کلزاکاران خراسان شمالی در کشت پاییزه نباید تاخیر کنند


کلزاکاران خراسان شمالی در کشت پاییزه نباید تاخیر کنند

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کلزاکاران استان نسبت به تاریخ کشت این محصول حساس بوده و کاشت آن باید به موقع انجام شود.

مهندس پژمان شهابی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاخیر در کشت کلزا خسارت زیادی به مزارع وارد می کند و به همین دلیل، کشاورزان باید به نظر کارشناسان در خصوص کشت به موقع توجه جدی کنند.

وی افزود: کشت کلزا از نیمه دوم شهریور در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان آغاز شده است که این روند در برخی از شهرستان ها تا آخر مهرماه ادامه دارد.

وی اظهار داشت: زمان مناسب کشت کلزا در مناطق سرد همچون شیروان و فاروج به پایان رسیده است، کشاورزان مناطق معتدل این استان تا نیمه مهر ماه و بهره برداران مناطق گرم از جمله مانه و سملقان تا آخر مهر ماه فرصت برای کشت دارند.

شهابی با بیان اینکه هر چه کشت کلزا زودتر انجام گیرد، عملکرد بهتر خواهد بود اظهار داشت: سهمیه ابلاغی کشت کلزا در این استان پنج هزار هکتار است که تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی استان تحت کشت کلزا قرار گرفته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی مهمترین مشکل کشت را نبود آب جهت آبیاری عنوان کرد و گفت: تمام نهاده های کود و بذر در سطح استان در حال توزیع است و آموزش کشاورزان به صورت گروهی و انفرادی در حال انجام است.
شهابی افزود: قیمت هر کیلوگرم بذر کلزا از ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار ریال است و امکان کشاورزی قراردادی نیز همانند سال گذشته با انعقاد قرارداد با آستان قدس رضوی فراهم شده است.

شهابی اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا در قالب خرید تضمینی در سال جاری ۱۱۰ هزار ریال بود که در سال زراعی جاری ۱۵۰ هزار ریال است.

وی گفت: کشاورزان این استان در سال زراعی جاری گذشته بیش از سه هزار هکتار کلزا کشت کرده بودند که سرمازدگی و خشکسالی بخش زیادی را از بین برد که در نهایت دانه روغنی کلزا از سطح دو هزار و ۲۰۰ هکتار برداشت شد، این بهره برداران یکهزار تن محصول را به مراکز خرید تحویل دادند و حدود یکهزار تن نیز خود حتی با قیمت بالاتر به فروش رساندند.

شهابی با بیان اینکه بعضا برخی از کشاورزان به دلیل اینکه در سال زراعی جاری با سرمازدگی مواجه شدند کمتر تمایل به کشت این محصول دارند افزود: از بهره برداران می خواهیم که در خصوص سرمازدگی نگران نباشند چرا که اگر کلزا به موقع کشت شود دچار سرمازدگی نخواهد شد.

وی گفت: کلزای که به موقع کشت شده در فصل سرد اگر ۶ برگ داشته باشند سرمای زیاد را تحمل خواهد کرد اما گیاه دارای ۲ برگ دچار سرمازدگی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، گفت: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

شهابی اظهار داشت: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد و البته در کنار آن، سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

وی بر خودکفایی روغن تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا در سال های آینده با کشت انواع دانه های روغنی به خصوص کلزا، کنجد، گلرنگ، آفابگردان، کاملینا و سایر موارد در این زمینه به تولید مناسب برسیم.

خراسان شمالی در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا