دوز یادآور واکسن جانسون اند جانسون محافظت در برابر کووید را افزایش می‌دهد


دوز یادآور واکسن جانسون اند جانسون محافظت در برابر کووید را افزایش می‌دهد

بنا بر اعلام جانسون اند جانسون، دوز دوم واکسن کووید 19 آن‌ها محافظت در برابر این بیماری را به مقدار چشمگیری افزایش می‌دهد.

پژوهشگران با انجام کارآزمایی بالینی دریافتند که دو دوز واکسن جانسون اند جانسون کارایی ۹۴ درصدی در برابر کووید ۱۹ خفیف و شدید به دنبال دارد؛ درحالی‌که کارایی حاصل از یک دوز این واکسن ۷۴ درصد بوده است. علاوه‌ بر این، کارایی دو دوز در برابر بیماری شدید ۱۰۰ درصد بود؛ اما این برآورد دامنه عدم اطمینان بزرگی داشت.

بنا بر اعلام جانسون اند جانسون، داده‌های جدید به سازمان غذا و دارو ارسال شده است. از زمان دریافت مجوز استفاده اضطراری در ماه فوریه، ۱۴٫۶ میلیون نفر در آمریکا این واکسن را که در قابل یک دوز ارائه شده است، دریافت کرده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز، روز جمعه کمیته مشورتی سازمان غذا و دارو دوزهای یادآور واکسن فایزر/بیوان‌تک را برای دریافت‌کنندگان واکسن که حداقل ۶۵ سال یا در معرض خطر بالای کووید قرار دارند، تأیید کرد. این واکسن مانند واکسن مدرنا، سطوح بالایی از محافظت ابتدایی را پس از دو دوز ارائه می‌دهد که به نظر می‌رسد طی چند ماه کمی کاهش پیدا می‌کند.

در مقابل، واکسن جانسون اند جانسون نشانه‌های کمی از کاهش محافظت نشان داده است. پژوهشگران هفته‌ی گذشته مطالعه‌ای منتشر کردند که افراد واکسینه‌شده را با افراد واکسینه‌نشده مقایسه کرده بود. تا پنج ماه پس از واکسیناسیون، اثربخشی واکسن جانسون اند جانسون در برابر بستری‌ شدن در حدود ۸۱ درصد ثابت ماند.

با تداوم دنیاگیری، افرادی که واکسن جانسون اند جانسون را دریافت کرده‌اند، منتظر راهنمایی در این خصوص هستند که آیا به تقویت‌کننده نیاز دارند.

در کارآزمایی بالینی جدید که شامل ۳۲ هزار داوطلب از سراسر جهان بود، افرادی که یک دوز واکسن جانسون اند جانسون دریافت کرده بودند، با کسانی مقایسه شدند که با فاصله هشت هفته، دو دوز از این واکسن را دریافت کرده بودند. دوز دوم سطح آنتی‌بادی‌ها را در خون داوطلبان به چهار برابر سطح حاصل از دوز اول رساند. این پیشرفت به‌ معنای محافظت قوی‌تر در نظر گرفته شد.

بسیاری از مردم واکسن جانسون اند جانسون خود را خیلی قبل‌ از هشت هفته پیش دریافت کرده‌اند. پژوهش‌های دیگر نشان می‌دهند که زمان اضافه بین دوزها حتی می‌تواند به‌ معنای محافظت بیشتر باشد.

جانسون اند جانسون در مطالعه‌ی جداگانه‌ای از ماه گذشته، دوزهای یادآور را شش ماه پس از اولین دوز به داوطلبان کارآزمایی بالینی داد و سپس سطح آنتی‌بادی آن‌ها را اندازه‌گیری کرد. پژوهشگران در ابتدا گزارش کردند که سطح آنتی‌بادی‌ها پس از دوز دوم، ۹ برابر سطح آنتی‌بادی‌ها پس از دوز اول، افزایش پیدا کرد؛ اما در گزارش روز سه‌شنبه اعلام شد افزایش سطح آنتی‌بادی‌ها ادامه پیدا کرده و به ۱۲ برابر سطح اولیه رسیده است.

برخی مطالعات اولیه نشان می‌دهند که سطوح بالاتر آنتی‌بادی‌ها در برابر ویروس کرونا، سطوح بالاتر محافظت در برابر کووید را حاصل می‌کند. اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، دوز دوم واکسن جانسون اند جانسون که چند ماه پس از دوز اول تزریق می‌شود، ممکن است مؤثرتر از تزریق دوز دوم پس از هشت هفته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!