آفت خشکیدگی به نخلکاران لارستانی زیان زد


آفت خشکیدگی به نخلکاران لارستانی زیان زد

لارستان- ایرنا- مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی لارستان عنوان کرد که بازدیدهای میدانی گروهی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس حکایت از زیان فراوان به نخل کاران منطقه به دلیل خشکیدگی و گرمای کم سابقه دارد.

حمید زرگری عضو هیات علمی و محقق معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس و از اعضای یاوران تولید به همراه برخی کارشناسان جهادکشاورزی لارستان با رعایت پروتکل های بهداشتی از باغ های خرمای شهرستان لارستان بازدید کرد.

این کارشناس گفت:نتیجه بازدیدهای میدانی این گروه کارشناسی نشان می دهد که بخش عمده ای از باغ های خرما شهرستان لارستان دچار بیماری خشکیدگی شده و با کاهش محسوس تولید نسبت به سال های گذشته مواجه هستند.

زرگری که مدیر این گروه کارشناسی است در گفت و گو با ایرنا افزود: عامل اصلی عارضـه خشکیدگی محصول خرما گرمـای بی سابقه در منطقه است و البته عـوامل دیگری همچون وزش بادهای گرم، بافـت سـبک خـاک، ضـعف مـواد غـذایی و رطوبت نسبی کم، کم آبی و شوری خـاک نیز تشـدید کننـده اثـر گرما و در نتیجه افزایش دهنده شدت این آفت بوده است.

او بیان کرد: از آنجا که این عارضه یکی از عوامل محیطی وپیش بینی نشده محسوب می شود لازم است که صندوق بیمه محصولات کشاورزی نسبت به بررسی، ارزیابی و پرداخت خسارت به محصولات بیمه شده در اسرع وقت اقدام کند.

زرگری گفت: این عارضه و هر روشی که بتوانـد اثـر گرمـا را بـر درخـت را کـاهش و مقاومت درخت را افزایش دهد باید در باغ های خرمای لارستان انجام شود که توضیحات و آموزش های لازم داده شده است.

او اضافه کرد: به کارگیری اصول علمی مدیریتی و به زراعی نخلستان همچون میانه کاری، پوشش دهی خوشه ها، تنک میوه و تنظیم نسبت برگ به خوشه، استفاده از ارقام مقاوم، اصول صحیح مدیریتی ازجمله تغذیه مناسب، مبارزه با آفات و بیماری ها، آبیاری منظم، هرس برگ و دم برگ ها از مهمترین اقدام های حفاظتی و مقابله ای با این بیماری است.

زرگری ادامه داد: همچنین احداث بادشکن با توجه به وزش بادهای گرم در هر منطقه در اطراف نخلستان و یا با درختان سازگار با شرایط محیطی هر منطقه نیز می تواند باعث کاهش شدت این عارضه شود.

مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی لارستان نیز گفت: لارستان افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰هکتار نخل خرما دارد که امسال پیش بینی می شود با توجه به بیماری خشکیدگی و گرما، حدود ۹هزار تن رطب و خرما از این میزان نخیلات برداشت شود.

مجتبی ضیافت ادامه داد: به دلیل وقوع خشکسالی و گرمای بی سابقه برداشت رطب و خرمای امسال این شهرستان از اوایل مرداد ماه شروع شد و تا اواسط مهر ماه ادامه دارد.

وی بیان کرد: بیش از ۱۰ درصد تولید خرما در استان فارس مربوط به لارستان است که بر این اساس این شهرستان رتبه پنجم را بین شهرستانهای فارس دارد.

ضیافت گفت: وضعیت بازارهای داخلی و خارجی برای صادرات این محصول مطلوب است و خرمای لارستان در داخل کشور به همه نقاط ایران ارسال و به کشورهای افغانستان و پاکستان نیز صادر می شود.

مسئول واحد باغبانی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی لارستان با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ رقم خرما در لارستان وجود دارد، برخی از این ارقام را شامل شاهانی، خاصویی، قصب، پیارم، مجول، گنتار، هلیله، هلو، گچخواه، خلاص، برحی، لشت، نپت صیف، لؤلؤ، خنیزی، کبکاب، خصاب، گیونی، هلالی، آل مهتری، زرد، خروباغ، گمسری، مرزبان، مضافتی، خوش خارک ، بگشی ، گبدر، نلسو، خصاب عنوان کرد.

سال گذشته از سطح ۲ هزار و ۶۰۰هکتار از نخلستان‌های این منطقه، بیش از ۱۵ هزار تن خرما برداشت شد.

شهرستان لارستان دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار دیم و ۲۳ هزار هکتار نیز آبی است

لارستان به مرکزیت لار از شهرستان های جنوبی فارس است که فاصله مرکز آن با شیراز حدود ۳۸۰ کیلومتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