مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان


مروری بر مطبوعات و پایگاه‌های خبری زنجان

زنجان - ایرنا - رسانه‌ها و مطبوعات زنجان در هفته جاری موضوعات مختلفی را در سرخط اخبار و صفحات نخست خود انعکاس دادند که از جمله آن‌ها می‌توان به پیامد خشکسالی بر کشاورزی و توزیع برنج خارجی برای تعدیل قیمت این محصول در استان اشاره کرد.

روزنامه صدای زنجان در گزارشی نوشت: کارشناسان معتقدند که استحصال بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی با حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز از جمله دلایلی است که باعث شده منابع آب‌زیرزمینی به شدت کاهش یابد، زمین در بسیاری نقاط فرو بنشیند و تنش ناشی از کمبود آب و عوامل محیطی نظیر خشکسالی گریبان‌گیر بسیاری از نقاط کشور از جمله استان زنجان شود.

اما علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی معتقد است: نبود برنامه از دو عامل یاد شده نیز مهم بوده و نبود مدیریت اصولی و برنامه مدون کارشناسی‌شده در شرایط نابسامان کشاورزان نقش کلیدی دارد. نمی‌دانم مسئولان در سال ۶۰ که کشاورزان اراضی را به آبیاری بارانی مجهز می‌کردند چرا چاه‌های غیرمجاز را پلمب نکردند و الان یادشان افتاده این چاه‌ها را پر کنند!

مسئولان در سال ۱۳۳۲ «مناطق ممنوعه» را اعلام کردند، سال ۱۳۸۳ نیز الگوی کشت از سوی مجلس مصوب اما رها شد و تا به امروز اصلا اجرایی نشد! الان که «کف‌گیرشان به ته دیگ خورده» از حفظ زیرساخت‌های کشاورزی حرف می‌زنند! مدیران بفرمایند که با کدام امکانات می‌خواهید کشاورزی را حفظ کنید؟ با این روش فعلی اگر پیش بروید سال آینده کشاورزی نخواهیم داشت و کشاورزان خانه‌نشین می‌شوند!

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در واکنش به این اظهارات با رد از بین رفتن زیرساخت‌های بخش کشاورزی یادآور می‌شود: رتبه نخست کشور در تولید زیتون را داریم. نهالستان‌های زنجان بیش از ۲ دهه است در بحث تولید نهال‌های لیبل‌دار جزو نهالستان‌های معتبر کشور است. طرح جوان‌سازی باغات در زنجان نیز به سال‌های قبل برمی‌گردد. در بحث سرشاخه‌کاری گردو و توسعه باغات پسته عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم، طرح «فراز» را برای حفظ و توسعه تاکستان‌ها اجرایی کرده‌ایم! البته من قبول دارم این طرح‌ها متقاضی‌محورند و باید با علاقه کشاورزان به فاز اجرایی برسد از سوی دیگر منکر محدودیت‌های اعتبارات دولتی هم که در سرعت گرفتن طرح‌های مذکور مؤثر است، نیستم.

او با تاکید بر اینکه «چه بخواهیم چه نخواهیم خشکسالی اثرات مخربی دارد که یکی از آنها بروز مشکل در تولید کالاهای استراتژیک نظیر گندم است»، در تشریح ادامه اقدامات صورت گرفته توسط جهاد کشاورزی برای حفظ باغات و اراضی با توجه به شرایط موجود می‌گوید: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری، توسعه گلخانه‌ها، تبدیل باغات کم‌بازده به پربازده و کم‌آب‌طلب، توسعه آبیاری تحت فشار با سمانه‌های نوین، جایگزینی اراضی آبی با گیاهان دارویی و جابجایی زمان کشت از پائیزه به بهاره، جایگزینی درختان پرآب و پرمصرف با کم‌مصرف‌ها در قالب برنامه ۴ تا ۵ ساله، استفاده از ارقام مقاوم به کم‌آبی که در حال حاضر زنجان یکی از استان‌های برتر در زمینه تولید بذر ارقام متحمل به شرایط کم‌آبی (در حوزه دیم) است، در زنجان ۹۵ درصد اراضی گندم وابسته به دیم است.

پایگاه خبری موج رسا از توزیع ۸۰۰ تن برنج خارجی طی دو ماه در بازار استان زنجان خبر داد. معاون بازرگانی اداره غله استان زنجان با بیان اینکه افزایش قیمت برنج در بازار استان زنجان مربوط به برنج‌های تولید داخلی است ابراز کرد: توزیع برنج براساس برش استانی تخصیص داده شده و در بازار استان زنجان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توزیع این میزان برنج بر تعادل سازی قیمت‌ برنج در بازار قطعا تاثیرگذار خواهد بود افزود: برنج‌های وارداتی با قیمت‌های قبلی مصوب تنظیم بازار در بازار توزیع می‌شود و افزایش قیمتی نداشتیم.

معاون بازرگانی اداره غله استان زنجان خاطر نشان کرد: قیمت برنج‌های وارداتی در درب انبار، برنج تایلندی ۱۴ هزار تومان، برنج هندی ۱۸ هزار تومان و برنج پاکستانی نیز هر کیلوگرم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

پایگاه خبری همدلی زنجان در خبری از قول مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نوشت: شهروندان این استان ۹۰۹ میلیارد تومان در طرح اقدام ملی مسکن واریزی داشته اند.

مسعود بیات‌منش اظهار کرد: این میزان مبلغ واریز شده در استان زنجان معادل یک‌سوم واریزی است که در کل کشور محقق شده که، ۳ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه تعداد متقاضیان انصرافی در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در سطح استان زنجان یک هزار و ۸۵۴ نفر بوده است، افزود: بیشترین ثبت‌نام متقاضیان و تعریف پروژه‌ها در طرح اقدام ملی مسکن مربوط به شهر زنجان است. در طرح اقدام ملی مسکن درخواست ۱۲ هزارو ۵۴۶ نفر در استان زنجان رد و حذف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه تعداد متقاضیان دارای واریزی، ۱۳ هزار و ۳۵۵ نفر هستند، اظهار کرد: برای ۱۳ هزارو ۳۳۸ متقاضی پروژه تعریف شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی