سرانجام خرید دام مازاد عشایر در چهارمحال و بختیاری به کجا رسید؟


سرانجام خرید دام مازاد عشایر در چهارمحال و بختیاری به کجا رسید؟

شهرکرد- ایرنا-امسال برای حمایت از عشایر طرح خرید حمایتی دام مازاد عشایر در سطح کشور کلید خورد، اما این طرح در چهارمحال و بختیاری به عنوان دومین استان عشایر نشین کشور بعد از استان فارس هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.

به گزارش ایرنا، با توجه به شرایط خشکسالی و به منظور حمایت از عشایر، اجرای طرح خرید حمایتی دام مازاد عشایر از ابتدایی امسال برای نخستین بار در سطح کشور آغاز شد، اما این طرح در چهارمحال و بختیاری به صورت کامل وارد فاز اجرایی نشده است.

این طرح با همکاری وزارت جهادکشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام اتحادیه عشایری و امور عشایر کشور آغاز شد، که در چهارمحال و بختیاری به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات ،از جمله قرار نگرفتن جزء استان‌های درگیر با خشکسالی، نبود فضا در کشتارگاه برای نگهداری دام زنده، غیرفعال بودن دستگاه انجماد گوشت در کشتارگاه صنعتی تاکنون اجرایی نشده است.

عشایر استان با داشتن یک میلیون و ۵۵۰ هزار راس دام سبک، سالانه ۱۱ هزار تن گوشت، یک هزار تن پشم و ۳۵ هزار تن شیر مورد نیاز را تامین می‌کنند که امسال به دلیل کمبود علوفه، بی‌آبی، خشکسالی و گران بودن نهاده‌های دامی با مشکلات زیادی روبرو بودند و مجبور به فروش دام مولد و یا دام مازاد خود شدند.

در این میان به دلیل اجرایی نشدن طرح خرید تضمینی دام ،برخی از عشایر به دلیل مشکلات دام خود را به دلالان و واسطه‌ها با قیمت کم به فروش رسانند.

افزایش کشتار دام و فروش دام عشایر به دلیل به صرفه نبودن نگهداری آن

یکی از عشایر منطقه فارسان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به گران بودن نهاده‌های دامی و خوراک دام گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، نگهداری دام برای عشایر بسیار سخت شده است و عشایر و دامداران برای تامین خوراک دام و نهاده‌های دامی مجبور به فروش تعدادی از دام‌های خود هستند و این امر باعث ضرر این قشر تولید کننده شده است.

غلامعلی سلجوقی با اشاره به اینکه تعدادی از دام‌های خود را به دلیل نبود علوفه در مراتع در کاروانسرا در شهرکرد نگهداری می‌کند، افزود: قیمت دام زنده نسبت به هزینه‌های نگهداری آن، پایین است و اکنون دام زنده عشایر و دامداران کیلویی ۳۰۰ هزار ریال خریدار می‌شود، در صورتی که دلالان سه برابر قیمت آن، گوشت را خریداری می‌کنند.

وی با تاکید اینکه نگهداری دام برای عشایر هزینه‌بَر است و عشایر و دامدار سود چندانی نمی‌برد، گفت: اجرای طرح خرید تضمینی دام یک راهکار برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر عشایر و دامداران است که هنوز این طرح اجرایی نشده است.

این دامدار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اکنون فصل آبستن شدن دام‌هاست و امکان فروش دام آبستن برای کشتار وجود ندارد و این امر باعث شده که عشایر و دامدار، دام کمتری برای فروش داشته باشند و تامین آذوقه برای دام در شرایط کنونی که خشکسالی است و هزینه خرید خوراک دام بالاست، سخت است.

یکی دیگر از عشایر منطقه سبزکوه چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه در استان جو و نهاده‌های دامی کیلویی ۵۰ و ۶۰ هزار ریال در بازار آزاد به فروش می‌رسد، گفت: در اول تابستان به عشایر و دامداران اعلام شد که نهاده‌های دامی در صورتی به عشایر و دامدار داده می‌شود که دام‌هایشان را هویت‌گذاری کرده باشند و در چند ماه اول خوراک دام و جو را کیلویی ۲۷ هزار ریال در اختیار عشایر قرار داده می‌شد، اما هم‌اکنون نهاد دامی و جو دولتی با قیمت آزاد برابر است.

علیخانی اظهار داشت: عشایر و دامدار نیز با توجه به اینکه خشکسالی است و علوفه در مراتع بسیار کم است، بیشتر دام خود را با جو و نهاده‌های دامی تغذیه می‌کنند و مجبورند برای تامین خوراک دام تعدادی از گوسفندان خود را بفروشند که قیمت دام زنده خریداری شده توسط دلالان از عشایر و دامداران بسیار پایین است.

وی به خریداری نشدن بز و میش عشایر و دامداران توسط دلالان اشاره کرد و گفت: در برخی مواقع عشایر مجبورند برای تامین نهاده‌های دامی مابقی دامهایشان، دام مولد خود را بفروشند.

این عشایر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در طرح خرید تضمینی دام مقرر شده بود که میش و بز عشایر استان خریداری شود اما هنوز این طرح در استان اجرایی نشده است و عشایر در حال بازگشت به قشلاق گرمسیر خوزستان هستند و در آنجا نیز برای تامین نهاده‌های دامی و خوراک دام با مشکل مواجه خواهند شد.

سهمیه خرید دام مازاد عشایر چهارمحال و بختیاری ۱۳۰ هزار راس است

سرانجام خرید دام مازاد عشایر در چهارمحال و بختیاری به کجا رسید؟

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت اجرایی شدن طرح خرید دام مازاد عشایر در راستای حمایت از این قشر و جلوگیری از فعالیت دلالان و واسطه‌ها گفت: سهمیه استان برای اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر ۱۳۰ هزار راس دام است.

یحیی حسین‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از زمان تصویب و اجرایی شدن طرح تضمینی خرید دام مازاد عشایر، جلسات و نامه‌نگاری‌های زیادی در راستای تسریع در اجرای این طرح در استان برگزار شد، اما به دلیل مشکلات مختلف این طرح تاکنون اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه کوچ عشایر از ۲۰ شهریورماه از استان آغاز شد و هنوز این طرح در استان اجرایی نشده است، گفت: بسیاری از عشایر که دام مازاد دارند که مقرر شد در استان اسکان داشته باشند تا از هفته آینده با رفع شدن مشکل در کشتارگاه صنعتی جونقان خرید دام مازاد عشایر آغاز شود.

به گفته وی، براساس مصوبه این طرح، خرید دام زنده بز کیلویی ۲۹ هزار تومان و میش ۳۲ هزار تومان مصوب شده و در این طرح بهای دام خریداری شده که از سوی شرکت امور پشتیبانی دام، به حساب فروشندگان دام‌ها( عشایر) باید واریز شود و به منظور ایجاد انگیزه برای ادامه پرورش دام بین دامداران و عشایر و کاهش اثرات ناشی از خشکسالی، به ازای هر کیلوگرم دام زنده خریداری شده، به میزان سه کیلوگرم جو با نرخ مصوب دولتی به دامداران و عشایر نیز تحویل داده شود.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی خرید دام ۱۲۰ هزار راس میش و ۱۰ هزار راس بز است، گفت: در راستای حمایت از عشایر امسال خوراک دام به قیمت یارانه‌ای نیز بین عشایر توزیع شد.

حسین‌پور با اشاره به اینکه در استان، کشتارگاه‌ها میدان نگهداری دام ندارند، گفت: نبود میدان دام و اکنون غیر فعال بودن سردخانه و دستگاه‌های انجماد کشتارگاه صنعتی جونقان، مانع از اجرایی شدن این طرح در استان شده است.

وی اظهار داشت:برای اجرای این طرح، معرفی دام‌های عشایری بر اساس آمار دام سبک با الزام هویت‌گذاری انجام می‌شود که دام‌های انتخابی باید غیر آبستن باشند و بیماری عمومی و انگلی نداشته باشند.

مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به اینکه مسئولیت حمل و نگهداری دام در طول مسیر و هزینه‌های مربوطه تا محل کشتارگاه جونقان، بر عهده عشایر است، گفت: برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده و حذف دلالان و واسطه‌ها، معرفی و تحویل دام در کشتارگاه با حضور شخص عشایر و با ارائه مدارک هویتی و برگ هویت‌گذاری دام انجام می‌شود.

حسین‌پور افزود: حمل و جابه جایی دام‌ها از طریق خودروهای سبک باری با اخذ کُد رهگیری از سامانه قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور و خودروهای سنگین باری با اخذ کُد رهگیری و بارنامه امکان پذیر است و عشایر باید فرم شماره یک و معرفی‌نامه طرح خرید دام از مناطق خشکسالی را تکمیل کنند و پس از دریافت گواهی نسبت به انتقال دام مطابق برنامه زمان‌بندی شده به کشتارگاه مراجعه کنند.

به گفته وی، تایید گواهی حمل دام و حذف پلاک‌های هویت گذاری شده در محل کشتارگاه توسط نماینده معرفی شده از اداره کل دامپزشکی استان انجام می‌شود.

