محبوب ترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیازمند افزایش امکانات


محبوب ترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیازمند افزایش امکانات

گچساران - ایرنا- افزایش امکانات رفاهی در بارگاه نورانی حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) به عنوان محبوب ترین و پرمخاطب ترین جاذبه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد مطالبه جدی شهروندان و زایران از دولت سیزدهم است که می تواند فرصت های شغلی زیادی به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا،حرم حضرت بی بی حکیمه (س) تا پیش از شیوع ویروس کرونا سالیانه میزبان حداقل یک میلیون زایر ایرانی و کشورهای مختلف جهان بود یا به عبارت بهتر ۳۳درصد از گردشگران بازدیدکننده کننده از ۲۵۰ جاذبه دیدنی استان این مکان مقدس را برای سفر انتخاب می کردند که این امر ضرورت توجه بیشتر به توسعه زیرساخت های گردشگری آن را نشان می دهد.

سفر صدها نفر از شهروندان کشورهای مختلف جهان و هزاران نفر از زایران ایرانی به حرم بی بی حکیمه (س) سرمایه گذاری در این منطقه را به صرفه کرده است اما اکنون این بارگاه امکانات کمی برای پذیرایی از آنان دارد.

جذابیت های گردشگری

شکل منحصر به فرد بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) در دل کوه و اقلیم مفرح این منطقه به ویژه از مهرماه تا اواخر اردیبهشت ماه از ظرفیت هایی است که اهمیت سرمایه گذاری در این مکان مقدس را بیشتر کرده است.

در ساخت و طراحی این حرم مطهر، خورشید هنر ایران به روشنی تابانده شده و معماری استثنایی خود پتانسیل بالقوه‌ای در جذب گردشگران آثار هنری و معماری دارد به طوری که گنبد آن حرم مطهر که به سبک «نیم گنبد» طراحی و ساخته شده است به قول معماران از استثناهای معماری اسلامی ایرانی در منطقه خاورمیانه محسوب می شود.

زیرساخت های مورد نیاز

کارشناسان حوزه گردشگری معتقد هستند که بهسازی و زیباسازی آستانه، ساخت فضای متناسب با تاریخچه بارگاه مطهر ،سهیم کردن مردم منطقه در نگهداری آن و تقویت حس مسوولیت پذیری آنان، بهسازی فضای سبز داخل محوطه آستانه از مهمترین نیازهای این مکان مقدس برای بهره گیری بهتر از ظرفیت های گردشگری و رفاه حال زایران این مکان مقدس است.

آنان تاکید می کنند که هر چند حرم نورانی خواهر امام رضا (ع) میعادگاه ارادتمندان پرشماری در ایران اسلامی، کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس است اما معرفی این مکان مقدس نیازمند اطلاع‌رسانی در سطح وسیع، برگزاری همایش‌های بین‌المللی، ملی و برنامه‌های فرهنگی است که گام نخست تحقق آن نیازمند احداث یک سالن اجتماعات است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران می گوید: احداث زایرسرا، پارکینگ خودرویی، سرویس های بهداشتی از حداقل نیازهای رونق گردشگری در حرم بی بی حکیمه (س) است.

ابراهیم قاسمی با اشاره به اختصاص زمین مورد نیاز ساخت زایرسرای و پاکینگ حرم بی بی حکیمه (س) و نبودن اعتبار برای ساخت ، از سرمایه گذاران خواست برای ایجاد این زیرساخت ها همت کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه بهره گیری از فرهنگ وقف یکی از راهکارهای توسعه زیرساخت های این مکان مقدس است ابراز داشت:برخی از زائران و مجاوران در هنگام اهدای نذورات خود به بقاع متبرکه تأکید دارند که نذورات آنان در زمینه‌ای خاص هزینه شود به همین منظور برای هر امامزاده چهار شماره کارت پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۱۳۰۳۶۳۳ برای فعالیت های عمرانی در حرم مطهر، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۱۳۰۳۵۲۶ جهت فعالیت های فرهنگی، شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۱۳۰۳۷۴۰ به منظور برنامه های مدیریتی حرم مطهر و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۱۳۰۳۴۱۹ به نام ضریح مطهر بقعه متبرکه امام زاده بی بی حکیمه (س) اختصاص دارد که خیران می توانند کمک های خود را به این حساب ها واریز کنند.

ضرورت تحقق برنامه های فرهنگی

اگرچه اولین اقدام عملی در سطح گسترده، برگزاری نخستین کنگره ملی حضرت بی‌بی حکیمه (س) که در روزهای هفتم و هشتم آبان ماه سال ۱۳۹۳ برگزار شد نقش بی‌بدیلی در معرفی ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگوار داشته است اما تداوم چنین آیین هایی نیاز رونق گردشگری در این مکان مقدس است.

به یقین بارگاه امام‌زاده بی‌بی حکیمه (س) یکی از مکان هایی است که سفیر معنوی کشورمان و سرمایه ای ارزشمند است اما برای تبدیل شدن این مکان مقدس به یکی از قطب های اصلی گردشگری مذهبی نیاز به اجرای برنامه های تبلیغی بیشتری است.

ابراهیم قاسمی رییس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران معرفی بیشتر حرم بی بی حکیمه (س) را یکی از راهکارهای مهم جذب بیشتر گردشگران، افزایش درآمد بقعه متبرکه و به دنبال آن توسعه زیرساخت های آن می داند.

وی معتقد است تجربه کنگره ملی بی بی حکیمه (س) که هفت سال پیش برگزار شد نشان می دهد چنین برنامه هایی حتی می تواند به اهدای کمک های نقدی برای توسعه زیرساخت های منجر شود.

اقدام های عمرانی در حال احرا

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت:عملیات اجرایی تکمیل زیرساخت های اردوگاه اقامتی بارگاه حضرت بی‌بی حکیمه (س) در این شهرستان آغاز شد.

الماس قبادی با اشاره به اینکه طرح تکمیل زیرساخت های اردوگاه اقامتی بی بی حرم حکیمه (س) جزو پروژه های جهش تولیداست اظهار داشت: انجام اقداماتی چون ادامه دیوار چینی،اصلاح ورودی ،تعمیر سرویس های بهداشتی،روشویی و حمام ها از بخش های مختلف این طرح است.

وی بیان کرد: طرح تکمیل زیرساخت های اقامتی بارگاه بی بی حکیمه (س) با ۱۸میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه طرح های جهش تولید و منابع استانی برای تکمیل,نوسازی و تجهیز کمپین اقامتی حرم بی بی حکیمه (س) در این شهرستان اجرا می شود.

وی تاکید کرد:پیمانکار این طرح پس از انجام مراحل قانونی مناقصه تعیین شده و براساس قرارداد این طرح تا چهار ماه آینده تکمیل می شود.

قبادی عنوان کرد:بهره برداری از طرح توسعه زیرساخت های اردوگاه اقامتی نزدیک این بارگاه نورانی افزون بر رونق گردشگری مذهبی پنج فرصت شغلی جدید نیز فراهم می کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گچساران بیان کرد: همچنین امسال پنج میلیارد ریال اعتبار از محل منابع مالی استانی برای افزایش زیرساخت های روشنایی و محوطه سازی حرم بی بی حکیمه (س) تخصیص یافته است.

وی با اشاره به سابقه ریزش کوه های مشرف به حرم بی بی حکیمه (س) گفت: استفاده از محوطه حرم برای خواب باید ممنوع شود تا ضمن امنیت بهتر زائران بستر استقبال سرمایه گذاران برای اجرای طرح های گردشگری در این مکان مقدس فراهم شود.

حضرت بی بی حکیمه (س) را بهتر بشناسیم

حضرت بی بی حکیمه (س) دختر باب‌الحوائج امام موسی کاظم (ع) و خواهر پیشوای هشتم شیعیان، امام رضا (ع) است.

ﻣﺮﺣﻮم ﻋﻼﻣﻪ مجلسی(ره) ﻓﺮزﻧﺪان اﻣـﺎم موسی کاظم(ع) را ۳۹ ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﺮ ﺷﻤﺮده و ﺣﻜﻴﻤﻪ را یکی از آنان داﻧـﺴﺘﻪ و ﭼﻨـﻴﻦ فرموده است که در کوه های ﻣﺴﻴﺮ بهبهان زیارتگاهی اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﺘﺴﺐ ﺑﻪ ﺣﻜﻴﻤﻪ ﺧـﺎﺗﻮن است و شیعیانی که در این مسیر رفت و آمد دارند آن را زیارت می کنند.

در زﻣﻴﻨﻪ ورود اﻳﻦ ﺑﺎﻧﻮی بزرگوار به ایران زمین روایت های متعددی نقل ﺷﺪه از ﺟﻤﻠﻪ اﻳﻦ ﻛﻪ نزدیک به یک ﺳﺎل ﭘﺲ از ﺳﻔﺮ ﺣـﻀﺮت معصومه (س) ﺑﻪ کشور ایران، جمعی از ﺧﺎﻧﻮاده اﻳﺸﺎن ﺑﻪ ﻗﺼﺪ زﻳﺎرت اﻣﺎم رضا(ع) از ﻣـﺴﻴﺮ ارﺟﺎن ﺑﻪ شیراز ﺑﻪ ﺳﺮپرستی اﺣﻤﺪ ﺑﻦ موسی(ع) ﺷﺎه ﭼﺮاغ به سوی ﻣـﺮو رﻫﺴﭙﺎر شدند.

از اﻓﺮادی ﻛﻪ در اﻳﻦ ﺳﻔﺮ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻨﺪ می ﺗﻮان به ﺣﺴﻴﻦ ﺑـﻦ موسی(ع)،ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ موسی(ع) و ﺣﻜﻴﻤﻪ ﺑﻨﺖ موسی(ع) ﻛﻪ ﻫـﺮ ﺳـﻪ از ﻓﺮزﻧـﺪان اﻣﺎم ﻫﻔﺘﻢ ﺑﻮدﻧﺪ اﺷﺎره کرد.
اﻳﺸﺎن ﺑﺎ ﻋﺒﻮر از ﺷﻬﺮ ﺑﺎﺳﺘﻴﻦ وارد ﺷﻬﺮ ﻣﺘﺮوﻛﻪ ﻣﻴﺸﺎن ﻛﻪ تنگه ای ﻋﻈﻴﻢ و اﻣﻦ داشته می ﺷﻮﻧﺪ و ﺳﭙﺲ در ﻣﻜـﺎن کنونی سکنی میﮔﺰﻳﻨﺪ.

آستانه مقدس

بارگاه نورانی امامزاده حضرت بی‌بی حکیمه(س) یکی از زیارتگاه‌های معروف جنوب کشور در حدود یک کیلومتری شرق روستای بی‌بی حکیمه(س) واقع در دهستانی مزین به همین نام از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

این بقعه متبرکه در دامان کوه زرد و تنگه بزرگ و طولانی در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غربی دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

این مکان مقدس زیارتگاه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به ویژه استان‌های هم جوار، کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه نشین از جمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون بوده است.

بارگاه نورانی امامزاده بی‌بی حکیمه(س) در حد فاصل بندر گناوه و شهر دوگنبدان، در فضایی تقریبا دایره شکل، بنا شده است و در جوار این بارگاه، مزار دیگری قرار گرفته است که بر اساس روایات معتبر محلی متعلق به بی‌بی گل‌خاتون(س) کنیز بی‌بی حکیمه(س) است.

صحن این آرامگاه از کف تا سقف، ارتفاعی بیش از ده متر و مساحت صحن حرم بالغ بر ۴۲۰ متر مربع دارد و از دهانه غار (ورودی آرامگاه) تا کف حرم تعداد ۱۴ پله در قسمت ورودی زنانه و ۱۳ پله در قسمت ورودی مردانه بکار رفته است و دیوار شیشه‌ای جایگاه زوار مردانه و زنانه را حائل شده است.

در سمت شمال غربی ضریح، درب کوچکی معروف به «باب المراد» وجود دارد که به استناد روایات متعدد، ورودی غاری بوده که بی‌بی حکیمه(س) با همراهی کنیز وفادار خود از دست دشمنان ظالمش در آن پناه گرفته است.

تاریخچه احداث حرم

در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص)به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته و در دوره های مختلف بازسازی شد.

مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی، در سال ۱۰۹۹ هجری قمری از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر و پس از آن عطا الله بیک حاکم وقت منطقه ،این بقعه را مرمت کرد.

کلنگ زنی طرح جامع حرم بی بی حکیمه (س ) در سال ۱۳۷۰ با کوه بری اطراف این حرم آغاز شد این طرح شامل فضاهایی از قبیل صحن های زیارتی و اقامتی، بازارچه، زائرسرا، فضای اداری، سرویس های بهداشتی، فضای سبز، دارالقرآن، آشپزخانه پارکینگ و پل های ورودی و خروجی است که بخش هایی از آن اجرا وبقیه در انتظار تامین اعتبار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیب غفوریان پربازدید شد!