تکریم سربازان در حرم شاهچراغ(ع)


تکریم سربازان در حرم شاهچراغ(ع)

همزمان با فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، آیین بزرگداشت روز سرباز با حضور مسئولان ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.

مدیرکل عملیات نیروی انسانی وزارت دفاع پنج‌شنبه یکم مهرماه در این مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب به ابتکار ستادکل نیروهای مسلح در طول سال یک روز را به نام روز سرباز نامگذاری کرده‌اند که آن روز، روز میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) است و هر سال جشنواره‌ای در سطح نیروهای مسلح برگزار و از همه کارکنان وظیفه تقدیر می‌شود.

سردار سرتیپ حمید شادلو با بیان اینکه در سال گذشته میزبان این جشنواره در سطح نیروهای مسلح بودیم، افزود: ظهور و بروز حضور سربازان در نیروهای مسلح به عنوان رکن رکین آن‌ها، در دفاع مقدس بسیار مشهود بوده و به همین دلیل در هفته دفاع مقدس یک روز را برای تجلیل از سربازان در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به تقارن این روز با ایام اربعین حسینی، گفت: به دلیل این تقارن تلاش کردیم تا فضای امروز این مراسم معنوی‌تر باشد. سال گذشته این مراسم را در حرم امام رضا(ع) برگزار و امسال هم آن را در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اجرا کردیم تا بتوانیم قدری از زحمات سربازان را اجرگذاری کنیم و امیدواریم این کار در آینده آثار و برکات خوبی برای سربازان داشته باشد.

مدیرکل عملیات نیروی انسانی وزارت دفاع در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اقدامی در طول سال گذشته و ابتدای امسال اجرایی کردیم که در آن میانگین حقوق سربازان وظیفه را که پیش از این حدود ۳۰۰ هزار تومان بود، ترمیم دهیم به طوری که اکنون حقوق میانگین کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای سربازان در سطح کشور نداریم البته این میزان حقوق بستگی به تحصیلات و تخصص سرباز دارد.

شادلو این افزایش حقوق برای سربازان را عاملی برای ایجاد انگیزه برای افرادی دانست که از درآمدهای پایینی برخوردار بوده‌اند و به همین دلیل از رفتن به دوره سربازی امتناع می‌کردند و ادامه داد: با ترمیم حقوق سربازان اکنون شرایط به گونه‌ای شده است که بتوان حداقل بخشی از زحمات سربازان را جبران کرد.

او با بیان اینکه وزارت دفاع، دولت و مجلس همچنان تلاش می‌کنند تا وضعیت سربازان روز به روز بهبود یابد، گفت: گرچه برای این کار باید بودجه بسیار کلانی اختصاص یابد اما با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، تلاش می‌شود تا بتونیم وضعیت معیشت سربازان را ترمیم دهیم.

شادلو به راه‌اندازی قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه در سطح ستاد کل نیروهای مسلح هم اشاره کرد و گفت: تمام سربازانی که وارد نظام وظیفه می‌شوند، اگر خودشان تخصصی داشته باشند در راستای آن تخصصی که دارند، در این قرارگاه آموزش‌های تکمیلی را خواهند دید اما افرادی که فاقد تخصص هستند حتی اگر تحصیلات هم نداشته باشند، بر اساس علایق و نیازی که دارند، در قرارگاه مذکور در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند که برای آن‌ها گواهی‌نامه‌های اولیه و ثانویه صادر خواهد شد.

مدیرکل عملیات نیروی انسانی وزارت دفاع تأکید کرد: سعی ما بر این است شرایط سربازی که وارد خدمت سربازی شده است، وقتی خارج می‌شود، با روز اول یکی نباشد و بتوانند با طی کردن دوره‌های تخصصی در قرارگاه مهارت‌آموزی ستادکل نیروهای مسلح گواهی‌نامه‌هایی بگیرند که در ادامه زندگی خویش بتوانند از آن گواهی‌نامه و تخصص استفاده کنند.

او یادآور شد: قرارگاه مهارت‌آموزی ستادکل نیروهای مسلح با همکاری تمام نیروها اعم از ارتش، سپاه، ناجا و وزارت دفاع فعالیت می‌کند و سالانه آموزش‌ها برای سربازان تمام نیروها ارائه می‌شود.

کادرسازی برای آینده نظام از میان سربازان

معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت نقش سربازان برای آینده کشور گفت: در میان سربازان برای آینده نظام کادرسازی انجام می‌دهیم.

امیرسرتیپ سعید شعبانیان افزود: در تقویم هفته دفاع مقدس، به پاس حماسه‎‌آفرینی‌های سربازان در دوران دفاع مقدس دومین روز به نام روز سرباز نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه اقدامات بسیار گسترده‌ای برای سربازان در ستادکل نیروهای مسلح و وزارت دفاع در دست اجراست، افزود: در میان سربازان برای آینده نظام کادرسازی انجام می‌دهیم.

او تصریح کرد: خبر خوشی که برای سربازان اعلام شد، بحث افزایش حقوق آنان است و همچنین سربازان متأهل و افرادی که در مناطق سخت و دشوار خدمت می‌کنند، مزایایی بیشتر از سربازانی که در مناطق راحت و شهرها خدمت می‌کنند، خواهند داشت.

معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تصریح اینکه اقدامات گسترده‌ای در این رابطه در دست اجرا داریم که به محض اجرایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد، گفت: همچنین در سطح نیروهای مسلح طرح «بازگشت به سنگر» را اجرا کردیم که بحمد الهی تأثیر خوبی داشته است.

او ، افزایش حقوق و رفع مشکلات معیشتی سربازان را یک خواسته به حق دانست که تأثیر بسیار زیادی در جذب افراد به دوره سربازی دارد و ادامه داد: همچنین انگیزه‌های اعتقادی و دستورات سلسله مراتب ستادکل نیروهای مسلح در بازگشت به سنگر بسیار چشمگیر بوده است و می‌توان گفت که در یک سال اخیر تعداد افرادی که از دوره سربازی امتناع می‌کردند برای حضور در این دوره در سطح نیروهای مسلح بیشتر شده است.

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سرباز را پایه اصلی نیروهای مسلح توصیف کرد و گفت: بدون سرباز نیروهای مسلح قوامی ندارند و بسیاری از نیروهای ما اعم از سپاه، ارتش، نیروی انتظامی همگی سرباز پایه هستند و اگر نباشند نیروهای مسلح با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

او با بیان اینکه سربازی گذشتی بی پایان و هنری بزرگ است که توانی چون کوه و دلی چون دریا می‌خواهد، به نقش سربازان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در دوران دفاع مقدس در ارتش نیروی جمهوری اسلامی بیش از ۴۸ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی شده است که ۴۶ هزار شهید آن نیروی زمینی است و دو سوم آن‌ها هم نیروهای وظیفه بودند.

شعبانیان با تصریح اینکه بسیاری از افسران وظیفه ما در زمان جنگ حتی تا سمت‌های فرماندهی دسته هم فعالیت می‌کردند، گفت: سربازان نقش بسیار مهمی در کل نیروهای مسلح دارند.

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین به مسئله کاهش جمعیت اشاره کرد و افزود: با توجه به کاهش موالید و نیاز نیروهای مسلح، یکسری طرح‌ها را دنبال خواهیم کرد.

او با بیان اینکه هم‌اکنون میزان خدمت برای همه افراد یکسان نیست و برای سربازانی که در مناطق سخت خدمت می‌کنند، یا شرایط ویژه‌ای دارند، کاهش پیدا کرده است ولی با توجه به پایین آمدن میزان موالید در کشور، طرحی ویژه برای بحث سربازی در ستادکل نیروهای مسلح در دست بررسی است.

شعبانیان در پاسخ به اینکه از مهارت‌های سربازان چقدر استفاده می‎شود، گفت: قطعاً از مهارت‌های آن‌ها در رفع نیازمندی‌های نیروهای مسلح استفاده می‌شود اما یک قرارگاه مهارت‌آموزی هم در سطح نیروهای مسلح راه‌اندازی کردیم که سربازانی که مهارت کمی دارند یا اصلا ندارند، در این قرارگاه آموزش داده می‌شوند تا این آموزش‌ها برای بعد از دوره خدمت به کارشان بیاید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی