مهر تایید رئیس مجمع نمایندگان بر تمامی معایب ایجاد منطقه آزاد در مازندران


مهر تایید رئیس مجمع نمایندگان بر تمامی معایب ایجاد منطقه آزاد در مازندران

رئیس مجمع نمایندگان مازندران ضمن پذیرش تمامی معایب ایجاد منطقه آزاد در مازندران گفت: منطقه آزاد مازندران شق‌القمر نخواهد کرد و همکاران گذشته ما در مجلس تحت فشاری از ناحیه افکار عمومی، این مطالبه را صورت دادند و معتقدم بهترین کار برای کشور و مازندران، همین مناطق ویژه اقتصادی است.

غلامرضا شریعتی در جلسه بررسی نفع یا ضرر ایجاد منطقه آزاد در مازندران که در ناحیه بسیج دانشجویی این استان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی بسیج دانشجویی مطالبه‌گری است و انقلابی‌های معتقد به مبانی دینی، می‌توانند در مطالبه‌گری موفق باشند.

وی با بیان اینکه مردم از منطقه آزاد تصور عامه دارند که هرگونه کالا از یک سوی مرز بیاید، مردم از امکانات آن به راحتی برخوردار شوند، تصریح کرد: منطقه آزادی که برای ما مازندرانی‌ها تصویب شده مطابق مناطق آزاد معمول نیست، منطقه آزاد مازندران ۱۰۶۰ هکتار در داخل بندر امیرآباد، ۴۰۰ هکتار چپکرود و ۶۰ هکتار در نوشهر است و به لحاظ جغرافیایی خارج از این فضا، منطقه آزادی متصور نیست.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به اینکه منطقه آزاد مازندران ربطی به خرید و فروش و واردات خودرو ندارد، گفت: در بندر امیرآباد منطقه ویژه اقتصادی وجود داشت و تنها یک گام به منطقه آزاد فاصله داشتیم در حالیکه برخی می‌خواهند به تازگی منطقه آزاد شوند.

شریعتی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد، بازار صنعتی برپا، مواد اولیه وارد و به محصول جدید تبدیل و در نهایت به صادرات ختم شود، در گذشته هم وجود داشت، اظهار کرد: اگر از نگاه منافع اقتصادی برای مردم منطقه نگاه کنیم به عبارتی ضرر دارد چرا که نام منطقه آزاد بار روانی بر مردم وارد کرده، موجب افزایش سطح قیمت ها در خدمات و غیره می‌شود و مردم بومی منطقه، متضرر خواهند شد.

وی افزود: در سال ۹۸، با اعلام منطقه آزاد، مردم بومی متضرر شدند اما از یک سو هم نمی‌توان گفت سودی ندارد. در مجلس یازدهم این موضوع به یک قانون تبدیل و منتظر جمع‌بندی نهایی هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران، با اشاره به اینکه ما صاحب‌نظرها در ایجاد بار روانی به مردم عامه در خصوص منطقه آزاد کوتاهی کردیم، خاطرنشان کرد: اگر برای عامه مردم روشن شود که منطقه آزاد به مانند گذشته نخواهد بود و تصوری بر ورود ماشین لوکس و غیره نداشته باشند، ممکن است بار روانی این موضوع را کم کند.

شریعتی با بیان اینکه شورای نگهبان نسبت به نوشهر و چپکرود ایراداتی وارد کرده است، گفت: برای اعلام این موضوع در مجلس، شورای نگهبان در نهایت این سه لکه را پذیرفته است و امیدواریم پس از تایید در مجلس، مجددا شورای نگهبان ایراد قانونی نگیرد.

وی پدر جمع‌بندی سخنان خود به این موضوع نیز اشاره کرد که، منطقه آزاد مازندران شق‌القمر نخواهد کرد و همکاران گذشته ما در مجلس تحت فشاری از ناحیه افکار عمومی، این مطالبه را صورت دادند.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه هیچکدام از مناطق آزاد کشور، به اهداف خود نرسیدند، گفت: در این ۱۶ ماه، همیشه نسبت به این موضوع مقاومت کردیم و یکی از دلایل آن، تفاوت نکات فرهنگی کشورهای دیگر با فرهنگ کشورمان است.

شریعتی با تاکید بر اینکه نمی توان منطقه آزاد داشت و ذات مناطق آزاد را به همراه نداشته باشیم، گفت: معتقدم بهترین کار برای کشور و مازندران، همین مناطق ویژه اقتصادی است.

وی از سوی دیگر به این موضوع نیز اشاره کرد که در خصوص منطقه آزاد مازندران تلاش شده ایرادات وارده از سوی متخصصان تا حدودی برطرف شود و شورای نگهبان نیز بر روی آن چکش کاری کرد تا نگرانی‌ها، از بین برود.

طرح منطقه آزاد در مازندران به یک جوک دانشگاهی می‌ماند

دکتر محسن نگهبان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد جویبار نیز در این زمینه با اشاره به معایب و مضرات ایجاد منطقه آزاد در مازندران، اظهار کرد: در سطح کشور ۲۱ بندر فعال داریم که ۱۵۰ میلیون تن ظرفیت صادرات و واردات دارند اما از این میزان ۵ میلیون تن یعنی زیر ۳ درصد سهم مازندران است.

وی با بیان اینکه از این میزان در مازندران، ۴.۲ میلیون تن واردات و ۸۰۰ هزار تن صادرات صورت می گیرد و اکثر محصولات صادر شده، میوه و گندم است، تصریح کرد: فرق منطقه آزاد با منطقه ویژه با این شرایط چیست و چرا می‌خواهیم به منطقه آزاد برسیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد جویبار با اشاره به اینکه تنها ۷ منطقه آزاد در کشور داریم و طرح منطقه آزاد در مازندران به یک جوک دانشگاهی می‌ماند، خاطرنشان کرد: آمار کشته‌های ما در بهشهر حدود ۳ برابر شهرستان‌های دیگر است و ایجاد منطقه آزاد شکاف جمعیتی ایجاد می کند.

نگهبان با بیان اینکه در منطقه کشورهای حاشیه دریای خزر، تنها با ۳ کشور همسایه هستیم و با بسیاری از کشورها نمی توانیم ارتباط برقرار کنیم، گفت: نباید در ایجاد منطقه آزاد، به دنبال منفعت فایده‌گرا باشیم، چرا که برای مردم محروم متوسط و زیرمتوسط مازندران، منطقه آزاد فایده‌ای ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد جویبار خاطرنشان کرد: مازندران تنها منطقه لکه سبز کشور و ریه ایران است و با ایجاد منطقه آزاد تمام این شرایط را از بین می‌بریم.

نگهبان با تاکید بر اینکه مازندران هیچ صنعت پایه‌ای ندارد، افزود: مازندران سهمی در صنعت کشور ندارد و از استان‌های دیگر برای بسیاری از امور صنعتی وارد مازندران می‌شوند، باید گفت ما با ایجاد منطقه آزاد مخالف نیستیم بلکه باید عالمانه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی در پسکرانه و اراضی اطراف مهم‌ترین مشکل ایجاد منطقه آزاد در مازندران است، خاطرنشان کرد: وقتی مازندران به منطقه آزاد تبدیل شود، به عنوان مثال، در ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، ۵۰ پلاک خانه، ۵۰ اشتراک برق و خدمات باید صورت بگیرد و در شرایطی که ما در حال حاضر با مشکلات فراوانی رو به رو هستیم، چطور با ایجاد منطقه آزاد بر این مشکلات فائق می‌آییم.

میزان اشتغال در شهرک های صنعتی ۳ برابر بیشتر از مناطق آزاد است

دکتر مهدی بشارتده سلوطی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فناوری مازندران نیز در این جلسه با اشاره به معایب و مضرات ایجاد منطقه آزاد در مازندران، اظهار کرد: اینکه بگویند "منطقه آزاد همه جا دارند و ما هم داشتیه باشیم" توجیه خوبی نیست و این آفت است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان، مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف این موضوع است، تصریح کرد: اینکه بگوییم عموم مردم مازندران موافق ایجاد منطقه آزاد هستند، بی انصافی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فناوری مازندران، خاطرنشان کرد: حضور فعال در بازاهای جهانی، محرومیت‌زدایی و استفاده بهینه از نقدینگی سرگردان بخشی از اهداف ایجاد مناطق آزاد است و با گذشت ۳۰ سال، به نظر می رسد زمان مناسبی برای بررسی این مناطق در کشور باشد.

بشارتده با اشاره به اینکه در بهترین وضعیت، توانستیم ۴ درصد از سرمایه‌گذاری که جذب کشور می‌شود، در منطقه آزاد به کار بگیریم و در ۹۶ درصد موفق نشدیم، اظهار کرد: حدود یک درصد از صادراتی که برای کشور ارزش افزوده ایجاد می شود از مناطق آزاد بود در حالیکه اشتغالزایی کل کشور حدود ۴ درصد است.

بشارتده گفت: با وجود اینکه وسعت مناطق آزاد سه برابر وسعت شهرک های صنعتی کشور است، میزان اشتغال در شهرک های صنعتی ۳ برابر بیشتر از مناطق آزاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فناوری مازندران گفت: کشور چین ۱۱ و ایران ۷ منطقه آزاد با ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی دارد، میانگین وسعت مناطق آزاد در دنیا ۷۵۰۰ هکتار است اما میانگین وسعت منطقه آزاد در ایران به ۹۳ هزار هکتار می‌رسد که چندین برابر میانگین وسعت جهانی است.

بشارتده با بیان اینکه بر روی کاغذ مخالف منطقه آزاد نیستیم اما در مخالف طرح منطقه آزاد مازندران هستیم، خاطرنشان کرد: سه نقطه از مازندران درگیر منطقه آزاد می شود که تنها برای آن ۶ صفحه طرح نوشته شده که 5 صفحه آن فقط نقشه است.

منطقه آزاد در مازندران پدیده خلق الساعه‌ای است

وی تاکید کرد: طرحی که پیوست اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ندارد، اصلا قابل بررسی نیست. پایان نامه با پروپوزال بررسی می شود، اما برای منطقه آزاد حتی پروپوزال هم نوشته نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فناوری مازندران خاطرنشان کرد: مازندران درگیر یک شو و نمایشی شده که غیر از توسعه استان در آن نهفته است چرا که در هیچ یک از اسناد بالادستی نسبت به احداث و اجرای منطقه آزاد در این استان، اشاره‌ای نشد.

بشارتده با بیان اینکه منطقه آزاد در مازندران پدیده خلق الساعه ای است که بر روی آن پافشاری می کنیم، اظهار کرد: رهبر انقلاب گفتند بندناف اقتصاد را از درآمدهای نفتی جدا کنید و ما هم بنابر فرمایشات رهبری، به دنبال راه‌های درآمدی دیگری همچون دریافت مالیات هستیم اما احداث این منطقه آزاد فرار مالیاتی را قانونی می کند.

وی با ذکر مثالی مبنی بر اینکه تولید ناخالص داخلی یک منطقه آزاد در چین از تولید ناخالص داخلی یک کشور بیشتر است اما انتظارات ما در کشور محقق نشد و باید اصلاح قوانین انجام دهیم، اظهار کرد: نباید بدون پشتوانه به دنبال ایجاد ۱۰۰ درصدی منطقه آزاد در کشور و مازندران باشیم، چرا که بعنوان مثال در مازندران هنوز، محلی برای دپوی کالای صادراتی، انبار سردخانه‌ای مرکبات و غیره وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فناوری مازندران به ضعف درگاه انتقال پول در کشورمان پرداخت و معتقد است پیش از اجرای طرح منطقه آزاد، در ابتدا باید درگاه انتقال ارزی خود را درست کنیم.

مازندران از لحاظ مزیت نسبی در بخش کشاورزی در جایگاه سوم کشور و دهم توسعه یافتگی، دهم معدن و پانزدهم توسعه‌یافتگی و دوم خدمات و ششم توسعه‌یافتگی هستیم، گفت: هنوز از این ظرفیت ها استفاده نکردیم و به دنبال ایجاد منطقه آزاد هستیم.

امیر سادات‌کریمی مسئول بسیج دانشجویی مازندران نیز در این جلسه، ضمن قدردانی از اقدامات نمایندگان مجلس مازندران به ویژه شریعتی رئیس مجمع در پیگیری مسائل مربوط به این استان در مجلس شورای اسلامی، گفت: باید قدر نمایندگانی که پاسخ گروه‌های مطالبه‌گر را می‌دهند دانست و نسبت به دیگر مسئولان متمایز کرد.

وی با اشاره به اینکه در موضوع منطقه آزاد، مزایا و معایب طرح از سوی اساتید دانشگاه بررسی و به گوش مسئولان مربوطه رسیده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم برگزاری این نشست‌های تخصصی منجر به اتخاذ یک تصمیم درست برای پیشرفت استان مازندران شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس