دعوت مس باهنر از دانش بنیان‌ها و فناوران برای به روز رسانی فناوری


دعوت مس باهنر از دانش بنیان‌ها و فناوران برای به روز رسانی فناوری

مدیر عامل شرکت صنایع مس شهید باهنر با تاکید بر اینکه فناوری مورد استفاده در این شرکت مربوط به 50 سال گذشته است، از فناوران و شرکت‌های دانش بنیان برای به روز رسانی فناوری در این شرکت دعوت کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر ضیایی در اولین رویداد "زنجیره" با رویکرد معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری، تکمیل، زنجیره ارزش صنعت مس که به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به سابقه فعالیت مس سرچشمه از نیم قرن گذشته، افزود: تولیدات مس سرچشمه نزدیک به ۴۷ سال است که در کشور عرضه می‌شود و تولیدات امروز که نزدیک به ۳۰۰ میلیون تن در سال رسیده، به صورت کاتد صادر می‌شود.

وی راه اندازی مس سرچشمه باهنر را در راستای توسعه صنایع پایین دستی مس عنوان کرد و ادامه داد: این شرکت امروز یکی از صادرکنندگان مطرح در زمینه تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است، به گونه‌ای که در ۴ ماه امسال به اندازه کل حجم صادرات سال گذشته، صادرات داشته است؛ ولی اگرچه تناژ صادراتی آن قابل قیاس با شرکت ملی مس نیست، اما ارزش صادراتی و تنوع محصولات بالاتری دارد.

ضیایی، با بیان اینکه تا یک سال گذشته سنگ آهن از سنگان به صورت خام استخراج و از بندر عباس به چین صادر می‌شد، خاطر نشان کرد: صنعتی مانند مس سرچشمه نیمی از تولیدات آن به صورت کاتد و کالای نیمه ساخته صادر می‌شود و نیاز است این حوزه توسعه یابد؛ چرا که واقعیت آن است که در مس باهنر از ۳۰ سال قبل که فناوری ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته از آلمان و فنلاند و ژاپن وارد شد، اقدام خاصی انجام نشده و فناوری‌های مورد استفاده قدیمی است و قطعا نیاز به به روزآوری است.

مدیر عامل شرکت صنایع مس شهید باهنر با تاکید بر ضرورت ورود روش‌های جدی و به روز در این صنعت، اظهار کرد: موادی که حاصل از ذوب و ریخته گری است، کماکان بلاتکلیف است و سرباره صنایع فولاد برای زیرسازی جاده‌ها استفاده می‌شود، ولی درباره سرباره مس کار خاصی انجام نشده و هر ۲ تا ۳ سال یک بار مزایده برگزار می‌شود و شرکت‌هایی که در این حوزه فعالند، بعضا از این سرباره‌ها به عنوان کاتالیزور استفاده می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که شرکت‌های دانش بنیان و صاحبنظران که در این حوزه فعال هستند، دانش روز دنیا را دارند، به این حوزه وارد شوند و می‌توان از ایده‌های آنها بهره مند شد.

ضیایی، آب را از دیگر چالش‌های این صنعت و کلیه صنایع کشور دانست و ادامه داد: امروزه موضوع آب به ویژه برای استانی مانند کرمان یک چالش جدی تلقی می‌شود و در این زمینه لازم است تا فناوران و صاحبان دانش وارد شوند تا از آب‌های زیرزمینی کمتر استفاده شود و به سمت بازیافت آب و وارد شدن آن در زنجیره صنعت با کمترین هدر رفت و ضایعات حرکت کنیم.

وی تولید تیوب‌های مسی را از دیگر نیازهای صنعت مس نام برد و گفت: سالانه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار تیوب مسی از شرکت آلمان تا قبل از اعمال تحریم‌ها وارد می‌شد و در حال حاضر این کالا از کشور چین به کشور وارد می‌شود. این در حالی است که تولید فولاد ما به نزدیک ۵۰ میلیون تن تولید می‌رسد، ولی برای یکسری از قطعات و تجهیزات آن وابسته هستیم.

مدیر عامل شرکت صنایع مس شهید باهنر از آمادگی این شرکت در زمینه بهره برداری از دانش روز صاحبان ایده و دانشمندان جوان خبر داد و یادآور شد: فناوری مورد استفاده در این شرکت مربوط به نیم قرن گذشته است و نیاز به نوآوری دارد و از این ایده‌ها استقبال خواهیم کرد.

وی تولید لوله‌های آلیاژی بر پایه مس را یکی از دستاوردهای مهم این شرکت دانست و گفت: از برکات تحریم‌ها توجه به تولیدات داخل بوده است. توان تولید لوله‌های آلیاژی در این شرکت از ۳۶ سال قبل ایجاد شده است، ولی مجموع مصرف کننده این لوله‌ها که شامل پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع نیروگاهی، آب شیرین کن‌ها و حتی بندرگاهی بودند، از بدو ایجاد این نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها برای تعمیر و نگهداری هر دو سال یک بار این لوله‌ها را از خارج وارد می‌کردند، ولی در دوران تحریم، با اقدامات انجام شده شرکت‌های استراتژیک نیروگاهی این محصول را از تولیدات مس باهنر خریداری کردند.

به گفته وی سال گذشته این شرکت از واردات این محصول به میزان ۵ میلیون دلار ارز جلوگیری کرده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول