فقط 35 درصد اعتبار آب آذربایجان‌غربی در احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافت


فقط 35 درصد اعتبار آب آذربایجان‌غربی در احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافت

ارومیه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به تصویب 9 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه توسط این شرکت، گفت: سه هزار و 200 میلیارد ریال از این میزان تخصیص یافته که حدود 35 درصد از کل مبلغ مصوب را تشکیل می دهد.

یاسر رهبردین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این کمبود اعتبار موجب شده تا زیرساخت های کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه به طور کامل پیاده سازی نشود.

وی اضافه کرد: البته کارهای خوبی در این حوزه انجام شده که از جمله آنها می‌توان به لایروبی ۱۲۸ کیلومتر رودخانه، اتصال زرینه به سیمینه، سردهنه سازی انهار، اجرای طرح های مربوط به تعادل بخشی از جمله توقیف ۳۰۰ دستگاه حفاری غیرمجاز و ۱۲۰ موتور پمپ و همچنین انسداد پنج هزار حلقه چاه غیرمجاز اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه این زیرساخت ها برای استفاده بهینه از نزولات آسمانی و رحمت الهی بوده، بیان کرد: طی سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بارش های نسبتا خوبی داشتیم و این زیرساخت ها هم توانست بخشی از آنها را به سمت احیای دریاچه ارومیه سرازیر کند که البته سهم ما در این خصوص ۱۵ درصد و سهم رحمت الهی ۸۵ درصد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: البته سال جاری آبی به خاطر کاهش بارش باران و برف و افزایش گرمای هوا، نتوانستیم روندی موفق را داشته باشیم.

رهبردین، کاهش مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه را تکلیفی قانونی برشمرد و اظهار کرد: هر کاهشی نیازمند زیرساخت است و درصورت فراهم نبودن این زیرساخت ها، به علت برداشت از آب های زیرزمینی توسط کشاورزان، وضعیت آبخوان ها دچار مشکل شده و همین طور تاثیر نامناسبی در کیفیت آب شرب ایجاد می شود.

وی گفت: کانالیزه کردن مسیر انتقال آب، اجرای شبکه های آبیاری نوین در مزارع توسط جهاد کشاورزی، تغییر و بهبود الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب بر از جمله این زیرساخت هاست که باید اجرایی شود ولی تاکنون حدود ۴۰ درصد این زیرساخت ها اجرایی شده است.

به گزارش ایرنا، هم اینک دریاچه ارومیه حدود ۲ میلیارد مترمکعب آب کمتر از زمان مشابه سال گذشته دارد و وضعیت مناسبی ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر