2000 مردودی مقطع ابتدایی نگران‌کننده است/سلامت دانش‌آموزان اولین اصل بازگشایی مدارس


2000 مردودی مقطع ابتدایی نگران‌کننده است/سلامت دانش‌آموزان اولین اصل بازگشایی مدارس

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد از نگرانی حاصل از خسارات ناشی از آموزش مجازی دانش‌آموزان به ویژه در دوران ابتدایی سخن گفت و اعلام کرد: علل بازماندگی از تحصیلی‌ حدود سه هزار دانش‌آموز استان که عمدتاً مهاجران و اتباع هستند، در دست بررسی است.

«محسن موحدی فرد» امروز سه شنبه در نشست آنلاین با تاکید بر این که اولین اصل در مقوله بازگشایی مدارس، حفظ سلامت دانش‌آموزان است، گفت: در عین حال وظیفه داریم که خانواده‌ها را برای برگزاری حضوری کلاس‌های درس قانع کنیم و در این باره از انجمن‌های اولیا و مدارس می‌خواهیم در این رابطه به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی اظهار کرد: البته آموزش و پرورش در مورد بازگشایی مدارس براساس ظرفیت و موقعیت قائل به انعطاف است به طوری که خیلی از مدارس در روستاها و بخش‌ها و شهرهای کوچک کمتر از ۱۰ دانش‌آموز دارند که امیدواریم با همیاری و کمک مسئولان از اول مهرماه کاملاً بازگشایی شوند.

وی بیشترین نگرانی آموزش و پرورش استان را در زمینه مدارس ابتدایی به ویژه دانش‌آموزان پایه اول و دوم که به دلیل کرونا ضربه روحی و آموزشی زیادی به آنها وارد شده است، خواند و گفت: متاسفانه در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی گذشته دو هزار نفر مردودی و افزایش شدید ترک تحصیل‌ها داشته‌ایم.

موحدی‌فرد عنوان کرد: تاکنون حدود ۹۲ درصد دانش‌آموزان استان اقدام به ثبت‌نام در مدارس کرده‌اند و امیدواریم طی روزهای آتی هفته جاری قریب به اتفاق بازماندگان تحصیل در این باره اقدام کنند ولی دلایل برخی از بازماندگان تحصیلی‌ استان که حدود سه هزار نفر و عمدتاً مهاجران به استان هستند، باید رصد شود و تلاش خواهیم کرد که طی ۴۸ ساعت آینده با افتخار اعلام کنیم حتی یک دانش‌آموز محروم از تحصیل نداشته‌ایم.

وی در این باره متذکر شد: البته یکسری دانش‌آموزان دوره دوم در استان که غالباً جزو اتباع خارجی هستند، در صورت مهاجرت در دیگر استانهای کشورمان برای تحصیل ثبت‌نام خواهند کرد که قطعاً در هفته‌های آتی از آمار بازماندگان تحصیل در استان کاهش پیدا می‌کند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان از تدوین پروتکل سختگیرانه و جامعی تح عنوان «پروتکل ۰۶» از سوی وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس، اظهار کرد: براساس این ابلاغیه وزارت بهداشت سرانه فضای آموزشی هر دانش‌آموز ۲ تا ۲.۲۵ مترمربع در نظر گرفته شده و کلاس‌های ۳۵ نفره برای ۱۵ دانش‌اموز طراحی شده و با توجه به حساسیتی که در مورد مقاطع پایه‌ داریم اگر مجبور شویم پایه‌های بالاتر را غیرحضوری برگزار می‌کنیم تا شاهد برگزاری حضوری کلاس‌های مقاطع ابتدایی باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح واکسیناسیون کشوری کرونا به پیک ششم این بیماری در پاییز امسال نرسیم و آموزش و پرورش بتواند در مهرماه آموزش‌های ترکیبی شامل آموزش مجازی و حضوری در مدارس را دنبال کرده و نهایتاً تا اوائل آبان‌ماه آموزش ۱۰۰ درصد حضوری مدارس را داشته باشد.

موحدی‌فرد از کمبود پنج هزار و ۵۵۰ کلاس درس در استان براساس برآورد نقطه به نقطه خبر داد و گفت: این آمار تنها در مرکز استان یزد شامل ۲۴۰ آموزشگاه ۱۲ کلاسه است که عمدتاً مربوط به مدارس در حال تخریب و مدارس شیفتی است.

وی با بیان این که طبق قانون انبوه‌سازان موظف به ساخت یک باب مدرسه به ازای ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی هستند، گفت: این در حالیست که طی یک دو سال اخیر در ازای شش هزار واحد مسکونی در یزد یک مدرسه برای این مناطق ساخته نشده است.

وی مشکل کمبود کلاس درس را در مناطق حاشیه‌ای شهر برتر خواند و در ادامه از کمبود چهار هزار معلم در مجموعه استان بر داد که البته این مشکل با تدابیر اندیشیده شده در سال تحصیلی جدید مرتفع شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان یکی از معضلات در حوزه آموزش‌های نظری را بیکاری فارغ التحصیلان این رشته‌های تحصیلی خواند و گفت: در حال حاضر به طور میانگین ۳۹ درصد دانش‌آموزان استان به رشته‌های کار و دانش سوق داده می‌شوند که این رقم باید در باه‌ای ۱۰ ساله به ۵۰ درصد برسد ولی امیدواریم این مرحله را طی سه سال آینده محقق کنیم تا طی ۵ تا ۷ سال آینده مشکل شغل نیروهای کار تحصیلکرده نظری و حتی مهارتی در استان را نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت تحقق عملی مدرسه‌محوری، از تمرکززدایی بخشی از امور توسعه مدیریتی به مناطق و شهرستانها در همین راستا خبر داد و گفت: البته نقش انجمن اولیاء و مربیان به عنوان مهم‌ترین رکن مدرسه محوری حائز اهمیت است و موفقیت آموزش و پرورش در گرو ی این همکاری است.

موحدی فرد در پایان نیز به ویژه برنامه‌های بازگشایی مدارس در استان اشاره و ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: مراسم مهر و مقاومت فردا چهارشنبه با حضور مسئولان عالی رتبه استان برگزار می‌شود و در روز پنجشنبه ورود شکوفه‌ها(پایه اولی‌ها) به مدارس و در روز شنبه نیز مراسم‌های زنگ مهر و شروع رسمی سال تحصیلی و نیز گلبانگ نماز در وقت ظهر را با حضور مسئولان استان خواهیم داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند