دعوت بسیج دانشجویی از رئیسی برای حضور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای


دعوت بسیج دانشجویی از رئیسی برای حضور در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

بسیج دانشجویی 135 دانشکده و آموزشکده دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، در نامه‌ای از رئیس جمهور برای حضور در این دانشگاه دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیج دانشجویی ۱۳۵ دانشکده و آموزشکده دانشگاه‌های فنی وحرفه‌ای سراسر کشور به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، در نامه‌ای از رئیس جمهور برای حضور در این این دانشگاه دعوت کرد.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «اگرچه وجود سوء مدیریت در قوه اجرائیه کشور در سال‌های اخیر خاطر مردم هوشیار و بصیر ایران را آزرد و مشکلات معیشتی باعث ایجاد نارضایتی‌های شده است؛ اما مطمئنا حضور شخصیتی برآمده از متن زندگی مردم و درد آشنا مانند حضرتعالی در راس قوه مجریه، نوید حل مسائل مبتلا به مردم و مستضعفین را که به فرموده معمار کبیر انقلاب اسلامی گردانندگان و برپا کنندگان واقعی انقلابند، را بیش از پیش در دل‌ها تقویت خواهد کرد.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از چهار دانشگاه بزرگ کشور است که مأموریت اصلی آن تحقق دانشگاهی پویا، اشتغال‌زا، کارآفرین، تقاضا محور و مهارت‌آموز است. دانشگاهی که بتواند بر شعار «حرفه‌ای‌گرایی در آموزش عالی» و تربیت تکنیسین ماهر و آماده برای ورود به بازار کار جامه عمل بپوشاند.

این دانشگاه با ۱۸۰ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای در ۱۱۰ شهر کشور و بالغ بر ۱۶۰ هزار دانشجو به صورت تفکیک جنسیتی (۱۲۸ مرکز مختص آقایان و ۵۲ مرکز مختص خانم ها) اقدام به پذیرش فارغ التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌کنند.»

در بخش‌های دیگری از این نامه آمده است: «با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای بعنوان «پنجه‌های کارآمد» در کشور، در دولت‌های مختلف ظرفیت عظیم دانشگاه فنی و حرفه‌ای مغفول مانده است و هیچگاه این فرصت که میتواند بعنوان موتور موثر پیشران عرصه اقتصاد و صنعت کشور باشد، دیده نشده است.

ظرفیت و فرصتی مملو از حضور دانشجویانی که صنعت را نه در پشت عبارات و اصطلاحات کتاب‌های سنگین و بدون کاربرد مهندسی، بلکه از نزدیک و اصطلاحا به صورت آچار بدست لمس کرده اند. وجود جوانان فعال، با اراده و با انگیزه‌ای متخصص که می‌توانند به عنوان پرچمداران گام دوم انقلاب در تحقق شعار ما میتوانیم موثر باشند، از دیگر سرمایه‌های عظیم این دانشگاه است.

در ادوار گذشته بودجه و سرانه دانشجویی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نسبت به سایر دانشگاه‌های دولتی با هیچ منطق و توجیهی قابل دفاع نبوده و وجود ناعدالتی در این امر باعث شده است این دانشگاه، در حوزه‌های رفاهی، آموزشی دچار مشکلات و عقب ماندگی عدیده‌ای شود.

متاسفانه تبعیض موجود بین دانشگاه‌های سراسری، علوم پزشکی، فرهنگیان و سایر مراکز آموزش عالی کشور با دانشگاه فنی و حرفه‌ای باعث شده است که امکانات بعضی از مراکز و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای در حد یک هنرستان فنی و حرفه‌ای باشد.

تبعیض و ناعدالتی در تخصیص بودجه، امکانات و تسهیلات موجبات نا امیدی و بی انگیزگی در بین قشر دانشجوی این دانشگاه شده و کمبود منابع تخصیصی موجب شده است که دانشجویان این دانشگاه نتوانند از فضای تربیتی واخلاقی برنامه‌های فرهنگی استفاده کافی ببرند و متاسفانه این دانشگاه در مسئله فرهنگ که به قول مقام معظم رهبری مانند هوایی است که تنفس می‌شود، عقب بماند.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز، به‌ویژه در دهة اخیر، تداوم حرکت تولیدی و رفع موانع از سر راه تولید و اشتغال و توجه خاص به رفع معضل بیکاری جوانان کشور بوده است.

انتخاب نام‌ها و عناوین هدفمند برای سال‌های گذشته به‌ویژه دهه اخیر، از سوی رهبر فرزانه انقلاب، حاکی از تأکید وی بر این مسئله است؛ مسئله‌ای که سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در آن موجبات شکوفایی و پویایی اقتصادی و کمرنگ شدن بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی را فراهم خواهد آورد.

این دانشگاه در کلیه عرصه‌های انقلاب نقش کلیدی و محوری را به خود اختصاص داده است. چه در زمان هشت سال دفاع مقدس که شهدای فراوانی را تقدیم انقلاب کرده اند و چه در دوران سازندگی بعد از جنگ که انسان‌های شایسته و توانمندی نظیر سردار شهید تهرانی مقدم که در اقتدار علم موشکی ایران سهم بسیار موثری داشتند، از دانش آموختگان این دانشگاه است.

در زمان حاضر و شیوع ویروس کرونا نیز دانشجویان بسیجی و سایر ایثارگران این دانشگاه خط مقدم تولید بیش از ۳ میلیون ماسک برای کادر درمان بوده اند؛ اما متاسفانه این ظرفیت عظیم آنچنان که شایسته است در سنوات گذشته مورد توجه دولت، خصوصاً سازمان برنامه و بودجه کشور دیده نشده است.

تفاوت فاحشی در تخصیص اعتبارات و سرانه دانشجویی نسبت به سایر دانشگاه‌ها وجود دارد. تربیت در دانشگاه متشکل از دو عنصر تعهد و تخصص است و هرکدام بدون دیگری دانشجوی مطلوبی تحویل جامعه نخواهد داد. نگاه غیر اولویتی به آموزش‌های مهارتی در سنوات گذشته لزوم ورود قوی دولت سیزدهم به توسعه تجهیزاتی و امکاناتی آن را می‌طلبد.

بسیجیان ۱۳۵ آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه‌ای سراسر کشور در این نامه از رئیس جمهور دعوت کرده اند مراسم آغاز سال تحصیلی را در یکی از دانشکده‌های فنی وحرفه‌ای سراسر کشور انجام دهد و برای اولین بار دانشگاه فنی و حرفه‌ای میزبان رئیس جمهور شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان