برخی در تلاش برای دو نرخی کردن سبوس و ایجاد رانت هستند


برخی در تلاش برای دو نرخی کردن سبوس و ایجاد رانت هستند

یک کارشناس حوزه آرد، نان و گندم با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو سبوس برای دامداران 3500 تومان است گفت: برخی افراد در تلاش برای دو نرخی کردن سبوس و ایجاد رانت در این بخش هستند.

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا چندی پیش مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در مصاحبه ای اعلام کرد در مرداد ماه دامداران و شرکت ها در سامانه سبوس، سبوس مورد نیاز خود را با قیمت ۱۴۰۰ تومان خریداری کردند ولی این اقلام به آنها تحویل داده نشد و کارخانه‌داران نه تنها این قیمت تعیین شده در سامانه را رعایت نکردند بلکه حتی اعلام کردند براساس نامه های وزارت صمت دامداران بایستی سبوس را با قیمت ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان خریداری کنند. دامداران نیز تمایل به خرید سبوس با قیمت‌های بالا نداشتند و این سبوس ها بر روی هم انباشته شد. در نهایت به دلیل این انباشت و رطوبت بالا تمام این سبوس ها کپک زد.

وی همچنین با اشاره به اینکه وقتی قیمت سبوس در سامانه ۱۴۰۰ تومان تعیین شده فروش آن بیش از این قیمت معنی ندارد، عنوان کرد که متاسفانه در شهریورماه هم سبوس با قیمت ۱۴۰۰ تومان در سامانه قرار گرفته ولی هنوز به دامداران تحویل داده نشده است.

در این راستا و در واکنش به این سخنان، مرتضی جلیلوند-کارشناس حوزه آرد، نان و گندم به ایسنا گفت:گفته می شود قیمت سبوس در سامانه مربوطه ۱۴۰۰ تومان است و کارخانه ها بر اساس نامه وزارت صمت سبوس را ۴۰۰۰تا ۴۵۰۰ تومان می‌فروشند. اما لازم است در اینجا پرسیده شود که کدام کارخانه در کشور سبوس را به این قیمت فروخته است؟

وی ادامه داد: احتمالاً دامداران، سبوس را از دلالان رانت خوار سبوس به این قیمت ها خریداری کرده‌اند که این موضوع از زمان دو قیمتی بودن سبوس وجود داشته و همواره مورد اعتراض صنعت آرد سازی نیز بوده است.

این کارشناس حوزه آرد، نان و گندم اضافه کرد: به همین دلیل ستاد تنظیم بازار کشور پس از بررسی های کارشناسی با نگاهی همه جانبه برای رفع مشکلات بخش‌های درگیر مرتبط به موضوع مصوبه ای را ابلاغ کرد.

وی تصریح کرد: گفته می شود که محاسبه قیمت ۶۴۰۰ تومان برای شیر بر اساس سبوس ۱۴۰۰تومانی انجام شده است. اما درنامه شماره ۳۷۰/۴۰۰/۲۴۴۱۲ تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مشخصا قیمت سبوس ۳۵۰۰ تومانی برای قیمت شیر ۶۴۰۰ تومانی لحاظ شده است.

جلیلوند با بیان اینکه گفته می شود ۲۸ درصد از خوراک دام را سبوس تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: لازم است مسئولان مربوطه که چنین اظهاراتی دارند این سوال را نیز پاسخ دهند که میزان سبوس مصرفی به ازای یک کیلوگرم شیر چقدر است؟ اگر دقیق محاسبه شود کمتر از ۱۰درصد خوراک را شامل می‌شود در حالی که ۲۰۰۰تومان به قیمت شیر اضافه شده است.

این کارشناس حوزه آرد، نان و گندم در ادامه گفت: در حقیقت خیلی بیشتر از اثر قیمت سبوس قیمت شیر افزایش یافته است که در جای خود پسندیده و پوشش دهنده سایر هزینه های دامدار خواهد بود.

عضو انجمن صنفی کارخانه آرد گلستان اظهار کرد: دامداران در حال حاضر سبوس را از کارخانجات با قیمت ۳۵۰۰ تومان خریداری و به تولیدات خود ادامه می دهند. البته برخی افراد نیز در تلاش برای دو قیمتی کردن سبوس و ایجاد رانت هستند.

وی در پایان گفت: ستاد تنظیم بازار متشکل از حدود بیست نفر از بالاترین مقامات کشور از جمله دادستان کل کشور، وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صمت و دیگر وزارتخانه های مرتبط، وزارت دادگستری، وزارت اطلاعات، فرماندهی سپاه پاسداران، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تعزیرات حکومتی کشور ، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و ... است و مصوبات آن کاملا روشن و مشخص است و برای همه دستگاههای اجرایی کشور لازم الاجرا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در