مهجوریت رشته‌های هنری


مهجوریت رشته‌های هنری

انتخاب رشته تحصیلی در طول زندگی جزو یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های سرنوشت‌ساز هر فردی به‌حساب می‌آید، منشا این انتخاب به دبیرستان و آن‌گاه به دانشگاه هر فرد باز می‌گردد، در این میان علاوه بر خود فرزندان، والدین نیز در انتخاب‌های فرد اثرگذار هستند و چه‌ بسا نقش آنان پررنگ‌تر از فرزندان باشد، برخی از آن‌ها نیز چون خود رویای دکتر یا مهندس شدن را در سر...

به‌ گزارش ایسنا، رویای مهندس و پزشک شدن عموما افراد را از رشته‌های هنری باز داشته است، اگرچه این فکر در گذشته‌ها بیشتر خود را نشان می‌داد، اما امروزه و باتوجه به مورد اقبال قرار گرفتن رشته‌های هنر در دبیرستان و دانشگاه، باز هم این رشته‌ها مورد مظلومیت و مهجوریت قرار گرفته‌اند.

رشته‌های هنر عموما پولساز نیست

افسانه قانی عضو هیات علمی گروه فرش دانشگاه هنر فارسان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دلایل بی‌توجهی به رشته‌های هنری در دبیرستان و دانشگاه‌های ایران، اظهار کرد: یکی دلایل اصلی این مسئله، مربوط به نبود درآمد در این رشته‌ها و به‌عبارتی پولساز نبودن آن‌ها است.

وی افزود: تجربه نشان داده است کسی که به سمت رشته‌های هنری می‌رود، معمولا تمایل به انجام کار متفاوت دارد، والدین بیشتر به رشته‌ها به چشم منبع درآمدی نگاه می‌کرده‌اند و از گذشته تاکنون، رشته‌های پزشکی و مهندسی چون درآمد بالاتری داشته و دارند، مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: به‌عنوان مثال مدت زمانی را که یک طراح فرش برای طراحی یک نمونه کار صرف می‌کند، یکماه بوده و نهایت درآمد این فرد ۱۰ میلیون تومان است، درحالی که یک پزشک می‌تواند در یک ساعت حتی تا ده میلیون درآمد داشته باشد.

این استادیار دانشگاه خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد به رشته‌های هنری ورود کند، نباید به این رشته‌ها به‌عنوان منبع درآمد خود نگاه کند و درآمد خود را باید از طریق رشته‌های دیگر جبران کند.

قانی بیان کرد: تعداد فارغ‌التحصیلان فرش، صنایع دستی، گرافیک و ... در کشور زیاد است، این افراد باید زمان زیادی را برای موفق شدن در حرفه خود صرف کنند و می‌توان گفت از هر ۱۰۰ فردی که وارد رشته‌های هنری می‌شود حدود دو تا سه نفر آنان موفق هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: برخی از افرادی که به رشته‌های هنری تمایل پیدا می‌کنند از خانواده‌های مرفه بوده و از آن‌جا که به رشته‌های هنری علاقه‌مند هستند، وارد این زمینه‌ها می‌شوند، برخی از این افراد نیز از بهره هوشی بالایی برخوردار هستند و نمی‌توان گفت شخصی که به این رشته‌ها متمایل می‌شود، هوش کمتری دارد.

قانی پیدا کردن شغل مناسب را یکی از دلایل فرستادن فرزندان به دانشگاه دانست و افزود: اگر افراد بدانند که از طریق رشته‌های هنری می‌توانند تامین شوند، به سمت این رشته‌ها سوق پیدا می‌کنند، اگر آینده‌نگری اقتصادی در خصوص رشته‌های هنری رخ دهد، بسیاری از خانواده‌ها تمایل زیادی به رشته‌های هنری پیدا می‌کنند.

این استادیار فرش در خصوص اثرات رشته‌های هنری بر روح و روان توضیح داد: افرادی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند، روحیه حساس‌تری داشته و ممکن است زودتر ناراحت یا عصبانی شوند، اما هنر در ذات خود آرامش‌بخش است، به توصیه پزشکان یا روان‌شناسان افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند، باید به سمت انجام کارهای هنری گرایش پیدا کنند.

مریم قاسمی- مربی گروه صنایع دستی دانشگاه هنر فارسان در خصوص نبود تمایل برای انتخاب رشته‌های هنر در دبیرستان و دانشگاه، اظهار کرد: یکی از این دلایل مربوط به نبود وجهه اجتماعی در رشته‌های هنری است و رشته‌های مطرح جامعه دارای شان اجتماعی بالاتری در سطح جامعه هستند و معمولا این تفکر که فرد پزشک یا مهندس باهوش‌تر است، از سطح جامعه برداشت می‌شود.

وی افزود: نبود اعتماد به یافتن کار در رشته هنر از دیگر دلایل بی‌توجهی نسبت به این رشته است، از طرف دیگر نگاه به رشته هنر که تنها یک تفنن بوده و نبود نیاز به آن توسط مردم مختلف احساس می‌شود.

این مربی گروه صنایع دستی دانشگاه با بیان اینکه دانستن یک رشته هنری، یک مهارت به‌حساب می‌آید، ادامه داد: اگر فرد آن مهارت را به‌درستی یاد بگیرد، می‌تواند از آن کسب درآمد کند، طبق بررسی‌های صورت‌گرفته در سطح چهارمحال و بختیاری، رشته‌های تجسمی مانند ارتباط تصویری و معماری مورد استقبال دانشجویان استان قرار گرفته و نیاز به این رشته‌ها در استان، احساس می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه سرفصل‌های دروس رشته‌های هنر در دانشگاه‌ها به‌درستی تدوین نشده است، گفت: به‌همین دلیل دانشجو مهارت لازم را کسب نمی‌کند، دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند خلاقیت و کسب درآمد را در رشته‌های هنری مدیریت کنند، تصمیم‌گیری درست دانشگاه‌های برای جذب دانشجو بسیار حیاتی است، متاسفانه برنامه‌ریزی درستی توسط دانشگاه‌های استان صورت نگرفته تا در نهایت ثمره آن دانشجویان فارغ‌التحصیل بیکار در رشته‌های هنری نباشد، رشته‌های فرش و صنایع دستی قابلیت درآمدزایی را در صورت برطرف شدن ایرادات این رشته‌ها دارند.

این مربی گروه صنایع دستی دانشگاه هنر فارسان ادامه داد: این امکان وجود دارد که افراد بدون ورود به دانشگاه و به‌صورت تجربی رشته‌های هنری را یاد بگیرند و شاید بهتر و سریع‌تر از دانشگاه، این حرفه‌ها را یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه یادگیری رشته‌های هنری باعث ایجاد آرامش می‌شود، اظهار کرد: رشته‌هایی مانند نگارگری، سفالگری و خوشنویسی در مقایسه با دیگر رشته‌ها بسیار بر روح و روان اثرگذار هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است