توسعه صنایع تبدیلی پیشران رونق اقتصادی گلستان


توسعه صنایع تبدیلی پیشران رونق اقتصادی گلستان

گرگان - ایرنا - تولید سالانه پنج میلیون و 403 هزار تن انواع محصول زراعی و باغی، گلستان را به یکی از ارکان مهم کشاورزی کشور تبدیل کرده که توجه بیش از گذشته به توسعه صنایع تبدیلی می تواند راهکار موثر شتاب به رونق تولید و اقتصاد استان و هزاران بهره‌بردار آن باشد.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار اراضی و باغی مستعد تولید انواع محصولات کشاورزی دارد که بخش عمده این تولیدات به دلیل نبود امکان تبدیل به محصول بهتر به صورت خام مصرف می‌شود و ایجاد ارزش افزوده آن در سبد درآمدی تولیدکنندگان و رونق اقتصادی استان کم رنگ است.

براساس داده های سازمان جهادکشاورزی گلستان، از مجموع تولیدات سال زراعی قبل استان، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولیدات زراعی، حدود ۷۰۰ هزار تن تولیدات دامی، ۳۴۰ هزارتن تولیدات باغی، ۲۴۰ هزار تن تولیدات جنگل و مرتع و بقیه در حوزه صید و ماهیان پرورشی بود که از ظرفیت فرآوری و صنایع تبدیلی برای این محصولات کمتر استفاده شد.

گلستان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه های روغنی کلزا ، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد که نشان دهنده نقش و اهمیت کشاورزی منطقه در توسعه و خودکفایی کشور است.

از سال های گذشته تاکنون ۳۶۱ واحد صنایع تبدیلی از جمله در بخش های زراعی، باغی، دام، لبنیات و تولید خوراک دام با ظرفیت اسمی سالانه سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن در گلستان راه اندازی شده اما هنوز کمبودهای فراوانی در این بخش وجود دارد که بهره برداری از این ظرفیت، نیازمند هماهنگی بیش از گذشته دستگاه های مرتبط در حمایت از سرمایه گذاران است.

فعالان حوزه اقتصادی گلستان همواره بر اهمیت سرمایه گذاری و حمایت از توسعه صنایع تبدیلی استان در حذف خام فروشی محصولات کشاورزی منطقه تاکید فراوان دارند تا آثار مثبت آن در زندگی بهره برداران و رونق اقتصاد استان بیشتر دیده شود.

یک کارشناس کشاورزی گلستان در این زمینه معتقد است: رونق صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در منطقه، نیازمند حمایت برای تزریق تسهیلات ارزان قیمت و ایجاد، نوسازی، بازسازی و خرید ماده خام در فرایند فرآوری است.

عیدمحمد فاروقی افزود: توقف خام فروشی تولیدات کشاورزی گلستان نیازمند سرمایه گذاری در فرآوری و بسته بندی است که دستگاه های مرتبط از جمله سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان می توانند نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد زیر ساخت های لازم این بخش ایفا کنند.

وی با بیان این که سرمایه گذاری در بخش فرآوری و بسته بندی تولید کشاورزی گلستان دارای اولویت بندی است، افزود: فرآوری تخم مرغ، پشم و پوست دام، گیاهان دارویی، شیر شتر، سیب زمینی، بسته بندی و سبزیجات و حبوبات یخ زده، فرآوری و بسته بندی محصولات باغی از جمله آب میوه، بسته بندی و قطعه بندی ماهی، گوشت، میگو و گوشت سفید، بسته بندی عسل و ایجاد کارخانه قند و شکر و کارخانه پنبه، از جمله طرح های اولویت دار برای معرفی به سرمایه گذاری در بخش صنایع غذایی و تبدیلی این استان است.

صنایع تبدیلی کشاورزی حلقه تداوم تولید

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی گلستان، گفت: این حوزه حلقه مرتبط و مهم برای تداوم رونق تولید کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده است.

امیر یوسفی افزود: سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه صنایع تبدیلی گلستان با اقتصادی مبتنی بر کشاورزی از اقدام های مهم و زیربنایی محسوب می شود.

وی ادامه داد: باید در این حوزه تلاش فراوانی صورت گیرد تا مشکل خام فروشی، ضایعات محصولات کشاورزی و ارزان فروشی محصولات به ویژه در زمان برداشت با تکمیل یا ایجاد طرح های صنایع تبدیلی کشاورزی به صورت ریشه ای حل شود.

وی همچنین با تاکید بر حضور مستمر در نمایشگاه های بین المللی برای معرفی محصولات فرآوری یا بسته شده کشاورزی تولیدی گلستان، گفت: این موضوع توسط اتاق بازرگانی گرگان با جدیت پیگیری می شود که آخرین مورد آن شرکت شماری از تولیدات کنندگان حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی به صورت مهمان در نمایشگاه اتحادیه اورآسیا در تهران بود.

توسعه صنایع تبدیلی پیشران رونق اقتصادی گلستان

هدایت صنایع تبدیلی کشاورزی به شهرک های صنعتی

استاندار گلستان هم با اشاره به ظرفیت های کشاورزی این استان گفت: ایجاد شهرک های صنعتی در مقیاس بزرگ و با محوریت صنایع تبدیلی می تواند موجب رشد اقتصاد کشاورزی استان شود.

هادی حق شناس به تازگی در جمع اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان بیان کرد: ۲۴ شهرک و ناحیه صنعتی در وسعتی بیش از ۲ هزار هکتار در گلستان وجود دارد اما با توجه به ظرفیت های متنوع در عرصه کشاورزی استان، گسترش واحدهای صنایع تبدیلی در شهرک های صنعتی موجب حفظ ارزش افزوده محصولات در استان می شود.

تاکید بر رونق صنایع تبدیلی کشاورزی در گلستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز با اشاره به این که محور توسعه این استان کشاورزی است، معتقد است: سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی در این خطه باید بیش از گذشته حایز اهمیت باشد.

حسین طلوعیان افزود:حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی استان باید متناسب با نیازهای تولید این بخش، ایجاد یا توسعه یابد تا ارزش افزوده برای بهره برداران داشته باشد.

وی گفت: در گلستان برای محصولات راهبردی از جمله گندم، دانه های روغنی و گوجه فرنگی ظرفیت صنعتی خوبی وجود دارد ولی باید برای تامین مواد اولیه آن چاره اساسی اندیشیده شود.

به گفته طلوعیان در زمان حاضر این واحدها با ظرفیت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد فعالیت دارند و از مهم ترین مشکل آن ها نداشتن سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه است.

ارایه مشوق های لازم برای سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی گلستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: ارایه مشوق های لازم برای حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی استان در اولویت قرار دارد و دستگاه های مرتبط و بانک های عامل درخدمت سرمایه گذاران هستند.

وی همچنین راه اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه برون را ظرفیتی خوب برای استفاده از واردات تکنولوژی، جذب سرمایه گذاران و افزایش ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی و رونق صادرات تولید گلستان به کشورهای آسیای میانه عنوان کرد و افزود: بهره برداری از این فرصت نیازمند برنامه ریزی دقیق با چشم اندازی بلند مدت است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: اکنون زمینه هدایت سرمایه گذاران حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرک ها، نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی اترک فراهم است.

آهنگ توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی گلستان برپایه اولویت ها

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به این که برنامه ریزی برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی استان براساس نیاز و اولویت است، گفت: امسال برنامه ایجاد ۵۱ واحد صنایع تبدیلی جدید و براساس نیاز ها در دستور کار قرار دارد که ظرفیت اسمی این واحدها حداقل پوشش۴۵۰ هزار تن فرآوری ماده خام کشاورزی است.

به گفته نقی اسدی این استان۳۶۱ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله ۱۶۳ واحد در بخش زراعی، ۷۶ واحد در بخش باغی، ۵۰ واحد در بخش دام، پنج واحد در بخش لبنات و ۴۶ واحد در بخش تولید خوراک دام، دارد که ظرفیت اسمی فرآوری این واحدها سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال برآورد می شود.

توسعه صنایع تبدیلی پیشران رونق اقتصادی گلستان

خام فروشی محصولات کشاورزی معضل جدی در گلستان
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی از خام فروشی محصولات کشاورزی به عنوان معضلی جدی برای کشاورزی استان نام برد و گفت: باید ارزش افزوده محصولات کشاورزی تولیدی استان به جیب تولیدکنندگان و مردم استان برود.

غلامرضا منتظری به خبرنگار ایرنا افزود: تقویت و ایجاد صنایع تبدیلی با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی یکی از راهکارهای مهم ایجاد ارزش افزوده به کشاورزی استان است.

وی با تاکید بر آسان سازی شرایط حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه صنایع تبدیلی، گفت: دستگاه‌های مرتبط هم باید برای رونق تولیدات کشاورزی و تاثیر موثر آن در اقتصاد بهره برداران و استان بیش از گذشته به این مهم توجه داشته باشند.

برپایی نمایشگاه توانمندی صنایع کوچک راه توسعه صنایع غذایی و تبدیلی کشاورزی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی گلستان گفت: ایجاد حساسیت در توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی استان از سه سال قبل با توصیه استاندار جزو برنامه مهم این شرکت قرار گرفته که در این راستا نخستین نمایشگاه توانمندی صنایع کوچک و متوسط استان برگزار شد.

مهرداد یزدی افزود: تداوم این برنامه با شیوع ویروس کرونا، دچار خلل شد ولی با فروکش کردن آن دوباره عملیاتی می شود و حتی قرار است برنامه به صورت مشارکت استان های شمالی ( گلستان، مازندران و گیلان) و هر سال در یک استان اجرا شود.

وی ادامه داد: طرح مزبور می تواند ضمن معرفی زیر ساخت های گلستان، زمینه ترغیب سرمایه گذاران را برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی در این استان افزایش دهد.

با وجود دسترسی آسان به تولیدات کشاورزی در منطقه و وجود بازار صادراتی از جمله همجواری با کشورهای آسیای میانه، نباید بیش از این فرصت سرمایه گذاری در حوزه توسعه صنایع تبدیلی را براساس اولویت ها در استان از دست داد که لازمه آن داشتن نقشه راه، استفاده بهینه از ظرفیت کارگروه های ستاد تسهیل و رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و گروه های سیاسی ذی نفوذ محلی در سطح ملی برای افزایش حمایت ها و هماهنگی بیش از گذشته میان دستگاه های مرتبط در عملیاتی شدن و شتاب به بهره برداری طرح ها است تا سود آوری آن را بیشتر اهالی در حوزه ایجاد فرصت های شغلی جدید و رونق اقتصادی استان احساس کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!