سیستان و بلوچستان افزون بر 12 هزار معلم کمبود دارد


سیستان و بلوچستان افزون بر 12 هزار معلم کمبود دارد

زاهدان_ ایرنا_ مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: این استان در سال تحصیلی جدید با کمبود 12 هزار و 434 نفر معلم روبرو است.

به گزارش ایرنا حمیدرضا رخشانی چهارشنبه شب در نشست شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار داشت: استان در سال تحصیلی گذشته با جمعیت ۸۲۵ هزار و ۱۲۲ دانش آموز با کمبود ۱۰ هزار و ۲۴۸ معلم روبرو بود اما این کمبود هیچ خللی در آموزش دانش آموزان وارد نکرد و از طریق خرید خدمات، حق التدریس، سرباز معلمان و حق التدریس نیروهای شاغل و برون سپاری این کمبود برطرف شد.

وی ادامه داد: ۲۲ هزار مجوز استخدام در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در سه سال اخیر صادر و جذب شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بیان کرد: در آزمون استخدامی جدید که امسال برگزار خواهد شد نیز آموزش و پرورش استان سهمیه جذب سه هزار و ۵۴۳ نیرو را گرفته است.

رخشانی افزود: همچنین سهمیه جذب دانشگاه فرهنگیان استان نیز امسال از یکهزار و ۸۱۷ نفر به ۲ هزار و ۸۱۷ نفر افزایش یافت که اتفاقی بی‌نظیر بود.

وی گفت: با وجود گستردگی و پراکندگی جغرافیایی سیستان و بلوچستان با تلاش همکاران فرهنگی در جای جای استان آمادگی آغاز سال تحصیلی وجود دارد.
وی اظهار داشت: با وجود همه مشکلات و کمبودهایی که در استان وجود داشت همواره تلاش کردیم با اولویت‌بندی شاخص محوری و براساس آمار و اطلاعات برنامه‌ریزی کرده و سپس برای رفع مشکلات قدم برداریم. با اشاره به رخشانی چالش های آموزش و پرورش استان را برشمرد و گفت: پراکندگی‌ جمعیت در این استان که بیش از سه برابر متوسط کشور است، کثرت مراکز جمعیتی با آمار اندک، مناطق مرزی و دورافتاده، فقر اقتصادی خانواده‌ها و پایین بودن نرخ متوسط درآمد خانوار از جمله مهمترین مشکلات این بخش است.
رخشانی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان دارای بیشترین رشد جمعیت دانش آموزی (۶ درصد) در مقایسه با کشور است و هر سال ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی استان افزوده می‌شود.
وی افزایش نرخ ماندگاری دانش آموزان در سیستان و بلوچستان را یکی از شاخص‌های مهم در جلوگیری از افزایش نرخ بازماندگان از تحصیل عنوان کرد و گفت: در طول سه سال گذشته نرخ ماندگاری دانش آموزان در استان از ۳۶.۲ درصد به ۴۳.۰۵ درصد افزایش یافته است که در این زمینه از روش‌هایی بین المللی و آزموده شده استفاده کردیم که از آن جمله می‌توان به جذب نیروی انسانی، ایجاد فضای آموزشی، افزایش مدارس شبانه روزی، طرح روستا مرکزی و ایجاد هنرستان های مهارتی اشاره کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته ۳۷ هزار و ۱۴۴ کلاس درس موجود و ۱۵ هزار و ۷۱۶ کلاس کمبود داشتیم.
وی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین سه کلاس درس در استان ساخته می شود، گفت: از سال گذشته تا کنون ۲ هزار کلاس درس در استان ساخته شده است اما با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزی امسال ۱۸ هزار و ۸۸۲ کلاس کمبود خواهیم داشت.
رخشانی توسعه مدارس شبانه روزی را از اولویت‌های آموزش و پرورش استان عنوان کرد و گفت: طرح ایجاد ۹۲ مدرسه شبانه‌روزی و ساخت ۳۰ هنرستان از جمله طرح‌های توسعه فضاهای آموزشی و مهارتی در سیستان و بلوچستان است.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: تعداد مدارس شبانه روزی استان از ۱۶۵ مدرسه در سال تحصیلی ۹۳_۹۲ هم اکنون به ۲۳۳ مدرسه رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر