یک روانشناس: آلزایمر، گران‌ترین بیماری در جهان است


یک روانشناس: آلزایمر، گران‌ترین بیماری در جهان است

یک دکترای روانشناسی و رئیس یکی از آسایشگاه‌های استان قزوین گفت: آلزایمر تاثیرات زیادی در مسایل اقتصادی خانواده‌ها می گذارد و گران‌ترین بیماری در جهان است.

یک روانشناس: آلزایمر، گران‌ترین بیماری در جهان است
علیرضا افتخاری روز چهارشنبه در همایش پیشگیری از آلزایمر که در سالن شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد، افزود: دمانس و آلزایمر دو بیماری متفاوت از یکدیگر هستند که البته آلزایمر زیرمجموعه دمانس است و زنان بیش از مردان به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.
وی ادامه داد: عوامل زمینه‌ای همچنین افزایش طول عمر بانوان مهم‌ترین دلیل ابتلای بیشتر این جنسیت به آلزایمر است.

افتخاری با بیان اینکه با غربالگری و انجام آزمایش های مختلف می‌توان شیوع و پیشگیری این بیماری را تشخیص داد، افزود: غربالگری های تشخیص روند بیماری هفت مرحله دارد که در صورت تشخیص زودهنگام این بیماری می توان از سیر پیشرفت آن به کمک دارو و همچنین روان درمانی جلوگیری کرد.

افتخاری با بیان اینکه ژنتیک از عوامل موثر در ابتلا به آلزایمر است، اظهار داشت: به طور کلی ژنتیک پای ثابت این بیماری است و شهروندان هرگونه فراموشی را نباید به پای آلزایمر بگذارند و از طرفی هم نباید فراموشی های دوران سالمندی به پایه پیری گذاشته شود.

این متخصص گفت: مهمترین نکته در خصوص تشخیص آلزایمر مراجعه به پزشک و انجام برخی آزمایش ها و عکس برداری ها است.

وی تصریح کرد: اگر سالمندان مبتلا به آلزایمر را به موقع به پزشک ارجاع دهیم می توانیم برای درمان آن گام های موثری را برداریم.

این دکتری روانشناسی ادامه داد: معمولاً افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند بیماری خود را قبول ندارند و بزرگترین اشتباهی که خانواده‌ها و اطرافیان با بیمار آلزایمری دارند مقابله با آن است.

افتخاری افزود: وابستگی شدید فرد آلزایمری به یکی از اعضای خانواده و بهانه گیری های مختلف از عوارض آلزایمر در مرحله حاد این بیماری است.

۴۰ درصد از سالمندان به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند
عضو انجمن حمایت از بیماران آلزایمری و سفیر سلامت در حوزه بیماری آلزایمر گفت: به طور میانگین ۴۰ درصد از جمعیت سالمندان به آلزایمر مبتلا می شوند و ۵۰ میلیون نفر در جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

مهیندخت پاکزاد افزود: آلزایمر یک بیماری شناختی است که با افزایش سن خواه و ناخواه بروز پیدا می کند و معمولاً میانگین سنی ابتلا به این بیماری بالای ۶۰ سال است.

وی با بیان اینکه این بیماری در سطح جهان در حال افزایش است، تصریح کرد: در چند دهه اخیر به دلیل امکانات بهداشتی و درمانی و همچنین امکانات رفاهی امید به زندگی بیشتر شده و در نتیجه با افزایش سن مواجه هستیم که همین موضوع سبب بروز بیشتر این بیماری شده است.

پاکزاد ادامه داد: دمانس یک ضعف حافظه و اختلال در انجام عملکردهای روزانه بوده که به راحتی قابل پیشگیری است و نکته مهمی که در این موضوع مطرح می باشد تشخیص زود هنگام بیماری است.

‌وی با بیان اینکه ۴۱ میلیون نفر از جمعیت جهان به آلزایمر مبتلا هستند که هنوز بیماری آنها تشخیص داده نشده است، افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته اکثر خانواده هایی که بیمار آلزایمری دارند به دلیل شرم و خجالت بیماران خود را معرفی نمی‌کنند و این موضوع باعث می شود روند درمان در این بیماران دیرتر صورت گیرد.

این سفیر سلامت با بیان اینکه پیشگیری و تشخیص بیماری آلزایمر نیازمند کمک سازمانها و دستگاه های دولتی است، افزود: همکاری شهرداری ها جهت ایجاد بوستان و فضای امن برای سالمندان، تخصیص بیلبوردهای رایگان جهت اطلاع رسانی و همچنین برگزاری برنامه های تخصصی در فضاهای عمومی برای سالمندان می تواند کیفیت سطح زندگی آنها را افزایش داده و از بحران های دوران سالمندی بکاهد.

پاکزاد همچنین بیان کرد: مراقبت از سالمندان که دارای بیماری آلزایمر هستند بسیار حائز اهمیت است و دانشگاه علوم پزشکی نیز با ظرفیت هایی که دارد می تواند در راستای توانمندسازی مراقبان با کمک نظام پرستاری و همچنین نظام پزشکی گامی مفید در این حوزه بردارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کلاهبرداری هندوانه فروش خیابانی در تهران؛ رنگ کردن هندوانه برای گول زدن مردم!