آب دریاچه ارومیه 2 میلیارد مترمکعب کاهش یافت


آب دریاچه ارومیه 2 میلیارد مترمکعب کاهش یافت

ارومیه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: میزان آب دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2 میلیارد و 20 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

یاسر رهبردین روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه میزان آب دریاچه ارومیه به ۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون متر مکعب رسیده است، افزود: این میزان در مدت مشابه سال گذشته نزدیک به چهار میلیارد و ۷۸۰ میلیون متر مکعب بود.

وی همچنین در رابطه با تراز دریاچه ارومیه اظهار داشت: تراز فعلی دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۰ متر و ۶۶ سانتی متر رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۲ سانتی متر کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به کاهش یک هزار و ۵۴۶ کیلومتر مربعی وسعت دریاچه، بیان کرد: در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه یک هزار و ۹۹۲ کیلومتر مربع است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بیش از سه هزار و ۵۳۸ کیلومتر مربع بود.

هرچند به قیمت روز بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است، ولی عدم بهره برداری از طرح‌های پرهزینه این دریاچه و کاستن شدید بارندگی‌ها سبب شده تا در کنار کاهش چشم گیر تراز دریاچه، مطالبات مردمی نیز برای احیای نگین آبی آذربایجان افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، تاخیر چند ساله در افتتاح طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه سبب شده تا طی سال جاری تراز دریاچه ارومیه به طور چشم گیری کاهش یابد و موجی از انتقادات درست یا اشتباه را به نوع مدیریت احیای نگین آبی آذربایجان وارد کند.

طرح‌های مهم و چند هزار میلیاردی انتقال آب به دریاچه ارومیه تقریبا به اتمام رسیده و آماده بهره برداری هستند، که رصد فضای مجازی نشان می‌دهد تسریع در بهره برداری از این پروژه‌های مهم علاوه بر جان بخشیدن دوباره به پیکره دریاچه ارومیه موجی از امید نسبت به نظام و تعهد مسوولان در برابر مطالبات عمومی را ایجاد خواهد کرد.

تمامی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گوهای خبری بر احیای دریاچه ارومیه تاکید داشتند که در همین راستا "آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی" نیز در گفت‌و گوی تلویزیونی با مردم آذربایجان غربی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه را باید از حالت نمایش درآورد تا احیای آن واقعی شود، گفت: "دریاچه ارومیه از ذخایر ماست و احیای آن از دستورات جدی دولت کارآمد ما قرار دارد و احیای آن باید برقرار باشد؛ دولت ما بر مدیریت آب تاکید خواهد داشت".

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)