تجهیزات تولید بذر غلات بوجاری شده در خلخال راه‌اندازی شد


تجهیزات تولید بذر غلات بوجاری شده در خلخال راه‌اندازی شد

اردبیل _ ایرنا - رئیس اداره تعاون روستایی خلخال از خرید و راه‌اندازی نخستین دستگاه بوجاری تولید بذر غلات در بخش خورش‌رستم این شهرستان خبرداد.

عدالت عزیزی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به نیاز منطقه به این تجهیزات جهت افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی ، اداره تعاون روستایی خلخال و شرکت تعاونی روستایی شهر هشجین مرکز بخش خورش‌رستم این شهرستان اقدام به خرید و راه‌اندازی یک دستگاه بوجاری غلات کردند.

او اظهارکرد: برای خرید و راه‌اندازی این دستگاه و متعلقات آن بالغ بر پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی اداره تعاون روستایی خلخال و شرکت تعاونی روستایی شهر هشجین هزینه شده است.

عزیزی از کاهش غیرمنتظره میزان تولید گندم و همچنین میزان گندم خریداری شده از کشاورزان خلخال در فصل برداشت این محصول در سال جاری خبرداد و گفت: در حالی که بیش از ۲ هزار تن از گندم مازاد بر نیاز مصرف کشاورزان خورش‌رستم خلخال در سال گذشته خریداری شده بود این میزان در سال جاری حداکثر به ۱۵۰ تن کاهش یافت که مقدار کم گندم خریداری شده نیز برای تولید بذر و کشت سال آینده نگهداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه بهره‌مندی از تجهیزات بوجاری غلات برای تولید بذر سالم جهت کاشت محصول آینده در این منطقه ضرورت دارد ، گفت: گندم یا جویی که توسط دستگاه کمباین درو و به‌دست می‌آید دارای ناخالصی‌هایی است که برای داشتن بذری سالم می‌بایست این ناخالصی‌ها از محصول گرفته شده و جدا شود.

عزیزی افزود: قبل از عمل بوجاری غلات وجود دانه‌های شکسته، لاغر، سن‌زده، چروک و همچنین گزل یا همان سنبل خرد نشده، بذر علف‌های هرز، ذرات کاه، خاک و ماسه، مواد زائدی هستند که غالبا در محصول برداشت شده با کمباین دیده می‌شوند.

رئیس اداره تعاون روستایی خلخال بیان کرد: وجود این ضایعات باعث اختلال در کار ماشین‌های کاشت شده و از طرفی اگر بذور چروک ، لاغر و آفت زده توسط ماشین بذرکار کاشته شود، بوته سبز شده قدرت و توانایی تولید محصول مرغوب را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در عمل بوجاری تمام ناخالصی‌ها از محصول برداشت شده گرفته می‌شود تا به عنوان بذر از آن استفاده شود، افزود بوجاری کاری اساسی و اصولی در فرایند تولید بذر است که سبب افزایش تولید خواهد شد.

او گفت: دانه‌های شکسته و معیوب هم که اصلا سبز نمی‌شود هنگام بوجاری، جداسازی شده و به مصرف دیگری می‌رسد که در مجموع هزینه انجام شده برای بوجاری بذر با افزایش کمی و کیفی محصول تولید شده جبران می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)