برداشت معدنی در دماوند برای همیشه تعطیل شده است


برداشت معدنی در دماوند برای همیشه تعطیل شده است

ساری – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: فیلمی که در فضای مجازی درباره فعالیت یک معدن در قله دماوند دست به دست می‌شود متعلق به چند سال پیش است. اکنون همه معادن موجود در ارتفاع بیش از یکهزار و 800 متر دماوند تعطیل شده‌اند و هیچ برداشت معدنی در این قله انجام نمی‌شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی روز سه شنبه با اشاره به بازنشر چندباره فیلمی در فضای مجازی درباره فعالیت یک معدن در قله دماوند ، اظهار کرد: این ویدئو متعلق به حدود هشت سال پیش است که خبرنگار وقت صدا و سیما برای تهیه گزارشی از فعالیت یک معدن در ارتفاعات دماوند اقدام به تهیه گزارش کرده بود و طی چند سال اخیر بارها بازنشر شده است.

وی افزود: از ماسک نداشتن همه افراد حاضر در فیلم می‌توان دریافت که ویدئو و گزارش دست‌کم مربوط به دوران کرونا نیست. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان از زمان ساخت این ویدئو آگاه شد، اما طی روزهای اخیر برای چندمین بار در این سال‌ها انتشار این ویدئو توجه برخی دوستداران محیط زیست و اقشار مختلف جامعه را به خود جلب کرده است.

این مسئول درباره آخرین وضعیت فعالیت‌های معدنی در قله دماوند تصریح کرد: تمام معادن حوزه دماوند در ارتفاع بالای یکهزار و ۸۰۰ متری تعطیل شده‌اند و دیگر شاهد فعالیت معدنی در این قله نیستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر و با پیگیری‌های مستمر و همکاری نهادهای مرتبط هر هشت معدنی که در قله دماوند فعال بودند تعطیل شدند. آخرین معدنی که در این قله تعطیل شد معدن ملک‌آباد بود که ۱۵ تیر ۱۴۰۰ با پایان تاریخ پروانه بهره‌برداری و تمدید نشدن پروانه فعالیت آن برای همیشه متوقف شد.

ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: سازمان صمت برای تمدید نشدن پروانه فعالیت این معادن همکاری خوبی داشت ، ضمن این که قطعا دیگر هیچ پروانه جدیدی برای فعالیت معادن در این حوزه صادر نخواهد شد. بنابراین برداشت‌های معدنی از قله دماوند در ارتفاع بیش از یکهزار و ۸۰۰ متر برای همیشه متوقف شده و دیگر شاهد این فعالیت نخواهیم بود.

وی افزود: حتی یکی از معادن مقداری دپو در این محدوده دارد و پیگیر خارج کردن دپو است که برای این موضوع نیز تا کنون مجوز صادر نشده و پیگیر هستیم تا چنین مجوزی برای خارج کردن دپو نیز صادر نشود.

شورای عالی معادن کشور در خرداد ۱۳۹۳ مصوبه‌ای را ابلاغ کرده بود که به استناد آن صدور هرگونه فعالیت معدنی در کل دامنه و قله کوه دماوند ممنوع اعلام شد. توقف فعالیت‌های معدنی در قله دماوند یکی از چندین پیش‌نیاز برای ثبت جهانی این کوه در فهرست میراث جهانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022