حسین‌پور اظهار داشت: شناسایی، بازاریابی و حمل دام با امور عشایر است و بحث قرارداد با کشتارگاه، بسته‌بندی، سردخانه و هزینه حمل و خرید دام با پشتیبابی امور دام سازمان جهادکشاورزی است.

وی گفت: قیمت خرید تضمینی دام از قیمتی که دلالان و واسطه‌ها خریداری می‌کنند بیشتر است و عشایری که دام مازاد دارند برای فروش این دام تا ۱۰ روز آینده نیز در استان اسکان خواهند داشت.

وعده‌ای خرید تضمیمی محقق شود

سرانجام خرید دام مازاد عشایر در چهارمحال و بختیاری به کجا رسید؟

مدیرعامل اتحادیه عشایری چهارمحال وبختیاری با اشاره به مشکلات عشایر به خصوص در سالجاری به دلیل کم‌آبی، بحران خشکسالی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی گفت: خرید تضمینی دام عشایر یکی از وعده‌هایی است که به عشایر استان از ابتدای شروع کوچ به استان داده شد و هم اکنون که زمان بازگشت عشایر به مناطق قشلاقی است، هنوز محقق نشده است.

برزو منصوری افزود: در راستای اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر، در مرحله نخست این استان جز استان‌های درگیر با خشکسالی قرار نگرفته بود که پس از رایزنی زیاد، خرید تضمینی دام در این استان نیز تصویب شد و بعد از آن مشکلاتی از جمله نبود اعتبارات برای خرید دام از سوی شرکت پشیتبانی امور دام باعث به تاخیر افتادن اجرایی این طرح در استان شد.

وی با تاکید بر اینکه مقرر بود خرید تضمینی دام از ۲۷ شهریورماه در استان آغاز شود، گفت: هم اکنون به دلیل مشکل در تونل انجماد کشتارگاه جونقان اجرای این طرح محقق نشده و به تاخیر افتاده است.

منصوری با اشاره به اینکه هم‌اکنون فصل آبستنی دام است و بسیاری از دام دامداران و عشایر آبستن هستند،گفت: خرید تضمینی این دامها در این فصل نیز امکان‌پذیر نیست و عشایر و دامداران باید به هر سختی که شده خوراک دام خود را تامین کنند و این امر به ضرر عشایر ودامدار است.

به گفته وی، عشایر و دامداران به امید خرید تضمینی دامهایشان، دام مازاد خود را به فروش نرسانند و این امر باعث ضرر و زیان بیشتر این قشر شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب شده برای خرید دام بالاتر از قیمت در سطح بازار و توسط دلالان، واسطه‌ها بوده است،گفت:عشایر و دامداران امسال بیشتر راغب بودند که دام خود را در این طرح به فروش برساند.

منصوری اظهار داشت:هم‌اکنون در مناطق قشلاقی هم این عشایر به دلیل کم آبی و خشکسالی با مشکل تهیه نهاده‌های دامی مواجه هستند.

تونل انجماد کشتارگاه جونقان نیازمند بازسازی است

مدیر پشتیبانی امور دام چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه پس از هماهنگی و بررسی‌های زیاد مقرر شد اجرای طرح خرید تضمینی دام عشایر از ۲۷ شهریورماه در استان آغاز شود، گفت: به دلیل اینکه تونل انجماد این کشتارگاه خراب شده است، اجرایی این طرح به تعویق افتاده است.

بهروز آل‌مومن با اشاره به اینکه خرید تضمینی دام از اوایل ادیبهشت‌ماه در هشت استان آغاز شد، افزود: تا اواسط مرداماه مجوزی برای خرید تضمینی دام در این استان صادر نشده بود که پس از پیگیری و رایزنی‌های زیاد مجوز خرید دام در استان نیز صادر شد.

وی گفت: در کشتارگاه صنعتی جونقات باید به‌صورت روزانه گوشت بسته‌بندی و آماده تحویل به سردخانه شود که هم‌اکنون دستگاه و ماشین آلات این کشتارگاه با مشکل مواجه شده و از طرف شرکتی که مقرر بود این دستگاه‌ها را تعمیر کند هنوز اقدامی نشده و دستگاه‌ها تعمیر نشده است.

به گفته وی‌، ظرفیت اسمی گشتارگاه جونقان ۲ هزار دام سبک و ۲۰۰ دام سنگین است که هم‌اکنون در این کشتار به این میزان کشتار دام انجام نمی‌شود .

به گزارش ایرنا، براساس آخرین سرشماری ۲۲ هزار ۹۲۳ خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۱۵ هزار و ۵۸ نفر جمعیت در استان ساکن هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...