96 درصد مساحت چهارمحال وبختیاری درگیر خشکسالی است


96 درصد مساحت چهارمحال وبختیاری درگیر خشکسالی است

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش خشکسالی‌های یک دهه اخیر و کاهش بارش در این استان، گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها 96 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی شده است.

مهران چراغپور روز سه‌شنبه در همایش کشت پاییزه سال ۱۴۰۰-۱۴۰۰۱ افزود: در همه مناطق استان در سال زراعی جاری (از مهرماه سال گذشته تا آخر اول مهرماه امسال)بارندگی ۴۰ درصد کاهش نسبت به بلند مدت داشته که این امر باعث شد که این استان دومین استان کم بارش بعد از استان کرمانشاه در کشور ثبت شود.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری در ابتدای فصل پاییز کاهش بارش وجود داشت ،گفت: هم اکنون ۱۰۰ درصد مساحت شهرستان اردل، ۸۴ درصد بروجن ،۱۰۰ درصد بن و سامان، کیار و لردگان ، ۹۴ درصد شهرکرد، ۹۶ درصید فارسان و ۹۷ درصد مساحت کوهرنگ درگیر خشکسالی شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در پاییز حدود ۱۸ میلمتر بارش نسبت به بلند مدت اتفاق افتاد که بیشترین میزان این بارش‌ها در اواخر پاییز اتفاق افتاد و ۱۰ درصد افزایش بارش در پاییز سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته داشتیم.

به گفته وی، میانگین بارش در سال زراعی جاری در استان ۱۸۹ میلمتر بارش بوده است که در سرجمع بارش سال زراعی ۱۳۶ میلیمتر کاهش بارش نسبت به میانگین بلندمدت در فصل زمستان اتفاق افتاد.

چراغپور افزود: در فصل بهار در سال زراعی جاری ۱۱۴ میلمتر بارش در استان کاهش داشت که این میزان در بلند مدت ۱۲۴ میلیمتر بوده است.

وی به افزایش دمای هوای استان در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: دمای هوای استان در فصل پاییز نسبت به دوره مشابه ۲ درجه و بلند مدت مدت نیم درجه افزایش و در فصل زمستان نیم درجه و بلند مدت حدود ۲ درجه افزایش داشت و بهمن ماه گرمی نسبت به بلند مدت در استان تجربه شده است.

به گفته وی، در فصل بهار هم ۲.۶ درجه و بلند مدت ۲.۷ درجه و فصل تابستان نیز ۱.۱ درجه دمای هوا در استان افزایش داشت.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: در فصل پاییز سال زراعی آینده( از اول مهرماه سال ۱۴۰۰ تا اول مهرماه سال ۱۴۰۱) بارش‌ها به صورت میانگین بلند مدت دورتر اتفاق می‌افتد و از اواسط آبان ماه بارشهای پراکنده در استان آغاز و بارشهای موثر از آذرماه در استان آغاز می‌شود.

وی به افزایش دما ،تبخیر و کاهش بارش در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: در سال زراعی آینده بارش ها کمتر از نرمال خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود در زمستان کمبود بارش جبران شود.

تمام فعالیت‌های حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری از سال زراعی جدید زیرپوشش بیمه کشاورزی قرار خواهند گرفت

معاون خدمات بیمه بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تمام فعالیت‌های حوزه کشاورزی استان از سال جدید زیرپوشش بیمه کشاورزی قرار خواهند گرفت ،گفت: در سال زراعی جدید علاوه بر افزایش پوشش بیمه برای اراضی زیرکشت و باغات، تمام فعالیتهای حوزه کشاورزی استان از جمله ماشین‌آلات کشاورزی، گلخانه‌ها از جمله سازه و کشت و کار گلخانه‌ها، یونجه، گل محمدی، زعفران نیز زیرپوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

حمیدی رحیمی افزود: در سال زراعی جاری ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به دلیل بروز خطرات، حوادث زیاد در بخش کشاورزی از جمله پدیده خشکسالی، حوادث مانند سرمازدگی، یخبندان، طوفان، بیماری‌های قرنطینه نباتی و حیوانی خسارت قابل توجهی به فعالان این بخش وارد شد.

وی اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری در امر تحقق برنامه بیمه از استان‌های پیشگام و پیشرو در بحث بیمه کشاورزی در سطح کشور قرار گرفته است.

به گفته وی، به منظور حمایت از کشاورزان با توجه به خشکسالی و کم آبی و سرمازدگی میزان خسارت وارد به این بخش ارزیابی شد و پرداخت بیش از ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان غرامت به فعالان این حوزه از هفته آینده آغاز خواهد شد.

رحیمی افزود: در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام، ۱۵ هزار هکتار باغات، ۸۰ هزار هکتار سطح زراعی استان زیرپوشش بیمه قرار گرفت و توسعه این بخش در دستور کار بیمه قرار دارد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
خشکسالی‌های اخیر از سال ۱۳۸۶ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403