورود به مقطع بعدی تقویت شود.

وی درباره نحوه بازگشایی مدارس بیان کرد: کلاس‌های آموزشی گروه اول مدارس در دسته اول شامل تمام مدارس کم جمعیت، مناطق عشایری و روستایی که جمعیت دانش‌آموزی هر کلاس آن‌ زیر ۱۵ نفر است، به‌ صورت حضوری برگزار می‌شود. فعالیت حضوری مدارس دسته دوم از گروه اول نیز شامل تمام مدارس مناطق روستایی و عشایری که تعداد جمعیت کلاسی آن‌ زیر ۳۰ نفر است، از هفته سوم مهر ماه آغاز می‌شود.

معاون آموزش‌وپرورش خراسان‌ رضوی تاکید کرد: اگر مدارس شبانه‌روزی در دسته اول قرار گیرد و تعداد دانش‌آموزان هر کلاس آن‌ زیر ۱۵ نفر باشد، این مدارس نیز به‌ صورت حضوری تشکیل می‌شود. البته تا جایی که امکان دارد ترجیح بر این است که از ظرفیت خوابگاهی استفاده نشود. چناچه مدارس شبانه‌روزی در شرایطی باشند که تعداد دانش‌آموزان هر کلاس آن بیش از ۱۵ نفر باشد، مدارس به ۲ گروه الف و ب تقسیم‌بندی می‌شود.

صابری اضافه کرد: مدارس غیردولتی که تعداد دانش‌آموزان هر کلاس آن‌ زیر ۱۵ نفر باشد، می‌توانند از هفته دوم مهر ماه فعالیت خود را آغاز کنند.

وی ادامه داد: دسته دوم شامل مدارسی است که جمعیت دانش‌آموزی مدرسه تا ۳۰۰ نفر است که این مدارس تا هفته اول ماه آموزش غیرحضوری دارد و هفته اول آبان ماه آموزش آن‌ به‌ صورت حضوری و گروه‌بندی شده برگزار خواهد شد.

معاون آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی با بیان این که نحوه آموزش این افراد به‌ صورت گروه‌بندی شده مستلزم این است که روزهای زوج و فرد برای آن‌ تعیین شود، گفت: حداقل ۲ و حداکثر سه روز در هفته باید آموزش مجازی برگزار شود.

صابری افزود: گروه سوم شامل مدارسی است که جمعیت دانش‌آموزی آن بیش از ۳۰۰ نفر است. فعالیت حضوری این مدارس از نیمه دوم آبان ماه آغاز می‌شود و قبل از آن آموزش مجازی خواهند داشت.

وی افزود: هر گونه تغییری در حضوری، غیرحضوری و ترکیبی بودن کلاس‌های مدارس از اختیارات ستاد ملی مقابله با کروناست.

ابوالحسن حقیقی، رییس ستاد ثبت‌نام اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: به‌ عنوان مسئول ستاد ثبت‌نام استان اولین خواهش من ثبت‌ نام حداکثری و سنجش حداکثری است. آموزش پایه اول و دوم باید حضوری باشد. خواهشمندیم دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم را جهت آموزش حضوری متقاعد کنید.

وی افزود: روز شکوفه‌ها، روز پنجشنبه، اول مهر، برگزار می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در