قرار شد محور کتاب نه من باشم نه آقای یکتا/ کتاب صوتی مثل قصه شنیدن لذت بخش است


قرار شد محور کتاب نه من باشم نه آقای یکتا/ کتاب صوتی مثل قصه شنیدن لذت بخش است

به بهانه رونمایی از کتاب صوتی «مربع های قرمز»، زینب عرفانیان نویسنده این کتاب گفت: می‌شود از شنیدن کتاب هم لذت برد، کتاب صوتی این امکان را فراهم می کند که چشم‌هایت را ببندی و قصه بشنوی و این هم طعم خودش را دارد و قطعا می‌تواند شیرین باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به مناسبت هفته دفاع مقدس قرار است از کتاب صوتی «مربع های قرمر» نوشته زینب عرفانیان رونمایی شود. ایوب آقاخانی، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما این کتاب را خوانشگری کرده است. این اثر به خاطرات حاج حسین یکتا، از دوران کودکی تا پایان دفاع مقدس پرداخته و برهه حضور وی در دفاع مقدس در این کتاب برجسته شده است. او در مقدمه می‌نویسد: هر چه از رشادت همرزمانم و غربت و مظلومیتشان می دانستم در روایت گری هایم گفته بودم. با مکتوب کردن خاطراتم دنبال ناگفته ای از بچه ها بودم. دنبال سبک بندگی کردنشان، سبک عبادتشان، سبک رفاقتشان، دنبال سبک زندگی کردنشان در جنگ. سبکی که این روزها جایش بین جریان زندگی جوانان به شدت خالی است.

به همین بهانه با زینب عرفانیان درباره این کتاب به گفت و گو نشسته ایم.

با چه انگیزه و هدفی نوشتن این کتاب به شما پیشنهاد شد؟

در رونمایی کتاب «رسول مولتان» اردیبهشت ۹۴، بعد از پایان مراسم، آقای یکتا را برای اولین بار دیدم و نمی‌شناختم. همانجا پیشنهاد نوشتن خاطراتشان را دادند و جلسات مقدماتی و پیش مصاحبه انجام شد و سه سال بعد مربع‌های قرمز خلق شد.

از آنجایی که این کتاب در قالب خاطره نویسی است، چقدر توانستید با فضای خاطرات ارتباط برقرار کنید؟

با توجه به این که تقریبا همه لوکیشن‌های کتاب را از نزدیک دیدم در فضا سازی و پرداختِ صحنه ها دستم باز بود. می دانستم درباره چه می نویسم و هر پنج حس مخاطب را می توانستم درگیر کنم. وقتی از فاو و کارخانه نمک می نوشتم روی خاکش و زیر آفتاب داغش راه رفته بودم. همینطور ارتفاعات قلاویزان و نقطه صفر مرزی در بمو و مقر لشکر ۱۷ و منطقه عملیاتی رمضان و چهاراره چهارمردان قم و ....

قطعا تفاوت های بسیاری بین نوشتن رمان بلند با خاطره نویسی وجود دارد که یکی از آنها بیان دقیق خاطرات و واقع گرایی است. برای اینکه این واقع گرایی از جذابیت اثر نکاهد، چکار کردید؟

استفاده از اصول و فنون داستان. شخصیت پردازی و برش زمانی و صحنه پردازی و ... همه اینها تا جایی بود که به واقعیت غباری ننشیند.

قرار شد محور کتاب نه من باشم نه آقای یکتا/ کتاب صوتی مثل قصه شنیدن لذت بخش است

در مقدمه این کتاب خواندم که آقای یکتا گویا قصد داشتند با مرور این خاطرات، سبک زندگی رزمندگان را بیشتر مورد توجه قرار دهند. درباره این نکته قدری بیشتر توضیح دهید.

قرار شد محور نه من باشم نه آقای یکتا. قرار شد ناگفته ها بیان شود. ناگفته‌های سبک زندگی رفقای شهیدشان و هم رزمانشان که سبک بندگی‌شان را می‌ساخت.

کتاب های صوتی مخاطبان خود را دارند و برخی ها تمایل دارند نسخه فیزیکی کتاب را بخوانند. شاید کرونا و گرانی های اخیر کاغذ استقبال از کتاب های صوتی را بیشتر کرده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

لذت کتاب خواندن همیشه در لمس کاغذ و دنبال کردن قطار کلمات روی صفحاتش نیست. می‌شود از شنیدن کتاب هم لذت برد. کتاب صوتی این امکان را فراهم می کند که چشم‌هایت را ببندی و قصه بشنوی. این هم طعم خودش را دارد و قطعا می‌تواند شیرین باشد. این روزها که شرایط ویژه و متفاوت است و بازار کاغذ تعریفی ندارد و قیمت‌های پنج شش رقمی پشت جلد مانع خرید کتاب می‌شود، کتاب صوتی‌است که مخاطب را از روی این دره عبور می‌دهد و به باغ کتاب می‌رساند. یک باغ کاغذی که زمان و مکان میانش رنگ می‌بازد.

قرار شد محور کتاب نه من باشم نه آقای یکتا/ کتاب صوتی مثل قصه شنیدن لذت بخش است

ممنون میشم به عنوان سوال آخر علت نامگذاری این کتاب رو هم توضیح بدین.

«مربع‌های قرمز» برگرفته از همان مربع‌هایی ست که آقای یکتا در نوجوانی و وقتی رزمنده بود مقابل اسم دوستانش می‌کشید. چرا؟ چون شهید شده بودند. در عملیات بدر آقای یکتا می‌شوند مسئول آمار گردان و هر کدام از بچه‌ها شهید می‌شدند در دفترچه آمار مقابل اسمشان یک مربع قرمز می کشد. مربعی که تبدیل به آرزو می‌شود و شخصیت اصلی داستان حسرت دارد یک نفر هم جلوی اسم خودش این مربع را بکشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد