انتقال 110 زندانی ایرانی از خارج به کشور در6 ماه گذشته


انتقال 110 زندانی ایرانی از خارج به کشور در6 ماه گذشته

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه گفت:‌ طی 6 ماه اخیر 110 نفر از زندانیان ایرانی که در خارج از کشور دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند، به زندان‌های داخل کشور منتقل شدند و 6 نفر از زندانیان خارجی نیز از ایران به کشورهای خود انتقال یافتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ذبیح‌الله خداییان روز چهارشنبه در دومین نشست خبری در دوره تحول و تعالی در پاسخ به سوالی درباره زندانیان ایرانی آزاد شده از خارج از کشور، گفت: یکی از سیاست‌های قوه قضاییه انتقال هر چه سریع‌تر زندانیان ایرانی خارج از کشور به داخل است و ما با کمک معاونت بین الملل دستگاه قضا و وزارت خارجه پیگیر آن هستیم که تا حد امکان کمک‌های حقوقی به اتباع ایرانی که در خارج از کشور گرفتار شده اند ارائه کنیم و چنانچه آن‌ها به زندان افتادند، امکان انتقالشان به داخل کشور را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: طی ۶ ماه اخیر ۱۱۰ نفر از زندانیان ایرانی که در خارج از کشور دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند، به زندان‌های داخل کشور منتقل شدند و ۶ نفر از زندانیان خارجی نیز از ایران به کشورهایشان انتقال یافتند.

خداییان خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز حدود ۲۵۶ نفر از ایرانیانی که در زندان‌های خارج از کشور بودند به داخل کشور منتقل شدند و بیش از ۶۰۰ نفر از زندانیان خارجی نیز که در زندان‌های ما نگه داری می‌شدند، به کشورهایشان منتقل شدند. به طور کلی ما پیگیر آن هستیم که زندانیان ما در تمام نقاط دنیا، چه آمریکا و چه اروپا و چه کشورهای همسایه که بیشتر زندانیان ایرانی در کشورهای همسایه هستند را به کشور بازگردانیم.

احضار افراد باید مستند به دلیل و مدرک باشد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات رئیس قوه قضاییه درباره حفظ حقوق متهمان و محکومان و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، گفت: رئیس قوه قضاییه شناخت عمیقی از دستگاه قضایی و فرآیندهای رسیدگی به پرونده ها دارد. راهکارهایی که ارائه می‌دهد کاربردی است و در راستای رفع آسیب‌هاست و راهکارهایی است که در عمل به اجرا گذاشته می شوند.

وی با اشاره به برخی تاکیدات رئیس قوه قضاییه در این زمینه افزود: ریاست قوه قضاییه تاکید دارد که جلب و دستگیری افراد حتما در موارد خاص و بعد از احضار آنها صورت گیرد؛ یعنی به گونه ای نباشد که به صرف یک گزارش ضابط بلافاصله دستور جلب و دستگیری افراد صادر شود؛ بلکه باید افرادی که اتهامی متوجه آن ها هست، احضار شوند و در جریان اتهام قرار گیرند و با آمادگی بتوانند از خودشان دفاع کنند.

خداییان تاکید کرد: حتی احضار افراد باید مستند به دلیل و مدرک باشد و تا زمانیکه قرائنی علیه افراد وجود ندارد از احضار آن‌ها خودداری شود. احضار به صورت الکترونیکی و کاغذی برای مردم جنبه حیثیتی دارد و باید زمانی کسی به دادگاه یا مرجع انتظامی احضار شود که دلایل کافی علیه وی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در همین مرحله اگر کسی احضار، جلب و دستگیر شد، بلافاصله تفهمیم اتهام صورت گیرد و اگر چنانچه صورت گرفت و قاضی قرار تامین در مورد وی صادر کرد از قرار تامین هایی استفاده شود که امکان آزادی شخص وجود داشته باشد. اینگونه نباشد که قاضی سریعا قرار بازداشت موقت صادر کند و جز در موارد خاص نباید قرار بازداشت موقت صادر شود.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: اگر در مورد کسی قرار تامین کیفری از نوع کفالت یا وثیقه صادر شد این امکان به این فرد داده شود که کفیل یا وثیقه معرفی کند و قبل از اعزام به زندان زمینه آزادی خود را فراهم کند.

وی یادآور شد: اگر کسی حتی جلب و دستگیر و قرار بازداشت موقت برای وی صادر شد نیز به خانواده و وکیل دسترسی داشته باشد.

خداییان با اشاره به تاکید رئیس قوه قضاییه درباره تحت نظر قرار دادن افراد و احتیاط لازم در این زمینه، افزود: به جز در مواردی که ضروری است و قاضی تشخیص می دهد، از اعزام فرد به نظرگاه خودداری شود.
وی ادامه داد: در مورد بازرسی‌ها نیز ریاست قوه قضاییه تاکید خاصی داشت که بازرسی منازل و اماکن تحت نظر قاضی و با تکیه بر دلیل و مدرک باشد و به راحتی اجازه ورود به منزل افراد داده نشود و از اعطای اختیار کلی به ضابطان خودداری و بازرسی به صورت موردی انجام شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: ریاست قوه قضاییه تاکید کرده که از اطاله دادرسی در محاکم جلوگیری به عمل آید. آرای صادره مستند و مستدل باشد. در مرحله صدور حکم از مجازات حبس خودداری به عمل آید و اگر کسی محکوم به حبس شد، دقت لازم در رعایت حقوق محکومان در زندان به عمل آید. دادستان ها و روسای کل، نظارت بر زندان ها داشته باشند. در خصوص کارشناسی ها به گونه‌ای عمل شود که موجب اطاله دادرسی نشود و نباید اختلاف فاحش بین نظرات وجود داشته باشد.

خداییان اظهار داشت: دستگاه‌های نظارتی نظارت می کنند که تاکید رئیس قوه قضاییه به مرحله اجرا درآید.

اقدامات قوه قضاییه برای شناسایی متهمان پرونده رمزارزها
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه رسیدگی به وضعیت متضررین رمز ارزها را در دستور کار دارد یا نه، گفت: مسئله رمز ارزها موضوع بسیار مهمی در کشور ماست که تاکنون پرونده هایی در این خصوص در مراجع قضایی تشکیل شده که مهمترین آنها پرونده مربوط به «کریپتولند» است.

وی اضافه کرد: در این پرونده حدود هشت نفر بازداشت هستند و افراد زیادی در این پرونده متضرر شده اند. این شبکه حدود ۲۸۹ هزار نفر کاربر داشته است و میزان مطالبات آن‌ها بیش ۲۰۰ میلیارد تومان است.

خداییان ادامه داد: با کمک سازمان اطلاعات سپاه و دادسرای تهران اقدامات خوبی در جهت شناسایی متهمان و اموال آنها برای توزیع بین مالباختگان انجام شده است.

وی افزود: حدود ۱۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و هفت میلیون دلار از این شبکه کشف و تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان بین متضررین توزیع شده است.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: رمز ارزها بازار خطرناکی است که افراد باید توجه کنند و از ورود به این بازار جدا خودداری کنند زیرا امکان کلاهبرداری در آن بسیار بالاست. حتی در درصورت شناسایی کلاهبرداران، ردیابی اموال آنها بسیار مشکل است بنابراین از ورود به این بازار باید جدا تا زمانیکه سامان نیافته خودداری شود.

خداییان از نمایندگان مجلس و دولت خواست که با توجه به پدیده رمز ارزها، نسبت به ساماندهی در این زمینه اقدام کنند و اگر بناست مسئولان آن را به رسمیت نشناسند باید به طور صریح با تصویب قانون منع کنند و اگر بناست به رسمیت شناخته شود نیاز به زیرساخت قانونی دارد و باید ساماندهی شود زیرا اگر ساماندهی نشود ممکن است در آینده با پدیده ای شبیه به موسسات اعتباری غیرمجاز مواجه شویم.

آخرین وضعیت پرونده مفتاح خودرو
سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده مفتاح خودرو و اینکه با فوت متهم ردیف اول استیفای حقوق شکات به چه صورت بوده است، گفت: این شخص به ۱۲ سال و شش ماه حبس محکوم شده بود و پرونده در دیوان عالی کشور مطرح است.
وی افزود: پرونده حدود ۱۷۰۰ شاکی دارد و با فوت اشخاص بر اساس قانون، مجازات موقوف الاجرا می‌شود؛ منتهی در مورد طلب افراد اگر چنانچه شخصی مالی داشته باشد و اموال شناسایی شود، اموال پیدا شده بین طلبکاران توزیع خواهد شد و با فوت شخص، طلب طلبکاران ساقط نمی‌شود و تلاش بر این است با شناسایی اموال طلب طلبکاران پرداخت شود.
خداییان یادآور شد: تاکنون علت فوت را پزشکی قانون اعلام نکرده است و منتظر نظر پزشکی قانونی هستیم.

راههای ارتباط مردم با مسئولان دستگاه قضا
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره راه‌های ارتباط مردمی با مسئولان قوه قضاییه گفت: مراجع مختلفی در درون دستگاه قضایی برای پاسخگویی به مردم و پیگیری امور آن‌ها تعبیه شده است و چنانچه شهروندی از قضات و سایر مسئولان قضایی گلایه و شکایتی داشته باشد می‌تواند از طرق مختلف این موضوع را منتقل کند.

