واکسن هراسی جرم است


واکسن هراسی جرم است

وکیل دادگستری گفت: برخی افراد با واکسن هراسی، ایجاد ترس می‌کنند که این واکسن هراسی حالت‌های مختلفی دارد که با بررسی‌های انجام شده برخی از آن‌ها می‌تواند تحت عنوان مجرمانه قرار بگیرد.

دکتر محمدهادی توکل پور، وکیل دادگستری، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: ویروس کرونا معضلی برای همه جوامع است که توانسته در همه ابعاد زندگی افراد تأثیر بگذارد و به دلیل ناشناخته بودن خیلی قابلیت پیش‌بینی و مدیریت قطعی ندارد؛ اما کشورهای مختلف برای مقابله با آن راهکارهای مختلفی اتخاذ کردند که یکی از این راهکارهای مؤثر تزریق واکسن است.

وی بیان کرد: برخی افراد با واکسن هراسی، ایجاد ترس می‌کنند که این واکسن هراسی حالت‌های مختلفی دارد که با بررسی‌های انجام شده برخی از آن‌ها می‌تواند تحت عنوان مجرمانه قرار بگیرد.

استاد دانشگاه اظهار کرد: برخی بابیان اینکه تزریق واکسن در جلوگیری از ابتلا و مرگ و میر اثری ندارد در افراد تردید ایجاد می‌کنند که این امر اگر در جمع‌های دوستانه و محدود باشد جرم نیست.

وی افزود: اگر این ایجاد تردید، به علت مرجع بودن فرد و یا توانایی در انتشار و گستردگی مخاطبانش به نحو گسترده صورت بگیرد و اثرگذار باشد و باعث بی‌میل شدن مردم به واکسن شود می‌تواند مشمول ماده ۲۲ قانون طرز جلوگیری از بیماری‌های آمیزشی و بیماری‌های واگیردار مصوب سال ۱۳۲۰ شود.

کارشناس حقوقی تصریح کرد: طبق این ماده اشخاصی که مانع اجرای مقررات بهداشتی می‌شوند یا در اثر غفلت باعث انتشار یکی از بیماری‌های واگیر می‌شوند به هشت روز تا دو ماه حبس تأدیبی و ۵۱ تا ۵۰۰ ریال و یا به یکی از این دو کیفر محکوم می‌شوند.

وی بابیان اینکه برخی به ‌صورت شدیدتر واکسن هراسی می‌کنند، اظهار کرد: برخی بیان می‌کنند که واکسن نه‌ تنها از ابتلا به ویروس و مرگ‌ومیر جلوگیری نمی‌کند بلکه باعث مرگ نیز می‌شود.

وی ادامه داد: در این حالت اگر فرد بر اساس بررسی‌های علمی بتواند ادعای خود را اثبات کند جرمی رخ نداده است؛ اما اکثر این ادعا قابل‌اثبات نیست؛ زیرا گاهی اوقات افراد بعد از تزریق واکسن به علت بیماری دیگری فوت می‌کنند و افراد این امر را به واکسن تسری می‌دهند.

توکل پور افزود: این افراد می‌توانند بر اساس ماده ۶۹۸ کتاب پنجم (تعزیرات) قانون مجازات اسلامی به خاطر تشویش اذهان عمومی مشمول نشر اکاذیب ‌شوند.

وی یادآور شد: اگر افراد در این زمینه اطلاعاتی ندارد با صحبت‌هایشان مردم را دلسرد نکنند و به علت دسترسی عموم مردم به فضای مجازی مطالبی که از آن آگاهی ندارند را برای دیگران ارسال نکنند؛ زیرا بهترین راهکار در برابری چیزی که به آن علم نداریم سکوت است تا افرادی که علم و تجربه ‌دارند نظر دهند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی