گلوی خشکیده سه هزارو 500 خانوار روستایی در زنجان، تَر شد


گلوی خشکیده سه هزارو 500 خانوار روستایی در زنجان، تَر شد

زنجان – ایرنا – خشکسالی و کمبود آب در زنجان همانند سایر مناطق کشور مشکلاتی را در روستاهای استان ایجاد کرده بود که با همت شرکت آب و فاضلاب گلوی خشکیده سه هزارو 500 خانوار ناشی از بی آبی، تَر شد و از این بحران خارج شدند.

به گزارش ایرنا، از تنگناهای اساسی که جهان به خصوص مناطق خشک و نیمه خشک با آن مواجه هستند کافی نبودن آب برای مصرف در بخش های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی است و توجه به موقعیت جغرافیایی کشور در کره زمین که از نظر شرایط آب و هوایی که در ردیف مناطق خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد.
با توجه به قرار گرفتن ایران در اقلیم گرم و نیمه خشک، بارندگی های آن یک سوم میانگین جهانی است، اما میزان مصرف آب ۲ برابر میانگین جهانی است.
کمبود آب در بسیاری از نقاط جهان به موضوع بحرانی تبدیل شده است و زنجان نیز مستثنی از این مشکل نیست چرا که با کاهش شدید بارش برف و باران در زمستان ۹۹ و بهار سالجاری ۲۰۱روستا با تنش جدی مواجه شدند.

۷۰ روستا از تنش آبی خارج شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: در حال حاضر از ۹۰۷ روستای این استان، ۶۱۷ روستا با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش این شرکت قرار دارند.

علیرضا جزء قاسمی اظهار داشت: با اجرای پروژه آبرسانی تک روستایی و پروژه مجتمع روستایی در استان و سایر اقدامات اساسی ۷۰ روستا در استان با بیش از سه هزار و ۵۰۰ خانوار از تنش آبی خارج شدند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۶۲ منبع برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای ۶۱۷ روستاها وجود دارد که از این تعداد ۳۶۴ حلقه چاه، ۲۴۰ مورد قنات و ۱۸۵ مورد نیز چشمه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: برای ۲۰ روستا نیز از ابتدای سالجاری تا پایان مردادماه در قالب پویش "الف - ب - ایران" آب رسانی پایدار انجام شد.

رنج بی آبی در چهره ۱۳۱ روستای استان زنجان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: تنش بی آبی بر چهره ۱۳۱ روستای استان زنجان نشسته است.

جزء قاسمی یادآوری کرد: در این روستاها ۱۹ هزار و ۴۸۰ خانوار با ۷۳ هزار و ۳۲۷ نفر ساکن هستند.

وی، مشکل کمبود آب در این تعداد روستاها را کمبود منابع آبی، عدم رعایت الگوی مصرف، استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری باغات، احشام و انشعاب های غیرمجاز برشمرد و افزود: انشعاب های غیرمجاز آب آشامیدنی در روستاهای استان و استفاده از این مایه حیات برای آبیاری درختان، باغچه ها و احشام نیز جزو چالش های جدی بر سر راه تامین آب شرب پایدار در استان زنجان محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: بیشترین مشکل کم آبی در شهرستان های زنجان با ۴۳ روستا، خدابنده با ۲۸ روستا و ماهنشان با ۲۳ روستاست.

جزء قاسمی اظهارداشت: در شهرستان های طارم و ایجرود به ترتیب ۱۲ و ۱۱ روستا، ابهر ۹ روستا و سلطانیه نیز پنج روستا در بحران بی آبی قرار دارند.

وی تاکید کرد: کاهش مصرف آب، ترویج مصرف بهینه، رعایت الگوی مصرف و گزارش انشعاب های غیرمجاز از جمله اقداماتی است که مردم می توانند به شرکت آب و فاضلاب کمک کنند تا این روستاها از بحران موجود خارج شوند.

آبرسانی سیار برای ۲۴ روستا انجام می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: تابستان امسال نیز با تمهیدات انجام شده هیچ کمبود آبی در حوزه شهری استان نبود و در حوزه روستایی نیز برای ۲۴ روستای دارای مشکل آب آشامیدنی آبرسانی با تانکر و به صورت سیار انجام می شود.
جزء قاسمی ابراز کرد: متاسفانه ۹۱ درصد وسعت استان زنجان با خشکسالی خفیف تا خشکسالی بسیار شدید درگیر بوده و باید با مدیریت مصرف آب آشامیدنی این شرایط را کنترل کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به کاهش میزان ورودی آب سدهای استان زنجان تاکید کرد: زنگ خطر کم آبی در استان به صدا در آمده و همراهی همه مردم استان می تواند ما را از این بحران کمبود آب نجات دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