وی ادامه داد: شماره ۱۲۹ شماره مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه است که شهروندان می‌توانند مسائل و موضوعات خود را با تماس با این شماره مطرح کنند و پس از آن موضوعات مطرح شده پیگیری خواهد شد همچنین شماره ۱۳۶ نیز مخصوص سازمان بازرسی کل کشور است و چنانچه شهروندی از مسئولی یا فردی در درون دستگاه قضایی گلایه داشته باشد می‌تواند با تماس با این شماره موضوع خود را مطرح کند. شماره ۱۵۸۰ نیز شماره حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه می‌باشد.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در همه سازمان‌ها و بخش‌های مرتبط با قوه قضاییه از جمله سازمان ثبت، سازمان بازرسی و سازمان قضایی نیروهای مسلح سایتی تعبیه شده که در بخشی از آن سایت امکان ارتباط مستقیم مردم با مسئولین آن سازمان تدارک دیده شده است.

خداییان گفت: برای نمونه اگر فردی از یکی از همکاران ما در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شکایت داشته باشد می‌تواند شکایت خود را در سایت سازمان ثبت کند و این شکایت مستقیماً به دست رئیس سازمان خواهد رسید و پس از پیگیری و حصول نتیجه این موضوع به استحضار فرد شاکی می‌رس.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر همه روسای کل دادگستری‌ها در سراسر کشور و مسئولین سازمان‌ها و بخش‌های مختلف دستگاه قضایی ملاقات‌های عمومی و مردمی نیز دارند و مردم از این طریق نیز می‌توانند مستقیماً به مسئولان مربوطه مراجعه کنند و مطالب خود را مطرح کنند.

تسریع در صدور اسناد کاداستری جزایر
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پیشرفت طرح کاداستر در جزایر کشور گفت: طرح کاداستر یک طرح ملی است و قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران اعم از سرزمین اصلی، جزایر، خشکی و قلمرو دریایی را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر به خصوص در ۶ ماه گذشته پیشرفت‌های خوبی در اجرای طرح کاداستر به خصوص در رابطه با اراضی ملی و دولتی و منابع طبیعی حاصل شده است.

خداییان افزود: سند مالکیت همه جزایر کشور ما از قبل صادر شده و این اسناد مالکیت به صورت دفترچه‌ای متعلق به مردم و بخشی دیگر متعلق به دولت است و سند بخش متعلق به دولت به نام کشور جمهوری اسلامی ایران صادر شده است. در رابطه با طرح کاداستر در برخی جزایر پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم که از جمله آن‌ها می‌توان به جزایر کیش و قشم اشاره کرد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: بیشتر اراضی که به نام دولت یا مناطق آزاد یا سازمان جنگل‌ها و مراتع در جزایر است، سند کاداستری آن‌ها صادر شده است و مردم هم چنانچه ملکی دارند و مراجعه کرده اند نسبت به صدور سند کاداستر آن‌ها اقدام شده است.
وی افزود: البته از دبیرخانه مناطق آزاد این درخواست را داریم که همکاری بیشتری داشته باشند تا در اسرع وقت بتوانیم طرح کاداستر را در تمام جزایر به اتمام برسانیم.

پیشرفت صنایع نظامی و موشکی امروز از دستاوردهای دفاع مقدس است

خداییان دفاع مقدس را حاوی دستاوردهای ارزشمندی دانست و گفت: امروز اگر در صنایع نظامی، موشکی و هسته‌ای پیشرفت داریم ناشی از روحیه جوانان ما در دوران دفاع مقدس است.

وی ضمن گرامیداشت دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی و شهدای جبهه مقاومت به خصوص امام شهدا افزود: هفته دفاع مقدس یادآور جان فشانی افرادی است که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و در راه حفاظت‌ و حراست از اسلام و انقلاب و در راه عزت و شرف ایران اسلامی فدا کردند.

خداییان ادامه داد: دفاع مقدس تجسم عینی واقعه کربلا است و در دفاع مقدس مادرانی را مشاهده می‌کنیم که با دست خود لباس رزم بر تن فرزندانشان کردند.

خداییان اضافه کرد: در قیام عاشورا هم دیدیم زمانی که سر فرزند را به‌ سمت مادر پرتاب می‌کنند می‌گوید هدیه ای که داده ام را پس نمی‌گیرم و در دفاع مقدس دیدیم که مادران تنها فرزند خود را از دست داده بودند و حسرت می‌خوردند که فرزند دیگری ندارند به انقلاب تحویل دهند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: در جنگ تحمیلی عزیزانی را از دست دادیم که مانندی ندارند و همین جنگ دستاوردهای بی نظیری برای ما به ارمغان آورد و به تعبیر حضرت امام راحل (ره) در این جنگ انقلاب را به جهان صادر کردیم.

خداییان گفت: در این جنگ ما دوست و دشمن را شناختیم و از دستاوردهای دوران دفاع مقدس روحیه اعتماد به نفس جوانان بود. امروز اگر در صنایع نظامی، موشکی و هسته ای پیشرفت داریم ناشی از روحیه جوانان ما در دوران دفاع مقدس است. امیدوارم از هدیه گرانقدر شهدا بتوانیم حمایت و امانت داری کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید