مرحله چهارم مرمت بافت تاریخی یاسه‌چای چهارمحال و بختیاری پایان یافت


مرحله چهارم مرمت بافت تاریخی یاسه‌چای چهارمحال و بختیاری پایان یافت

شهرکرد- ایرنا- کارشناس دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: مرحله چهارم تعمیر و مرمت بافت تاریخی روستای هدف گردشگری یاسه‌چای شهرستان سامان به‌عنوان تنها روستای دالانی ایران به پایان رسید.

علی مولوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای اجرای این طرح ۹۰۰ میلین ریال اعتبار از محل ردیف‌های ملی اختصاص داد و هزینه کرد.

وی با اشاره به تعمیر و مرمت بدنه‌سازی و معبرهای بافت تاریخی روستای یاسه‌چای در این مرحله افزود: این طرح قرار بود در مدت ۲ ماه انجام شود که با سرعت عمل پیمانکار در مدت یک ماه به پایان رسید.

مولوی تصریح کرد: تاکنون برای تعمیر و مرمت بافت تاریخی روستای یاسه‌چای شهرستان سامان افزون‌بر چهار میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی تامین و هزینه شده است.

وی یادآور شد: البته روند اجرای این طرح با مشکلاتی از سوی مردم و اهالی محلی روبه‌رو شد که با کمک مسئولان محلی و یروی انتظامی شهرستان سامان رفع و زمینه انجام مرمت خانه‌های بافت مسکونی روستای یاسه‌چای فراهم شد.

به گزارش ایرنا، امسال در یک طرح دیگر، خانه‌های بافت تاریخی روستای هدف گردشگری یاسه‌چای شهرستان سامان به‌عنوان تنها روستای دالانی ایران به‌صورت مشارکتی با مالکان و با اختصاص ۲۴ میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف‌های ملی تعمیر و مرمت می‌شود.

در این طرح ۵۰ درصد هزینه‌های تعمیر و مرمت هر کدام از ۲۴ خانه واقع در بافت تاریخی روستای یاسه‌چای از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری پرداخت و بقیه از سوی مالکان تامین خواهد شد.

روستای یاسه‌چای با کوچه‌های سرپوشیده متعلق به دوران صفویه است.

دالان‌های قدیمی و بافت معماری خاص، روستای یاسه‌چای را به یکی روستای هدف گردشگری تبدیل کرده است.

یاسه‌چای در حاشیه زاینده‌رود در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان