آب پشت سدهای آذربایجان غربی 15 درصد کمتر از سال گذشته است


آب پشت سدهای آذربایجان غربی 15 درصد کمتر از سال گذشته است

ارومیه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: آب پشت سدهای استان طبق آخرین برآورد 669 میلیون مترمکعب است که 15 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش دارد.

یاسر رهبردین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال نسبت به بلندمدت، با کاهش ۱۷ درصدی بارش نزولات آسمانی و در سال جاری آبی با کاهش ۵۰ درصدی منابع ذخیره آبی مانند برف مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: در آذربایجان غربی ۱۴ سد داریم که هفت سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ۶ سد در حوضه ارس و یک سد در حوضه زاب قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی درباره وضعیت دریاچه ارومیه بیان کرد: بخش عمده احیای دریاچه ارومیه وابسته به نزولات آسمانی و رحمت خداوند متعال است، البته شرکت آب منطقه‌ای در سال‌های گذشته اقدامات خیلی خوبی انجام داده است که می‌توان به لایروبی رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه مانند رودخانه زرینه رود، رودخانه سیمینه رود و اتصال این ۲ رود مهم به یکدیگر و انتقال به پیکره اصلی دریاچه ارومیه با احداث کانال به طول ۲۳ کیلومتر، لایروبی رودخانه‌های مهاباد، گدار، روضه، نازلو و باراندوز اشاره کرد.

رهبردین ادامه داد: همچنین با سردهنه سازی‌های مطالعه شده در رودخانه‌های اصلی با بارش رحمت الهی در ۲ سال اخیر ثمره این اقدامات به خوبی دیده می‌شد، اما امسال به‌دلیل بارش کم، ذخایر برف کم و دمای بالا کاهش ورودی آب به دریاچه را شاهد بودیم.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان های پربارش و پرآب کشور بود که در سال های اخیر با کمبود بارش، منابع آبی آن نیز دچار کاهش جدی شده است.

حجم مخازن پشت سدهای آذربایجان غربی به حدود ۲ میلیارد مترمکعب می رسد که در حال حاضر دو سوم آنها خالی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا