میز خبر: تأثیر مصوبه آزادسازی واردات و قیمت‌های ریزشی


میز خبر: تأثیر مصوبه آزادسازی واردات و قیمت‌های ریزشی

مهم‌ترین خبر این روزها، مصوبه مجلس برای آزادسازی واردات خودروها بدون انتقال ارز می‌باشد. این طرح به‌سرعت مخالفانی پیدا کرد که با کوبیدن بر طبل حمایت از تولید داخل یا حمایت از اقشار ضعیف، به دنبال لغو این مصوبه هستند. یکی از توجیهات مخالفان این است که این طرح به نفع ثروتمندان و بدون تأثیر … The post میز خبر: تأثیر مصوبه آزادسازی واردات و قیمت‌های...

مهم‌ترین خبر این روزها، مصوبه مجلس برای آزادسازی واردات خودروها بدون انتقال ارز می‌باشد. این طرح به‌سرعت مخالفانی پیدا کرد که با کوبیدن بر طبل حمایت از تولید داخل یا حمایت از اقشار ضعیف، به دنبال لغو این مصوبه هستند.

میز خبر: تأثیر مصوبه آزادسازی واردات و قیمت‌های ریزشی

یکی از توجیهات مخالفان این است که این طرح به نفع ثروتمندان و بدون تأثیر بر سایر اقشار جامعه است. متأسفانه این‌گونه القا می‌شود که قرار بر آزادسازی خودروهای گران‌قیمت و لوکس است و نفعی برای مردم و عموم جامعه در این طرح دیده نشده است. درحالی‌که آزادسازی واردات منوط به واردات خودروهای تا ۴۰ هزار دلار و از نوع هیبریدی و برقی شده و می‌تواند با کاهشِ قیمت خودروهای خارجی در بازار کشور، زمینه را برای تناسب بهتر قیمت‌ها در رده‌های پایین‌تر نیز فراهم سازد. نیاز به هوش چندانی نیست که مثلاً کاهش قیمت خودروهای وارداتی ناشی از آزادسازی، در وهله اول خودروهای چینی بیش‌ازحد گران شده در بازار کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همین هم باعث تقلای آنها شده است.

قسمت دیگر مخالفان نیز با بهانه‌ای نخ‌نما به نام حمایت از تولید داخل، مردم را گروگان خودروسازان داخلی و خودروهای بی‌کیفیت و گران و ناامن آن‌ها می‌خواهند البته این مخالفان، در عمل و برخلاف شعارهای خود، خود و خانواده‌هایشان را به خودروهای داخلی محدود نمی‌کنند.

متأسفانه یکی از بندهای این مصوبه که آزادسازی واردات خودروهای تا سه سال کارکرده بود، به بهانه مشکلات دریافت استاندارد، حذف شد. موضوعی که می‌توانست تأثیر مثبت زیادی روی وضعیت بازار کشور بگذارد و درعین‌حال بار مالی کمتری برای کشور داشته باشد.

برگ سبز خودرو کافیست

میز خبر: تأثیر مصوبه آزادسازی واردات و قیمت‌های ریزشی

خوب این بار خبر خوشی شنیدیم و آن‌هم اینکه به گفته دادستان کل کشور، دیگر نیازی به رفتن به دفترخانه و پرداخت‌های میلیونی برای گرفتن برگه سند مالکیت خودرو نیست و همان برگ سبز خودرو کفایت می‌کند. موضوعی که این بار هم با مقاومت کانون سردفتران مواجه شده اما تا الآن که تغییری در تصمیم قوه قضائیه دیده نشده است. هرچند این اقدام علاوه بر کاهش شدید درآمدی دفترخانه‌ها، دولت را هم از نان خوردن انداخته اما یک گام به حفظ حقوق مصرف‌کننده نزدیک‌تر شده‌ایم.

کاهش قیمت‌ها و رکود بازار

میز خبر: تأثیر مصوبه آزادسازی واردات و قیمت‌های ریزشی

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی اصفهان قیمت خودروهای خارجی و ایرانی بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش داشته است. برای مثال خودروی پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما که قبل از این ۳۵۵ میلیون تومان به فروش می‌رفت، ۳۵ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. به گفته حمیدرضا قندی، حدود ۱۰ تا ۱۵ روز است که بازار به‌شدت در رکود بوده و کاهش قیمت هم چشمگیر بوده است. دلیل این موضوع هم مصوبه مجلس در مورد واردات خودرو است.

برنامه‌های فروش خودروسازان

میز خبر: تأثیر مصوبه آزادسازی واردات و قیمت‌های ریزشی

این هفته سایپا در حال فروش با تحویل سه‌ماهه کوییک و ساینا است. ایران‌خودرو هم پیش‌فروش یک ساله تارا دنده دستی را انجام داده که البته قیمت نهایی آن برای مشتریان نامعلوم است و این با مصوبه جدید شورای رقابت منافات دارد. تارای دنده اتومات نیز منتظر تائید قیمت توسط شورای رقابت است.

بهمن موتور هم فروش فیدلیتی را برای ۱۱ مهرماه در برنامه دارد و البته طبق معمول معلوم نیست چه تعداد از این خودرو را در این طرح قرار خواهند داد. این یعنی ده‌ها هزار مشتری به سایت این شرکت مراجعه و با پیغام خطا روبرو خواهند شد درحالی‌که تنها تعداد انگشت‌شماری خودرو در این برنامه وجود دارند. هم‌زمان کرمان موتور هم همانند گروه بهمن قیمت محصولات خود را افزایش داده است.

خوب اگر مایلید که میز خبرهای ما باز هم ادامه داشته باشد یا تغییراتی در آن دهیم، لطفاً با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403