سه رشته منسوخ صنایع‌دستی در کهگیلویه و بویراحمد احیا می شود


سه رشته منسوخ صنایع‌دستی در کهگیلویه و بویراحمد احیا می شود

یاسوج- ایرنا- معاون صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: احیای صنایع‌دستی فراموش‌شده نمدمالی، جاجیم‌بافی و گلیم مشته با آموزش علاقمندان در استان و پرداخت تسهیلات در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا محمدکاظم رحمانی روز پنجشنبه افزود: این سه رشته از جمله رشته های صنایع دستی بومی استان به شمار می روند و احیای آن سبب زنده شدن بخشی از فرهنگ فراموش شده و انتقال آن به نسل های آینده است.

وی اظهار داشت: به این منظور آموزش این صنایع دستی در دستور کار قرار گرفته است و در ۱۲ کارگاه مهارتی هنر بافت این سه هنر به هنرجویان آموزش داده می شود.

رحمانی بیان کرد: به شرکت‌کنندگان در این دوره‌های آموزشی گواهی مهارت داده می شود و علاقه مندان می توانند از تسهیلات بانکی در نظر گرفته برای احیای این هنرها در قالب کارگاه های خانوادگی نیز بهره مند شوند.

وی اظهار داشت: نمدمالی با استفاده از پشم گوسفند تولید می‌شود که در صورت احیای آن افزون بر رونق تولید منجر به گرمی بازار فروش پشم عشایر به قیمت واقعی نیز می‌شود.

رحمانی عنوان کرد: گلیم مشته نیز نوعی گلیم یک‌رو بافت است که می‌تواند در صورت تولید انبوه سرمایه اقتصادی خوبی برای زنان ایجاد کند.

وی گفت:معاون صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: «جاجیم نیز از پشم تولید می‌شود و رنگ‌های آن روشن بوده و تفاوت جاجیم با گلیم در این است که گلیم زبر و خشن‌تر است.

رحمانی افزود: این محصول به دلیل سبک بودن برای زیرانداز، روانداز و رختخواب‌پیچ به‌ویژه در مناطق روستایی کاربرد زیادی دارد.

وی اظهار داشت: صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از نظر ترکیب رنگ، کیفیت، زیبایی شناسی و تنوع در جایگاه خوبی قرار دارد و می تواند از جنبه اقتصادی و اشتغال نیز مفید باشد.

رحمانی ادامه داد: آموزش، خریداری و نگهداری نمونه های قدیمی، شناسایی اساتید و اقتصادی کردن تولید صنایع دستی منسوخ از راهکارهای احیای این رشته هاست.

۱۶ هزار بافنده صنایع دستی در این استان در رشته ‌های مختلف از جمله گلیم‌ بافی، چرم ‌دوزی، دوخت و طراحی البسه محلی و جاجیم بافی فعالیت می‌ کنند.

میزان تولید سالانه انواع صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ هزار مترمربع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...