نایادگیری‌ها و اثر آن بر آینده دانش‌آموزان/آموزش مجازی 30 تا 40 درصد اثرگذاری دارد


نایادگیری‌ها و اثر آن بر آینده دانش‌آموزان/آموزش مجازی 30 تا 40 درصد اثرگذاری دارد

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش معتقد ست که آموزش از راه دور حداکثر 30 تا 40 درصد اثرگذاری دارد.

فرهاد کریمی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص آموزش مجازی اظهار کرد: ماهیت تعلیم و تربیت مبتنی بر فرآیندی تعاملی و دو سویه از سوی معلم و دانش آموز است.
وی با بیان اینکه این تعامل باید زنده و برخط باشد ادامه داد: تا مادامی که این تعامل در فرآیند آموزش نباشد، اصولا تعلیم و تربیت شکل نمی‌گیرد و از همین رو است که آموزش از راه دور فاقد کارایی لازم و موثر است.

وی با بیان اینکه آموزش از راه دور برای الگودهی و تربیت طراحی نشده افزود: "آموزش" تنها بخشی از فعالیت و ماموریت آموزش و پرورش است و بخش قابل توجهی از آموزش در تعاملات زنده و حضوری بین معلم و دانش آموز و حضور بچه ها در فضای کلاس درس و مدرسه شکل می گیرد لذا اگر دانش آموز در فرآیند آموزش این تعامل را نداشته باشد در حقیقت رشدی هم صورت نمی گیرد.

دکتر کریمی با اذعان به اینکه تجربه کمتر از دو سال مواجه با کرونا و آموزش ها در آموزش و پرورش نشان داد که آموزش مجازی کیفیت لازم را ندارد گفت: متاسفانه دانش آموزان در این مدت به دلیل عدم حضور در فضای کلاس درس و فقدان آموزش حضوری آسیب دیده اند.

تعطیلی ها و فرصت سوزی با 53 هفته آموزشی مفید
رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مطالعات انجام شده گویای این است که دانش آموزان در دوران کرونا دچار آسیب‌های فردی و بین فردی شدند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص آموزش های مجازی و اثرات آن بر آینده دانش آموزان به تجربه آموزش مجازی در کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: تجربه آموزش در این دوره نشان داد که آموزش مجازی نمی تواند جای آموزش حضوری و کلاس درس را بگیرد.

نماینده وزیر آموزش و پرورش با اشاره به 19 ماه درگیری کشور با همه گیری کروناویروس اضافه کرد: جدای از این کشور ما بشترین تعطیلی را در دوران کرونا داشته و متاسفانه ما در این مدت فرصت 53 هفته آموزشی مفید را از دست دادیم.

نماینده وزیر آموزش و پرورش و معین استان سمنان در بازگشایی مدارس با بیان اینکه ما از سر ناچاری به آموزش مجازی روی اوردیم گفت: آموزش مجازی دارای اثرگذاری بسیار پایینی است و تنها در شرایطی که به دلیل فقدان شرایط امکان برپایی کلاس های حضوری نیست توجیه دارد.

وی اضافه کرد: مطالعات انجام شده نشان می دهد که آموزش مجازی تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد از ظرفیت‌های آموزش حضوری را دارد

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش دور شدن دانش آموز از کلاس درس را به زیان دانش اموزان و کشور دانست افزود: این دوری در درازمدت بر برخی شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر تولیدناخالص ملی نیز تاثیر می گذارد.

افزایش سه برابری احتمال ترک تحصیل در نتیجه دوری از کلاس‌ درس

کریمی تصریح کرد: مطالعات نشان می دهد که اگر دانش آموز 5 تا 7 ماه از کلاس درس عقب بماند احتمال ترک تحصیل در وی تا سه برابر افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مطالعات علمی انجام شده نشان می دهد در چنین شرایطی ،آن دانش آموز متاثر از این ترک تحصیل احتمالی، 40درصد درآمد اقتصادی خود را تا 20 سال آینده از دست می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افت تحصیلی ناشی از مجازی شدن آموزش ها و عدم برپایی حضوری کلاس ها را خسرانی برای کشور ارزیابی و با اشاره به جایگاه مهم آموزش و پرورش در جهان تصریح کرد: کشورهایی که امروز دارای درآمد ناخالص ملی و درآمد اقتصادی پایینی هستند، کشورهایی هستند که آموزش و پرورش در آنها نقش و جایگاه چندانی نداشته است.

وی با اشاره به لزوم زمینه سازی برای برپایی حضوری کلاس ها گفت: آموزش مجازی دارای دو کارکرد سوء جدی است نخست به عدم رشد اجتماعی در دانش آموز منجر می شود و دوم فرهنگ ما با آموزش مجازی سازگاری لازم را ندارد برای همین دانش آموز ما ممکن است حین کلاس مجازی یک باره سر از سایت ها و کانال های دیگری در بیاورد.

کریمی با بیان اینکه ما نتوانسته ایم دانش آموزانی خودتنظیم بار بیاوریم گفت: وقتی دانش آموزی خودتنظیم نیست آن دانش آموز از عهده آموزش برنمی آید.متاسفانه مطالعات ما نشان می دهد که ما نتوانسته ایم دانش آموزانی خودتنظیم بار بیاوریم.

وی با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی گفت: تحول آموزشی باید از دوره پیش دبستانی آغاز شود و مطالعات علمی انجام شده نشان داده که آن دسته از کودکان و نوجوانان که دوره پیش دبستانی را طی کرده اند میانگین نمرات آزمون‌های بین المللی آنان در دوران تحصیل ۵۰ تا ۶۰ نمره بیشتر از آنهاست که این دوره را نگذرانده اند.

آینده دانش آموزان و اثرات سوء نایادگیری‌های دوران کرونا

این نماینده وزیر با اشاره به تغییر رویکرد آموزش و پرورش به حوزه آموزش در سال تحصیلی جدید گفت: ما در آموزش و پرورش بر اجرای دقیق مقررات تاکید داشتیم اما در سال تحصیلی 400-401 به دنبال بازگشایی آرام و تدریجی و اقتضایی کلاس ها و در پی یک مقررات سیال هستیم.

معین استان سمنان در بازگشایی مدارس از سلامت به عنوان اولویت اول آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس نام برد و اظهار کرد: ما در این شرایط خاص، در گام بعدی به کیفیت آموزش و ارتقا آن می اندیشیم.

وی با اشاره به اثرات درازمدت عدم برپایی کلاس ها در دوران کرونا افزود: چه بسا نایادگیری‌های ناشی از عدم برپایی حضوری کلاس 10 تا 20 آینده اثرات خود را بر اقتصاد نیز نشان دهد.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد که اگر آموزش و پرورش و یادگیری اتفاق بیفتد، اثرات آن را بعدتر به انحا مختلف و از جمله اثر آن را در شاخص های مختلف خواهیم دید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید