معاون برنامه‌ریزی پست: 128 فروشگاه در سامانه «روستابازار» فعالیت می‌کنند


شرکت پست با هدف برقراری ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان روستایی و مصرف‌کننده واقعی و فروش بدون واسطه سامانه «روستابازار» را راه‌اندازی کرد. به گفته معاون برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه فناوری اطلاعات شرکت پست تاکنون 128 فروشگاه در این سامانه مشغول به کار شدند. سامانه روستابازار که از اسفند ماه گذشته راه‌اندازی شده است...

معاون برنامه‌ریزی پست: 128 فروشگاه در سامانه «روستابازار» فعالیت می‌کنند
شرکت پست با هدف برقراری ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان روستایی و مصرف‌کننده واقعی و فروش بدون واسطه سامانه «روستابازار» را راه‌اندازی کرد. به گفته معاون برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه فناوری اطلاعات شرکت پست تاکنون ۱۲۸ فروشگاه در این سامانه مشغول به کار شدند.
سامانه روستابازار که از اسفند ماه گذشته راه‌اندازی شده است قرار است دسترسی آسان تولیدکنندگان صنایع دستی و محصولات کشاورزی و دامی به بازارهای داخلی برای فروش بدون واسطه را فراهم کند که به صورت پایلوت در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد. متقاضیان با ورود و ثبت نام در سامانه روستابازار می‌توانند یک غرفه مجازی دریافت کنند و صنایع دستی و محصولات دیگر خود را به فروش برسانند.
حالا پس از گذشت ۷ ماه حمیدرضا امینی راد،معاون برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه فناوری اطلاعات شرکت پست با اعلام اینکه این سامانه با توجه به تجارب و امکانات و زیرساخت‌های شرکت پست در حوزه تجارت الکترونیکی برای همکاری با کسب وکارهای خرد قابلیت توسعه در اقصی نقاط کشور را دارد،گفت: «سال گذشته با سفر وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، محمد جواد آذری جهرمی به استان سیستان و بلوچستان، اولین استانی بود که این سامانه در آن به صورت پایلوت راه‌اندازی و عملیاتی شد. در حال حاضر ما سعی کردیم از طریق دهیاری‌ها و همینطور تعاونی‌های روستایی این سامانه را در استان‌های دیگر هم عملیاتی کنیم.»
به گفته امینی‌راد در حال حاضر تمرکز این سامانه روی محصولاتی است که فاسد نمی‌شوند و از سوی شرکت پست محصولات ممنوع نیستند. به این صورت شرکت پست می‌تواند از ظرفیت‌های خالی خود برای جابه‌جایی مرسوله استفاده کند.
او ادامه داد: «تاکنون در فاز اول تعداد ۱۲۸ فروشگاه جذب این سامانه و فعال شده‌اند. بیشترین سهم فروشگاه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با بیش از ۳۳ فروشگاه است و سایر استان‌ها هم به سرعت در حال جذب و فعال‌ کردن فروشگاه‌های روستایی هستند.»
معاون برنامه‌ریزی پست: 128 فروشگاه در سامانه «روستابازار» فعالیت می‌کنند
حمیدرضا امینی راد،معاون برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه فناوری اطلاعات شرکت پست
به گفته امینی‌راد استمرار فعالیت فروشگاه‌های روستایی منوط به رعایت ضوابط و مقررات درج شده در هنگام ثبت و فعال کردن فروشگاه‌ها است و همچنین برای اعتراض یا ثبت انتقاد، درگاه‌های ارتباط با مشتری در شرکت پست پیش‌بینی شده است.
او درمورد اینکه آیا محدودیتی برای عرضه محصولات در روستابازار وجود دارد، گفت: «در صورتی که فروشندگان قوانین کشور را رعایت کنند، محدودیتی برای عرضه صنایع دستی و تولیدهای محلی و بومی خود ندارند.»
امینی‌راد در پاسخ به این سوال که آیا هزینه‌ای از فروش محصولات به شرکت پست تعلق می‌گیرد، گفت: «شرکت پست فقط تعرفه مصوب خود نسبت به محاسبه هزینه خدمات پستی مورد تقاضا برای ارسال محصولات را دریافت می‌کند و مبالغ حاصل از فروش محصول به حساب فروشنده واریز می‌شود.»
او در ادامه درمورد نحوه قیمت‌گذاری محصولات بیان کرد: «صنایع دستی و محصولات تولید شده در روستا‌ها عموما تابع نظام قیمت‌گذاری مشخصی نیستند و عواملی چون تقاضا و درجه کیفی محصولات و غیره در نحوه قیمت‌گذاری نقش دارد؛ اما قطعا این بستر با حذف واسطه زمینه تعیین قیمت مناسب را برای تولیدکننده روستایی فراهم می‌کند.»
امینی‌راد همچنین درمورد مزیت این سامانه نسبت به استارت‌آپ‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند،افزود: «اعتماد عمومی جامعه نسبت به شرکت پست خیلی بیشتر است و ما در پست با تفاهم‌نامه‌هایی که با دهیاری‌ها یا تعاونی‌های روستایی منعقد می‌کنیم، می‌توانیم صحت و سلامت کالا را از ابتدا تا انتهای فرآیند خرید تضمین کنیم. یعنی تضمین می‌کنیم کالایی که در سامانه ارائه می‌شود، با آن محصولی که مدنظر خریدار است، تطابق دارد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل