احسانی که با «زندگی پس از زندگی» جوانه زد


احسانی که با «زندگی پس از زندگی» جوانه زد

خانم جعفری می گوید: پس از تماشای مجموعه زندگی پس از زندگی که به موضوع قیامت و عالم برزخ می پرداخت، بیشتر به مقوله زندگی پس از مرگ فکر می کردم و اینکه از این دنیا چه توشه و اندوخته ای می توانم برای خود ببرم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، توجه به انفاق و نیکوکاری و انفاق در راه خدا یکی از محوری ترین مسایل قرآن کریم است که بیش از 100 آیه درباره آن نازل شده است. از نظر قرآن افرادی که احسان می کنند، دارای ویژگی های خاصی هستند. از نگاه قرآن کسی که به درجه و مقام محسنین می رسد که هم احسان کند و هم محسن باشد یعنی مطابق آیه 112 سوره بقره «بَلَی مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»کسی که همه کارهایش برای خدا و تسلیم محض او است، محسن است؛ بنابراین محسنین کسانی هستند که در برابر خدا تسلیم باشند.

در قرآن در آیه 134 سوره آل عمران آمده است که در سختی و گشایش احسان کنید. در این آیه خداوند می فرماید کسانی که در راحتی و سختی انفاق و احسان می کنند دارای عالی ترین مرتبه سخاوت در روح و جان هستند و برایشان فرقی نمی کند که به آنچه انفاق می کنند، نیاز دارند یا خیر بلکه دوست دارند در راه خدا انفاق کنند؛ این دسته محسنین هستند. احسان بدون منت یکی دیگر از ویژگی های محسنین است که خداوند در آیه 262 سوره بقره بر این ویژگی تاکید کرده است.

در عصر حاضر و با توجه به فراز و نشیب های اقتصادی به ویژه با شیوع کووید 19 معیشت و اقتصاد بسیاری از خانوارها دچار آسیب شده است و بسیاری از خانواده های آبرومند در شرایط بیماری دچار بحران اقتصادی شده اند. در این میان در کنار نهادهای حمایتی و سازمان های و مراکز خیریه افرادی به صورت خودجوش و برای رضای خداوند وارد میدان انفاق شده اند و هر آنچه که در توان خود دارند برای کمک به همنوعان خود عرضه کرده اند.

طی دو سالی که از شیوع ویروس کرونا می گذرد طرح های جهادی برای کمک به خانواده های کم بضاعت اجرا شده است که یکی از طرح های موفق که مورد استقبال بسیاری از خیرین نیز قرار گرفته است، طرح کمک مومنانه است. در کنار انفاق های گروهی و فعالیت های جهادی در گوشه و کنار شهر نیز افرادی هستند که با توجه به بضاعت خود پای در راه کمک به همنوعان گذاشته اند و در حد توان کمک های مادی و معنوی به همنوعان خود می کنند.

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با یکی از این خیران جوان به نام خانم «جعفری» مدرس زبان گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

ابتدا خودتان را معرفی کنید و درباره فعالیت هایی که انجام می دهید توضیح دهید.

مدرک کارشناسی شیمی دارم. تدریس زبان را از سن ۱۸ سالگی آغاز کرده ام و پس از فراغت از تحصیل به تدریس زبان انگلیسی در آموزشگاه ها ادامه داده ام که با شرایط کرونا، تعطیلی کلاس ها و برگزاری آنلاین کلاس ها در مواقعی مبلغ حق الزحمه ای که دریافت می کنم، کاهش می یابد اما با توجه به نیتی که کرده ام، تلاش می کنم تا از این درآمد اندک نیز مبلغی را برای کمک های خیرخواهانه و کمک به خانواده های کم بضاعت اختصاص دهم.

در دوران کرونا بسیاری از خانواده ها از نظر اقتصادی دچار مضیقه شده اند. این خانواده ها که عزت نفس دارند در شرایط سخت زندگی می کنند که با کمک دوستان در کنار دیگر خیران این افراد شناسایی و کمک هایی در حد بضاعت خود انجام می دهند.

کمک های مومنانه را از چه زمانی آغاز کردید؟ چه عاملی مشوق شما برای انجام انفاق و احسان بود؟

درباره علت انجام کارهای خیرخواهانه و نحوه ترغیب به انفاق و احسان باید بگویم که با دیدن برنامه «زندگی پس از زندگی» که از شبکه چهار پخش می شد و به موضوع قیامت و برزخ می پرداخت، تحولی در من ایجاد شد و در انجام کارهای خیرخواهانه یکی از اصلی ترین مشوق های من بود، پس از تماشای مجموعه زندگی پس از زندگی که به موضوع قیامت و عالم برزخ می پرداخت، بیشتر به مقوله زندگی پس از مرگ فکر می کردم و اینکه از این دنیا چه توشه و اندوخته ای می توانم برای خود ببرم. این تحول قلبی، باعث شد تا به انجام کارهای نیکو و کمک به همنوع بیاندیشم و برای احسن و انفاق در حد توان و بضاعت خودم تلاش کنیم و برنامه ریزی داشته باشم. به طوری که در ماه مبارک رمضان اولین بسته معیشتی را در قالب 30 بسته معیشتی تهیه کردم و بین خانواده های کم بضاعت توزیع کردم.

نحوه کمک به خانواده های کم بضاعت چگونه بوده و تا کنون چند مرحله انجام داده اید؟

با توجه به اینکه به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی کلاس ها، درآمد من نیز کاهش یافته بود و در ابتدا توان مالی زیادی نداشتم، اولین بسته معیشتی را در قالب شیر و خرما تهیه کردم و با کمک پدر و مادرم در ماه مبارک رمضان بین ۳۰ خانواده کم بضاعت توزیع نمودم.

بسته دوم معیشتی را که شامل ارزاق می باشد نیز در مرحله دوم تهیه کردم و با کمک روحانی مسجد و از طریق پایگاه بسیج و طلاب مسجد که شناخت بیشتری نسبت به خانواده های کم بضاعت داشتند، نسبت به توزیع بسته های معیشتی در میان افراد کم بضاعت اقدام کردند. امیدوارم خداوند کمک کند تا بتوانم این راهی که آغاز کرده ام به خوبی ادامه دهم و بتوانم به خانواده های بیشتری کمک کنم.

زمانی که در قالب کمک به همنوع، احسان و انفاق می کنید، چه حسی دارید؟ چه توصیه ای به همسالان خود دارید؟

زمانی که برای انجام کار خیر و احسان اقدام می کنم از لحظه فکر کردن به موضوع تا زمانی که کمک و خدمت رسانی را انجام می دهم در کنار رضایت قلبی و حس خوشحالی، حس خوبی به عنوان یک انسان به من دست می دهد. با اینکه توان مالی زیادی ندارم و کمک هایی که انجام می دهم از محل درآمد ناچیز معلمی است اما از نظر معنوی ارزشمند می باشد و به همسالان خود نیز توصیه می کنم در حد توان خود به همنوعان شان کمک کنند.

صرفا کمک مادی به معنای انفاق نیست. به نظرم انسان از کوچکترین داشته های خود می تواند به مردم کمک کند و دل مومنان را شاد کند. از طریق شیوه های مختلفی می توان به همنوعان خود کمک کرد. حمایت مادی یا کمک های مادی به معنای نوع دوستی و کمک به همنوعان نیست بلکه با حمایت های معنوی نیز می توان از دیگران دستگیری کرد؛ مثلا افرادی که امکان آموزش علمی را دارند، می توانند به افراد نیازمند به صورت رایگان علم آموزی کنند، حتی محبت و توجه قلبی می تواند نوعی کمک به همنوع باشد و دل انسان ها را شاد کند.

خانواده های کم بضاعت را چگونه شناسایی می کنید؟

نحوه شناسایی خانواده های کم بضاعت به این صورت است که ابتدا خانواده هایی که در محله و منطقه ساکن هستند در اولویت کمک قرار می گیرند. در گام بعدی از طریق روحانی مسجد، پایگاه بسیج و طلاب مسجد که شناخت و اشراف بیشتری نسبت به خانواده های کم بضاعت دارند، خانواده های نیازمند شناسایی می شوند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی