اسکیناپ؛ پل ارتباطی بیماران با پزشکان پوست


اسکیناپ نرم افزاری است که به شما اجازه می دهد در خانه با پزشکتان درباره مشکلات پوستی خود گفتگو کنید و در نهایت روند درمانی خود را طی کنید؛ درست مانند فردی که به پزشک ماهری دسترسی دارد. یکی از راه های مناسبی که پس از شیوع پاندمی کرونا تقریبا در همه جای جهان برای پیشگیری از این بیماری فراگیر شد، ویزیت ها و درمان های...

اسکیناپ؛ پل ارتباطی بیماران با پزشکان پوست
اسکیناپ نرم افزاری است که به شما اجازه می دهد در خانه با پزشکتان درباره مشکلات پوستی خود گفتگو کنید و در نهایت روند درمانی خود را طی کنید؛ درست مانند فردی که به پزشک ماهری دسترسی دارد.
یکی از راه های مناسبی که پس از شیوع پاندمی کرونا تقریبا در همه جای جهان برای پیشگیری از این بیماری فراگیر شد، ویزیت ها و درمان های آنلاین بود. گفت و شنود های بیماران با پزشکان از راه دور که در نهایت به درمان بیماری می انجامید.
بی شک طراحی و تولید نرم افزارهایی برای ساده تر کردن این فرآیند می تواند کمک زیادی به آحاد مردم به ویژه ساکنان مناطق محروم کند.
در این میان پژوهشگران کشورمان در راستای سهولت در زمینه درمان های آنلاین ، نرم افزاری طراحی کردند. سامانه اسکیناپ (skinapp) برای خدمت رسانی به بیماران پوست، مو وزیبایی به صورت آنلاین و آفلاین، تحت وب و اندروید توسط پژوهشگران توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و اجرا شد.
فاطمه مختارزاده یزدی، طراح سامانه اسکیناپ که در راستای دسترسی افراد در مناطق محروم به امکانات پزشکی راه اندازی شده، درباره فرآیند ساخت و استفاده از این نرم افزار، گفت: از آنجایی که دسترسی به پزشکان ماهر و برخی مشاوره های مهم در باب پوست و مو در مناطق محروم برای افراد امکان پذیر نبود در خلال پژوهشی تلاش کردیم نرم افزاری برای ویزیت های آنلاین طراحی و تولید کنیم.
وی افزود: با استفاده از این اپلیکیشن می توان با بهترین متخصصان پوست و مو در ارتباط بود و به مشاوره های پزشکی گرفت و ویزیت را نیز آنلاین پرداخت کرد.
مختارزاده درادامه گفت: با توجه به نمونه های موردی که از سراسر دنیا گردآوری کردیم، در بحث استفاده از نرم افزار مطالعات زیادی صورت گرفت تا بتوانیم به این مورد دست یابیم که در زمینه مشورت از راه دور درباره بیماری های پوستی از چه پلتفرم هایی می توان استفاده کرد و از چه گزینه های تشخیصی می‌توان بهره برد و در نهایت مواردی را استخراج کردیم که در سه مرحله عموم مردم می توانستند با بهترین متخصصان پوست مشهد درباره بیماری های خود مشورت کنند.
به گفته مختارزاده گزینه های تشخیصی رصد شده در پژوهش ها کمک زیادی به پزشکان در تشخیص دقیق تر بیماری ها می کند که این گزینه ها در نرم افزار اسکیناپ نمایه شده است. همچنین بیماران و مراجعه کنندگان علاوه بر اینکه زمان کمتری برای درمان خود صرف می کنند، می توانند فرآیند درمانی خود را بهتر طی کنند.
وی افزود: پس از گذشت مدت زمانی از به کارگیری اسکیناپ از سوی کاربران، نزدیک به ۱۵۰ بیمار را از شهرهایی چون زاهدان، مشهد، بوشهر که اغلب از مناطق کم برخوردار بودند را مورد ارزیابی قرار دادیم؛ این افراد به راحتی می توانستند به پزشک متخصص دسترسی داشته باشند و مراحل درمانی خود را طی کنند.
این پژوهشگرافزود: در برخی موارد خانواده ها به ویژه والدین که فرزندانشان به بیماری های پوستی مبتلا شده بودند، عکس عارضه پوستی فرزند خود را نزد پزشک می آوردند تا مراحل درمان طی شود، چراکه بعضی از بیماران به دلیل ضعف شدید سیستم ایمنی نباید در معرض بیماری ها قرار می گرفتند. کاربرد این نوع نرم افزارها که با تلفن همراه هم قابل استفاده است تا حد زیادی اینگونه موانع را مرتفع ساخته است.
تنها تفاوت ویزیت های آنلاین و حضوری سه درصد است
مختارزاده در ادامه با اشاره به مقایسه ویزیت ها و درمان های آنلاین با شرایط حضوری، گفت: پس از گذشت مدت زمانی شرایط و نتایج ویزیت های حضوری را با شرایط آنلاین بررسی کردیم و این نتیجه حاصل شد که روند درمانی این دو فرآیند تا ۹۷ درصد شباهت دارند و خوشبختانه بازخورد خوبی از بیماران هم دریافت کردیم.
وی با اشاره به حمایت های صورت گرفته از این نرم افزار در راستای تجاری سازی گفت: در گردهمایی علمی و محلی که از سوی پارک علم و فناوری استان خراسان برگزار شد، جذب این مرکز شدیم و خوشبتانه توانستیم گرنت حمایتی که مبلغ بیست و هشت میلیون تومان بود را دریافت کنیم، همچنین از سوی مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم کمک های بسیاری در قالب مشاوره ای و مالی شد. گفتنی است، نرم افزار اسکیناپ با کمک دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مرحله تجاری سازی رسیده است.
مختارزاده با اشاره به بازخوردی که از سوی پزشکان پس از به کارگیری نرم افزار اسکیناپ برای ویزیت و درمان بیماران دریافت شد گفت: تا کنون بازخورد بسیار خوبی از سوی پزشکان دریافت کردیم. با توجه به شیوع پاندمی کرونا به ویژه در سال گذشته، ۲۵ درصد بیماران که از عارضه پوستی رنج می بردند، توانستند از این اپلیکیشن استفاده کنند؛ در واقع اسکیناپ توانسته بود کمک شایانی به درمان های آنلاین کند.
به گفته مختارزاده، مشاوره‌های پزشکی در نرم افزار اسکیناپ آنلاین و آفلاین است که در ویزیت آنلاین افراد به طور مستقیم با پزشک خود در ارتباط هستند و می توانند به گفتگو بپردازند. در این سامانه هر کاربر دارای یک پرونده پزشکی است که در صورت مراجعات بعدی پرونده در اختیار پزشک معالج قرار می گیرد ؛همچنین افراد هم می توانند به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنند.
این اپلیکیشن هم در سیستم عامل های اندروید و تحت وب و هم در سیستم عامل ios قابل استفاده است. کاربران می توانند از بسترهایی چون بازار و گوگل پلی این اپلیکیشن را به صورت رایگان نصب کنند؛ اما باید مبلغی را برای ویزیت های آنلاین که پنجاه هزار تومان است را پرداخت کنند.
گفتنی است، طراحی و تولید این نرم افزار مربوط به موضوع پایان نامه دوره کارشناسی ارشد فاطمه مختارزاده یزدی بوده است که به مدت ۲۴ ماه فاز تحقیقاتی آن به طول انجامید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد