ضرورت برخورد با نسخه‌پیچی عطاری‌ها برای بیماران کرونایی


ضرورت برخورد با نسخه‌پیچی عطاری‌ها برای بیماران کرونایی

مشهد- ایرنا- شیوع ویروس کرونا که در ابتدا راه‌های درمان شناخته شده‌ای نداشت، موجب سکه شدن بازار عطاری‌ها، فروشندگان گیاهان دارویی و گاه حتی رمال‌های سودجو شد و اکنون کارشناسان حوزه پزشکی می‌گویند که رجوع و توسل مردم به این گروه‌ها برای درمان، آسیب‌های پیدا و پنهان بسیاری برجای گذاشته است.

انکار نمی توان کرد که اکثر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان به تاثیر داروهای گیاهی در پیشگیری و نیز درمان برخی بیماری ها ایمان دارند و این امر در دوران زیست هزاران ساله بشر ثابت شده است، اما آنچه که بیشتر پس از بروز بیماری کووید ۱۹ موجب بروز صدمات فراوان به جامعه شد، ورود افراد ناباب و کم‌سواد به این میدان به انگیزه سودجویی و یا کسب شهرت بود که از آشفته بازار درماندگی مردم در برابر این بیماری مهلک نهایت بهره برداری مادی را کردند.

بسیاری از این افراد بدون هیچ دانش و تجربه‌ای، در قامت یک منجی ظاهر شده و با ادعای رها ساختن گریبان مردم از چنگال این بیماری نوظهور، گاه برای غلبه بر این بیماری داروهایی تجویز کردند که در طبله هیچ عطاری نمی گنجید که از آن جمله توصیه به کشیدن سیگار و مواد مخدر، استنشاق دود عنبر نسارا (فضولات چهارپایان)، استعمال روغن بنفشه و نوشیدن ادرار شتر بود.

اکنون کارشناسان و مسوولان دست‌اندرکار مبارزه با بیماری کووید ۱۹، پا به پای شتاب‌بخشی در انجام واکسیناسیون گروههای مختلف جامعه و پیروزی میدانی بر این بیماری چموش، تصمیم گرفته اند با اجرای ضوابط جدی قانونی از مداخلات غیرمسوولانه افراد کم‌سواد و ناآگاه در این زمینه، که در زیر پوشش عرضه داروهای گیاهی ضد کرونا صورت می‌گیرد، پیشگیری کنند که این اقدام، اگرچه دیرهنگام، هنوز می تواند بر بسیاری از عواقب ناخوشایند و مخاطرات شایع در این بخش، نقطه پایانی باشد.

برخورد با عطاری های متخلف

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتقاد از فعالیت برخی افراد سودجو در حوزه پزشکی، برای آنان خط و نشان کشیده و گفت: با عطاری های متخلف که اقدام به فروش گیاهان دارویی و یا انجام کارهایی نظیر حجامت کرده و مدعی هستند می توانند بیماری کووید ۱۹ را با این روش ها درمان کنند، برخورد قانونی می‌شود.

دکتر سیدجواد مجتبوی، با اشاره به اینکه در دوران پاندمی کرونا برخی از عطاری‌ها که اقدام به فروش و یا معرفی برخی گیاهان دارویی و یا داروهای دست ساز به نام درمان کرونا می‌کردند، مورد بررسی کارشناسان طب سنتی و برخورد قانونی قرار گرفتند، عنوان کرد: برخی از افراد نیز اقدام به اقداماتی مانند حجامت افراد کرده و مدعی بودند می‌توانند این بیماری را از این طریق درمان کنند که بعد از دریافت گزارش های مردمی با این افراد نیز برخورد شد.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان در صورت مواجهه با مداخله گران درمان که به نام درمان کرونا قصد فریب و سودجویی دارند، مورد را با حوزه طب سنتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در میان بگذارند تا در اولین فرصت به شکایت آنها رسیدگی شود، خاطرنشان کرد: مردم اگر می خواهند از شیوه های طب سنتی در کنار روش های نوین پزشکی برای درمان کرونا استفاده کنند، باید به مراکز معتبر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کنند.

دکتر مجتبوی با اشاره به اینکه "سلامتکده حکمت" دانشگاه علوم پزشکی مشهد برخی توصیه‌های تغذیه ای و کمکی را برای بیماران مبتلا به کرونا به شکل علمی و مفید در اختیار افراد قرار می‌دهد، عنوان کرد: بیماری های نوپدید و صعب العلاج عموما شرایط خوبی را برای افرد سودجو فراهم می‌کنند تا با استفاده از ناآگاهی افراد جامعه، از این طریق از آنان اخاذی کنند اما باید توجه داشت که هر اقدام درمانی باید با تکیه بر منابع علمی انجام شود در غیر این صورت می تواند باعث مخاطرات و عواقب وخیم و گاه مرگباری شود.

بررسی سالانه ۲۰۰ پرونده مرتبط با گیاهان دارویی

رییس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: سالانه ۲۰۰ پرونده در استان با موضوع گیاهان دارویی مورد بررسی قرار می‌گیرد که از این تعداد ۱۰ مورد آن با موضوع ایجاد کارخانه و یا خط تولید جدید است.

دکتر سیدعلیرضا خراسانی در خصوص صدور مجوزهای تولید داروهای گیاهی مرتبط با درمان بیماری کووید ۱۹، بیان کرد: در طول ۱۹ ماهه سپرسی شده از آغاز پیدایش ویروس کرونا، موارد متعددی از نمونه‌های دریافتی در خصوص داروهای گیاهی کرونایی بررسی شده که ۳ مورد آن جدی‌تر از سایر موارد بوده و تاکنون یک محصول نهایی شده که این مورد تأیید شده داروی ضدکرونای "کووکسیر پارس" دکتر مهرداد ایرانشاهی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است.

استفاده از طب سنتی در درمان بیماران سرپایی

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه اکنون از روش های طب ایرانی در درمان سرپایی بیماران کرونایی استفاده می شود، اظهار کرد: در حال حاضر سرگرم تدوین شیوه نامه ارائه خدمات این حوزه به بیماران بستری هستیم و در صورت فراهم شدن مقدمات آن، این روش به صورت نمونه در دانشگاه اجرایی خواهد شد.

دکتر مهدی یوسفی خاطرنشان کرد: با حضور صاحبنظران و اعضای هیات علمی، راهکارهای استفاده از روش های سنتی طب ایرانی در درمان بیماران بستری مبتلا به کرونا مورد ارزیابی قرار گرفته است تا بتوان به بهترین شکل ممکن از ظرفیت طب سنتی ایرانی و مکمل برای خدمات رسانی به بیماران کرونایی در کنار علم نوین پزشکی استفاده شود.

رییس کارگروه طب سنتی و کرونا در کمیته علمی مبارزه با کرونای خراسان رضوی با بیان اینکه با ارائه گفتمان صحیح علمی و مبتنی بر دانش در زمینه طب سنتی ایرانی و مکمل می توان در کنار پزشکی مدرن رایج به بیماران به شکل مطلوب خدمات ارائه داد، تصریح کرد: در حال حاضر دیدگاه کلی که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در میان اعضای هیات علمی این دانشگاه حاکم است بر پایه گفتمان علمی است و باید با هم‌فکری و استفاده از نظرات صاحبنظران، بهترین روش های درمانی را در زمینه طب سنتی ایرانی استخراج و برای خدمت به بیماران به کار گرفت.

دکتر یوسفی با بیان اینکه در حوزه خدمات رسانی به بیماران سرپایی، بعضا روزانه تا بیش از ۲۰۰ بیمار کرونایی نیز در سلامتکده ها خدمات رسانی شده اند که این خدمات با مشارکت بسیج جامعه پزشکی به بیماران ارائه می شود، اظهار کرد: بیمارانی که تحت درمان با استفاده از روش های طب سنتی ایرانی قرار می گیرند به صورت مستمر (سه روز، یک هفته و دو هفته بعد از مراجعه) مورد پایش قرار می گیرند که نتایج حاصل شده از آن به ثبت می رسد تا بتوان بر اساس داده های آماری، نظرات و تصمیم گیری های علمی موثری را ارائه داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تمامی اقدامات درمانی بر روی بیماران مبتلا به کرونا مستندسازی و مورد ارزیابی قرار می گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش تر واکنش ها در برابر گزافه گویی ها و ادعاهای واهی و بزرگ نمایی هایی است که توسط افراد غیرعالم ارائه می شود و این در حالی است که در صورت ارائه مستندهای علمی توسط متخصصان این حوزه می توان به بیماران به شکل مناسبی خدمات ارائه داد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴۴ نفر دیگر بر اثر کرونا در کشور جان خود را از دست دادند و شمار مجموع جانباختگان ناشی از کووید ۱۹ در کشور به ۱۱۷ هزار و ۵۲۶ نفر رسید.

طبق همین گزارش از روز یکشنبه تا دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۳۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۵۹۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۴۴۲ هزار و ۲۳۲ نفر رسید و تاکنون چهار میلیون و ۷۹۲ هزار و ۱۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و اکنون ۶ هزار و ۷۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۱ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

۳۰ میلیون و ۳۰۲ هزار و ۹۸۳ نفر نیز دُز اول واکسن کرونا و ۱۴ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۹۶۵ نفر دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۴ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۹۴۸ دُز رسیده است.

همچنین در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۵۱ هزار و ۶۷۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دزدِ بهادر