ذخایر برفی حوضه آبریز دریاچه ارومیه 50 درصد کاهش یافت


ذخایر برفی حوضه آبریز دریاچه ارومیه 50 درصد کاهش یافت

ارومیه- ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: ذخایر برفی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

جواد محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در حالت کلی به دلیل کاهش ۲۵ درصدی بارش‌ها در خصوص روان آب‌ها در این حوضچه آبی با چالش مواجه هستیم، اظهار داشت: ورودی آب سدها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز ۱۲ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در حوضه ارس نیز کاهش ۷۲ درصدی ذخایر برفی را شاهد هستیم، افزود: ورودی آب به سدهای این حوضه نیز در استان آذربایجان غربی ۹ درصد کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه امسال تغییر اقلیم و نحوه بارش‌ها موجب شد قسمتی از نیازهای کشاورزی و زیست محیطی استان را کاهش دهیم، گفت: سال جاری باید ۶۲۰ میلیون لیتر آب وارد دریاچه ارومیه می شد که تنها تاکنون توانستیم ۲۵۰ میلیون را به دریاچه هدایت کنیم و مابقی آب را برای بخش کشاورزی ذخیره کردیم.

محمدی در خصوص تامین آب کشت پاییزه در آذربایجان غربی نیز افزود: از ۱۴ سد مخزنی که برای تامین آب در استان داریم امسال در سه سد شامل سد کاظمی، زولا و باروق نمی توانیم آبی به بخش کشاورزی تزریق کنیم اما در مابقی سدها آب مورد نیاز بخش کشاورزی برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه باید منتظر بارش‌های پاییزه باشیم، گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی سال آبی امسال نرمال و کمتر از نرمال است که این امر ضرورت مدیریت بهینه آب در بخش های مختلف به خصوص کشاورزی را ضروری می کند.

به گزارش ایرنا، هرچند به قیمت روز بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است، ولی عدم بهره برداری از طرح‌های پرهزینه این دریاچه و کاستن شدید بارندگی‌ها سبب شده تا در کنار کاهش چشم گیر تراز دریاچه، مطالبات مردمی نیز برای احیای نگین آبی آذربایجان افزایش یابد.

تاخیر چند ساله در افتتاح طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه سبب شده تا طی سال جاری تراز دریاچه ارومیه به طور چشم گیری کاهش یابد و موجی از انتقادات درست یا اشتباه را به نوع مدیریت احیای نگین آبی آذربایجان وارد کند.

طرح‌های مهم و چند هزار میلیاردی انتقال آب به دریاچه ارومیه تقریبا به اتمام رسیده و آماده بهره برداری هستند، که رصد فضای مجازی نشان می‌دهد تسریع در بهره برداری از این پروژه‌های مهم علاوه بر جان بخشیدن دوباره به پیکره دریاچه ارومیه موجی از امید نسبت به نظام و تعهد مسوولان در برابر مطالبات عمومی را ایجاد خواهد کرد.

تمامی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گوهای خبری بر احیای دریاچه ارومیه تاکید داشتند که در همین راستا "آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی" نیز در گفت‌و گوی تلویزیونی با مردم آذربایجان غربی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه را باید از حالت نمایش درآورد تا احیای آن واقعی شود، گفت: "دریاچه ارومیه از ذخایر ماست و احیای آن از دستورات جدی دولت کارآمد ما قرار دارد و احیای آن باید برقرار باشد؛ دولت ما بر مدیریت آب تاکید خواهد داشت".

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان