بخشایش اردستانی: موفقیت سیاست خارجی در گرو اقتدار و انسجام ملی است


بخشایش اردستانی: موفقیت سیاست خارجی در گرو اقتدار و انسجام ملی است

تهران-ایرنا- یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: موفقیت دولت سیزدهم برای تقویت روابط با همسایگان وابسته به میزان قدرت ملی و انسجام داخلی در ایران و نحوه بازیگری دیگر بازیگران منطقه‌ای است.  

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم اظهار کرد: سیاست خارجی مطرح شده از سوی دولت جدید مبتنی بر تقویت روابط با کشورهای حوزه مقاومت و همسایگان با هدف تاثیرگذاری بر عملکرد قدرت‌های جهانی است. ‌

وی درباره پیش شرطها و الزامات موفقیت این سیاست خارجی گفت: موفقیت این سیاست به نحوه بازیگری دیگر کشورهای منطقه و قدرت های جهانی بستگی دارد. اینکه شما راننده خوبی باشید برای اینکه بتوانید در یک جاده ناهمواره به مقصد برسید، کافی نیست و نحوه رانندگی رانندگان دیگر نیز در این موضوع دخیل است از این جهت مهم است که وقتی تعارض منافع پیش می آید همسایگان چه برخوردی خواهند داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با بیان اینکه بهبود روابط ایران با جهان در گرو تقویت انسجام ملی و اقتصاد داخلی است، تصریح کرد: اگر در داخل قدرتمند و متحد باشیم حتی دشمنان ما هم با ما همراه خواهند شد و به ما امتیاز خواهند داد.

بخشایش اردستانی، سیاست خارجی متوازن مطرح شده از سوی دولت سیزدهم را سیاستی واقع‌بینانه ارزیابی کرد و گفت: اگر ایران بتواند با چین، روسیه و هند قراردادهای بلندمدت راهبردی امضا کند، تحریم‌پذیری آن کاهش خواهد یافت و در نهایت آمریکا نیز مجبور خواهد در مقابل جمهوری اسلامی کوتاه بیاید تا بیش از این، تهران به رقیبان واشنگتن در منطقه نزدیک نشود.

وی، تحولات افغانستان و خروج آمریکا از این منطقه را یادآور شد و افزود: آمریکا هر روز پایگاه‌های بیشتری را در منطقه از دست می دهد و این تحول می تواند برای عراق و دیگر کشورهای منطقه نیز اتفاق افتد که این موضوع یک پیروزی برای جمهوری اسلامی و همسایگان آن است تا با مشارکت نیروهای منطقه، امنیت آنرا بدون حضور نیروهای بیگانه تامین کنند.

نویسنده کتاب اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران،در عین حال تبعیت برخی کشورهای همسایه از آمریکا را یکی از چالش های بهبود روابط عنوان کرد و گفت: وجود مردم سالاری و انتخابات در ایران، در منطقه ای که بیشتر کشورها انتخابات ندارند در کنار توجه به مظلومان و شیعیان در سراسر جهان، از جمله چالش هایی است که جمهوری اسلامی برای تقویت روابط با همسایگان دارد.

بخشایش به شعار «ایران قوی» مطرح شده از سوی آیت الله ابراهیم رییسی اشاره کرد و گفت: با تحقق این شعار، بسیاری از چالش های سیاست خارجی حل می شود زیرا بهره مندی از مزیت‌های همکاری با «ایران قوی» بر هر چیز دیگری برای همسایگان ارجحیت خواهد داشت.

وی، توجه به امنیت همسایگان را رویکرد اصولی جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: دولت سیزدهم به امنیت همسایگان توجه بیشتری نشان خواهد داد و به همین خاطر هم موافق جنگ داخلی و تجزیه افغانستان نیست و گروه های افغان را به تشکیل دولت فراگیر دعوت کرده است.

نماینده پیشین مردم اردستان در استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، روابط ایران با برخی همسایگان مثل عراق و سوریه را راهبردی عنوان کرد و گفت: ارتقای سطح روابط با متحدان راهبردی در همه سطوح به ویژه اقتصادی از جمله برنامه های اصلی دولت سیزدهم خواهد بود که با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه در نشست بغداد و بعد از آن دیدار از سوریه شاهد نشانه هایی از این رویکرد بودیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس