پرواز مرموز یک مقام اسرائیلی با جت خصوصی به پایتخت مصر


پرواز مرموز یک مقام اسرائیلی با جت خصوصی به پایتخت مصر

یک شبکه تلویزیونی رسمی رژیم اسرائیل از انجام « پرواز مرموز» یک مقام این کشوربا جت خصوصی از تل‌آویو به مقصد قاهره، پایتخت مصر خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، پایگاه خبری «النشره» لبنان در این خصوص نوشت: «"ایتایی بلومنتال" خبرنگار بخش امور نظامی در شبکه تلویزیونی"کان ۱۱" و همکارش "شیمون آران" خبرنگار امور سیاسی ایستگاه رادیویی رسمی "مکان" که به زبان عربی پخش می‌شود، از این سفر پرده پرداشتند و اعلام کردند که یک پرواز عجیب، صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۲ سپتامبر) از فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو به مقصد قاهره انجام شد. این در حالی است که امروز یکی از ایام عید العرش یهودیان است که در آن، کار کردن برای سیاستمداران رسمی ممنوع است».

آران در ادامه با اشاره به حضور یک مقام مسئول اسرائیل در این پرواز گفت: «کسی نمی‌داند که کدام مقام مسئول اسرائیلی با این جت خصوصی به مصر سفر کرده است».

وی افزود: «این سفر استثنایی است زیرا در فضای عید صورت گرفته در حالی که معمولا در این روز، سفر هوایی انجام نمی‌شود».

بلومنتال نیز می‌گوید که تصویری از گزارش منتشره در وب سایت «Flightradar24» که ترافیک هوایی را رصد می‌کند، مشاهده کرده است که انجام این پرواز را تایید می‌کند اما هیچ توضیحی درباره آن داده نشده است.

ناظران سیاسی این سفر را به اخباری که در رسانه های عبری و عربی در خصوص ارائه نقشه راه از سوی حماس برای تبادل اسرا به میانجیگری مصر منتشر شده، مرتبط می‌کنند.

اخیرا چندین هیأت‌ بلندپایه مصری با سفر به تل‌آویو و غزه، این پرونده را مورد بررسی قرار داده‌اند این در حالی است که تا به این لحظه، اسرائیل به طور رسمی وجود هرگونه پیشرفتی در پرونده تبادل اسرا را رد می‌کند.

منابع بلندپایه مصری، روز گذشته فاش کردند که قاهره پیام‌هایی «ناگهانی و بی‌سابقه» از اسرائیل در خصوص به حرکت درآوردن و فعال کردن پرونده تبادل اسرا با جنبش حماس دریافت کرده است. این در حالی‌است که طی ماه‌های گذشته این پرونده شاهد رکود و بن‌بست در مورد نکات اساسی توافق نهایی بود.

این منابع در گفت‌وگو با روزنامه «رأی الیوم»، تصریح کردند که مقامات مسئول اسرائیلی چند روز پیش با تماس تلفنی به میانجیگر مصری اعلام کرده‌اند که امکان برگزاری نشست‌های ویژه برای بررسی پرونده تبادل اسرا و شروط نهایی مقاومت فلسطین و در رأس آن حماس، به صورت کلی وجود دارد تا این پرونده در اسرع وقت تکمیل و نهایی شود.

بر اساس آمار هیأت امور اسرا و آزادگان فلسطینی، ۴۸۵۰ فلسطینی از جمله ۲۲۵ کودک و ۴۱ زن در اسارت اسرائیل به سر می‌برند که ۵۴۰ نفر از آن‌ها تحت بازداشت اداری هستند. از سوی دیگر، جنبش حماس از زمان جنگ تابستان ۲۰۱۴، چهار اسرائیلی را در اسارت خود گرفته است که دو نفر از آن‌ها نظامی هستند که در این جنگ مشارکت داشتند و دو نفر دیگر نیز به صورت غیرقانونی وارد غزه شده بودند.

اسرائیل پس از جنگ اخیر علیه نوار غزه، که به نبرد «سیف القدس» (شمشیر قدس) و جنگ ۱۲ روزه معروف شد، در مقابل پایداری و حملات مقاومت مجبور به توقف حملات علیه نوار غزه شد و پس از آن بود که از طریق میانجیگر مصری، مذاکرات دو طرف آغاز شد. در جریان این مذاکرات تل آویو تلاش کرد تا موضوع تبادل اسرا را با روند بازسازی غزه مرتبط کند، امری که مقاومت زیر بار آن نرفت و تاکید کرد که روند تبادل اسرا روندی مستقل بوده و باید به خواسته‌های گروه‌های مقاومت غزه پاسخ داده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خاورمیانه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج