عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای قدرت‌ آن را افزایش می‌دهد


عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای قدرت‌ آن را افزایش می‌دهد

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران ظرفیت‌های سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی گسترده ای دارد و پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای قدرت‌آن را افزایش می‌دهد.

علی علیزاده در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: در شرایطی که آمریکا در نظام بین‌الملل یک جانبه گرایی را دنبال کرده و در پی این است تا هژمونی و سلطه خود را بر جهان حاکم سازد،طبیعی است که دیگر قطب‌های قدرت تلاش می‌کنند و می‌توانند تغییر دهنده این شرایط باشند

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند سازمان همکاری شانگهای با اهداف اقتصادی شکل گرفت و به نوعی ارتباط و تعامل بین کشورهای شرقی طراحی شد اما به مرور این سازمان به قطب قدرتمندی در مقابل آمریکا تبدیل خواهد شد که در شکل دهی به ساختار نظام بین الملل بسیار موثر و مفید است.

وی اضافه کرد: تقویت و انسجام اعضای سازمان همکاری شانگهای مخصوصا با حضور قدرت‌های بزرگی چون روسیه، چین و ایران می تواند مناسبات بین المللی را شکل داده و جلوی یکجانبه گرایی آمریکا را بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عضویت ایران در این سازمان تکمیل کننده و مقوم این سازمان منطقه ای است، یادآورشد: ایران کریدور ارتباطی شمال و جنوب و غرب و شرق است. قدرت استراتژیک و راهبردی ایران در ابعاد مختلف می‌تواند قطب قدرتی در درون سازمان همکاری شانگهای باشد و مناسبات درون این کشورها را شکل دهد و در این مناسبات اثرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: غیر از روسیه، اغلب کشورهای عضو سازمان شانگهای مصرف کننده نفت و گاز هستند و جمهوری اسلامی ایران تولیدکننده سطح یک نفت و گاز است. به همین دلیل ایران به لحاظ اقتصادی با پیوستن به این سازمان در بازار بزرگی قرار می‌گیرد.

علیزاده افزود: علاوه بر مباحث اقتصادی و انرژی، فرهنگ و زبان مشترک می‌تواند سبب توسعه روابط اعضا شود. با توجه به اینکه ایران مرکز زبان فارسی است. طبیعتا این وجهه اشتراک اثرات بسیار فراوانی در انسجام درونی حداقل در بین برخی از اعضای سازمان همکاری شانگهای ایجاد می کند و این انسجام درونی حتما در مناسبات بین المللی اثرات بهتری خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر