حس خادمی اربعین به یک ارزش و جریان مردمی تبدیل شود


حس خادمی اربعین به یک ارزش و جریان مردمی تبدیل شود

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حس به واقعه اربعین باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود، گفت: در شرایطی که تحقق حس زیارت کربلا و پیاده‌روی اربعین محدود شده است باید برای ایجاد حس خادمی و تبدیل آن به یک ارزش و جریان مردمی تلاش شود.

حجت الاسلام مهدی طاهری روز پنجشنبه در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی افزود: آنچه در مراسم راهپیمایی بزرگ اربعین رخ می‌دهد یک حس خادمی و یک حس زیارت است که حس خادمی میان مردم عراق و موکب داران به مراتب بیش از حس زیارت نمود دارد.

طاهری ادامه داد: در شرایطی که امکان تحقق حس زیارت به دلیل وضعیت شیوع کرونا محدود شده است می‌توان حس خدمت‌گزاری را که نوعی حس تحسس نیز به شمار می‌رود، به عنوان یک ارزش در جامعه معنا کرد و آن را به جریانی مردمی پیوند داد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی و متولیان فرهنگی در این جریان‌سازی تنها نقش حاکمیتی خود را ایفا می‌کنند، یادآور شد: اساس این جریان حضور عمومی و مردمی است که باید برای ایجاد و حرکت آن تلاش بیشتری صورت گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر جهانی شدن حس خادمی اربعین افزود: همان‌گونه که مردم عراق از هر سطح اجتماعی در مسیر رسیدن حرکت زوار به کربلا در راهپیمایی کم‌نظیر اربعین اسباب خدمت‌گزاری را فراهم می‌کنند می‌توان این اقدام شایسته را در مسیر عبور زائران از ورود به ایران در مرزهای شرقی تا خروج از کشور در مرزهای غربی و بالعکس ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که بسترهای فرهنگی این اقدام در کشور فراهم ‌شود می‌توان در مسیر طریق الحسین نیز قدم‌های مناسبی را برداشت و این ظرفیتی است می‌توان از آن در ایام اربعین برای گسترش فرهنگ و اندیشه شیعه استفاده کرد.

طاهری موقعیت جغرافیایی چهارمحال و بختیاری را برای تبدیل این استان به فضای طریق الحسین مطلوب دانست و افزود: با آماده‌سازی فضای فکری و فرهنگی امکان توسعه و نهادینه کردن حس خادمی و تحسس واقعه اربعین و عاشورا نیز فراهم می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اجرای مراسم اربعین در استان اشاره کرد و گفت: در دهه نخست محرم همکاری بسیار خوبی از سوی هیات‌های مذهبی و دستگاه‌های دولتی برای فراهم کردن مکان عزاداری‌ها شکل گرفت که به زودی در همایشی با عنوان «همیاران هیات» ظرفیت‌های به کار گرفته شده و برخی مسائل مراسم دهه نخست محرم بررسی خواهد شد.

طاهری افزود: در اربعین امسال علاوه بر اجرای سوگواره استانی عکس و شعر و سرود، برنامه پیاده‌روی حرم تا حرم با محوریت محله‌ای و خانوادگی برگزار خواهد شد و مراسم روضه محله نیز با کمک هیئت‌های مذهبی و مبلغان و روحانیون به اجرا گذاشته می‌شود.

حس خادمی اربعین به یک ارزش و جریان مردمی تبدیل شود

انتشار تولیدات و مبادلات فرهنگی ویژه اربعین در فضای مجازی و رسانه دنبال شود

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به محدودیت آمار زائران ایرانی برای شرکت در پیاده‌روی اربعین امسال گفت: در سال‌های گذشته حضور جمع زیادی از زائران در این مراسم موجب تولید محتوا و شکل‌گیری فضای گسترده مبادلات فرهنگی می‌شد که این موضوع ممکن است در شرایط فعلی و کاهش آمار زائران تحت‌ تاثیر قرار گیرد.

حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم کاظمی با تاکید بر حضور موثر رسانه‌ها و اعضای هیات مذهبی و اقشار مختلف برای تولید محتوای مرتبط با اربعین در فضای مجازی تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین یکی از مهم‌ترین نمادهای شیعی است که علاوه بر برکات و ابعاد معنوی در فضای سیاسی منطقه و جهان نیز اثرات بسیاری دارد از این رو رسالت حفظ و ترویج آن بر دوش همه مسلمانان است.

وی یادآور شد: در سال جاری با همکاری هیات‌های مذهبی و دستگاه‌های اجرایی، برگزاری مراسم پیاده‌روی حرم تا حرم در بسیاری از شهرها و روستاهای استان برنامه‌ریزی‌ شده است و موکب‌های اربعین نیز با جمع‌آوری نذورات مردمی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا از عزاداران پذیرایی خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، حاضران در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی چهارمحال و بختیاری درباره پوشش رادیویی و تلویزیونی مراسم اربعین حسینی شهر بروجن و تپه نورالشهدا شهرکرد، برپایی جلسات تلاوت نور با همکاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی استادان دانشگاهی با محوریت اربعین و واقعه عاشورا، تجلیل از خانواده پیرغلامان، آمادگی ناظران بهداشتی برای بازرسی و رصد فعالیت هیات‌های مذهبی و موکب‌های پذیرایی در ایام اربعین و اجرای اردوهای جهادی در مناطق کمتر توسعه یافته به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / بمباران 2 مرکز نظامی اسرائیلی توسط حزب‌الله لبنان