آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داشتی سردار


آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داشتی سردار

کرمانشاه - ایرنا - اندیشمندان و اساتید داخلی و خارجی حاضر در همایش «شهید سلیمانی در چشم‌انداز بین‌المللی» با بررسی و تحلیل ابعاد مختلف شخصیتی، زندگی و کاری حاج قاسم سلیمانی، اعلام کردند که این شهید والامقام از همه ویژگی‌های مثبت یک انسان بهره‌ کافی و وافی را برده بود و به این دلیل سردار دلها شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این همایش ۲ روزه که به صورت مجازی در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، حدود ۲۰ سخنرانی انجام شد که نشان داد سردار دلها شایسته صفت «نابغه دوران» است بطوریکه در میدان‌های جنگ و طراحی‌ نقشه هوش بالایی داشته و البته در دفاع از مستضعفان جهان هم قید و شرطی نداشته و پایبند راستین به ارزش‌های انسانی بوده است.

آنچنان که حاضران در این همایش گفتند حاج قاسم ترس و واهمه‌ای از رویارویی با دشمن در وجودش نبود و مانند سایر رزمندگان و سربازان در مقابل دشمن می‌ایستاد و از طرفی هم لطف و محبت خود را به والدینش تا لحضه آخر قطع نکرد و عاشق خانواده بود.

این همایش بین المللی از صبح چهارشنبه با حضور اساتید، اندیشمندان داخلی و خارجی و مسئولان استانی در سرسرای اجتماعات دانشکده ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه و با سخنرانی رئیس دانشگاه رازی و دبیر علمی همایش آغاز به کار کرد.

نظر اندیشمندان و اساتید خارجی درباره شهید سلیمانی:

آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داشتی سردار استاد دانشگاه تشرین سوریه و تحلیلگر سیاسی

سردار سلیمانی منطقه خاورمیانه را از لوث تروریست‌ها پاک کرد

استاد دانشگاه تشرین سوریه و تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه سردار سلیمانی، هم در جبهه‌های نظامی و هم در جبهه سیاسی حضور موثر و بزرگی داشت، گفت: ایشان با صداقت و اخلاص کار کرد و توانست منطقه خاورمیانه را از لوث تروریست‌ها پاک کند.

«منیف حمیدوش» اظهار کرد: شهید سلیمانی نه‌ فقط به ایران بلکه به کل جهان اسلام تعلق دارد زیرا او یک ژنرال مقاوم و استوار بود که در جبهه‌های مختلف علیه تروریسم جنگید و توانست با فکر راهبردی خود بر بسیاری از توطئه‌های دشمنان پیروز شود.

او افزود: شهید سلیمانی سمبل و نماد یک سردار جنگجو و مبارز بود و تفکر ایشان در رویارویی با توطئه‌های دشمنان اسلام برای همگان شناخته‌ شده بود.

به گفته‌ استاد دانشگاه تشرین سوریه، شهید سلیمانی با صداقت و اخلاص کار کرد و توانست منطقه خاورمیانه را از لوث تروریست‌ها و حامیان آنها پاک کند و این کار شدنی نبود مگر با بالا بردن پرچم مبارزه در منطقه که شهید سلیمانی نیز دقیقاً همین کار را کرد.

آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داشتی سردار روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسایل سیاسی خاورمیانه

تفکر شهید سلیمانی نقشه تفرقه در جبهه مقاومت را شکست داد

روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسایل سیاسی خاورمیانه با اشاره به بازتاب گسترده شهادت حاج قاسم سلیمانی در رسانه‌های منطقه و جهان گفت: شهادت ایشان کشورهای آمریکا و سایر ابرقدرت‌ها را چنان دچار رعب و وحشت کرده در حالیکه آرزو می‌کردند الان شهید سلیمانی زنده باشد.

السید «جلیل هاشم البکاء» افزود: ابرقدرت‌های جهان امروز تلاش می‌کنند تا کشورهای عربی را از ایران بترسانند و با این شیوه بر کل منطقه مسلط شوند تا کشورهای محور مقاومت مانند ایران، عراق، سوریه، لبنان و یمن بهره مالی نبرند.

وی با اشاره به اینکه افرادی مانند شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در مقابل این اقدام آنها ایستادگی می‌کردند، اظهار داشت: مستکبران این شهدا را یک تفکر و ایدئولوژی در مقابل خود می‌دیدند و می‌دانستند با حضور آنها همه پروژه‌هایشان با شکست مواجه می‌شود و بنابراین تصمیم به حذف این نوع تفکر گرفتند.

این روزنامه‌نگار بین‌المللی ادامه داد: کشورهای غربی به دنبال ایجاد تفرقه در کشورهای محور مقاومت بودند تا آنها را در مقابل هم قرار دهند اما تفکر سردار سلیمانی همه چیز را عوض کرد و مردمی که مقاومت می‌کردند می‌دیدند که شهید سلیمانی و امثال ایشان برای صلح آمده‌اند اما به دروغ و با ترفند دشمن متهم به تروریسم می‌شوند.

آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داشتی سردار رهبر شیعیان آفریقای جنوبی

هر چه قدر که جایگاه حاج قاسم بالاتر می‌رفت بر فروتنی و تواضعش افزوده می‌شد

رهبر شیعیان آفریقای جنوبی گفت: شهید سلیمانی نشان داد که امپریالیسم آمریکایی و صهیونیستی از لانه عنکبوت هم سست‌تر است و با شهامتی که داشت نه تنها آمریکا بلکه داعش و سایر حکومت‌های دست‌نشانده را شکست داد.

«محمد شعیب» افزود: این شهید بزرگوار در دامن مادری نجیب رشد کرد و پدرش هم نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشتش داشت بطوریکه وقتی ۲۲ ساله بود انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و از آن پس در دفاع مقدس حضور یافت تا از نظام اسلامی دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه حاج قاسم در ابتدا هیچ‌گونه آمادگی نظامی نداشت و فقط آب آشامیدنی بین رزمندگان توزیع می‌کرد، گفت: بعد از گذراندن آموزش‌های نظامی رشد کرد و به یکی از طراحان استراتژیک نظام تبدیل شد اما هر چه قدر که جایگاهش بالاتر می‌رفت بر فروتنی و تواضع حاج قاسم هم افزوده می‌شد.

شعیب توجه به والدین و اعضای خانواده را یکی از ویژگی‌های برجسته شهید سلیمانی دانست و افزود: مسئولیت‌های سنگین در کشور هم این شهید بزرگوار را از وظایف خانوادگی خود جدا نمی‌کرد و با تمام وجود به خانواده خود عشق می‌ورزید.

رهبر شیعیان آفریقای جنوبی با اشاره به اینکه حاج قاسم به درخواست امام حسین (ع) لبیک گفت و در مسیر ایشان حرکت می‌کرد اظهار داشت: شهید سلیمانی از مکتب امام سوم پیروی می‌کرد و برای پیوستن به کاروان امام شهید هیچ‌گونه شک و تردیدی نداشت به همین دلیل بود که مردم ایران و جهان مجذوب شخصیتش شدند.

آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داشتی سردار

سردار سلیمانی مانند کوهی در میادین و جبهه‌های مقاومت حاضر بود

رییس رادیو و تلویزیون قدس ترکیه با بیان اینکه به برکت خون شهید سلیمانی جبهه مقاومت بسیار قدرتمندتر شده‌است، گفت: جبهه مقاومت با عزمی راسخ‌تر در میدان است و تا پیروزی بر دشمنان کوتاه نخواهد آمد.

«نورالدین شیرین» با اشاره به اینکه شهید سلیمانی، عمار و میثم زمان بود و امت اسلام را رو سفید کرد و تبدیل به تکیه‌گاه و امید آن شد گفت : این شهید بزرگوار کابوس مستکبران، صهیونیست‌ها و رژیم سعودی خبیث بود و مانند کوهی در میادین و جبهه‌های مقاومت حاضر بود.

رییس رادیو و تلویزیون قدس ترکیه، شهید سلیمانی را مشعلی برای جبهه مقاومت دانست که هرگز به خاموشی نمی‌گراید اما هر گاه از او یاد شود، با حسرت و اندوه خواهد بود.

نورالدین شیرین در ادامه خطاب به سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی گفت: ای سردار شهید ما مانند یاران امام حسین علیه‌السلام خطاب به تو می‌گوییم اگر عمرمان هم بی‌پایان باشد، همیشه به یاد تو و قدردان تو و پای‌بند اهداف تو خواهیم بود و اگر هزاران بار هم کشته شویم و باز زنده شویم، بار دیگر به تو اقتدا خواهیم کرد.

آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داشتی سردار

شهید سلیمانی به یک قهرمان ملی و جهانی تبدیل شد

استاد دانشگاه و پژوهشگر لبنانی از سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان امید مظلومان جهان یاد کرد و گفت: این شخصیت وارسته متعلق به همه امت‌های اسلامی و مردم آزادی‌خواه جهان است.

خانم دکتر «دلال عباس» اظهار داشت: امروز نه تنها جبهه مقاومت بلکه همه آزادی‌خواهان جهان خود را مدیون شهید سلیمانی می دانند.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی تبدیل به یک اسطوره شده و برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد بود، گفت: این اسطوره ایرانی یک سر و گردن بالاتر از همه اسطوره هاست چرا همه به نیکی از او یاد می کنند.

دکتر عباس خاطرنشان کرد: این اسطوره ماندگار با حرف هایش، کارهایش و طرز برخوردش هرکسی را که با او ملاقات داشت شیفته و مجذوب خود می کرد تا به الگوی شایسته ای نیز تبدیل شود.

استاد دانشگاه لبنان، حاج قاسم سلیمانی را انسانی نادر و بسیار متفکر توصیف کرد و گفت: او هم عارف بود، هم سیاست مدار و هم دیپلمات، شخصیتی که حتی دشمنانش هم به او اعتماد داشته و تصمیمش را می‌پذیرفتند.

وی گفت: شهید سلیمانی با مجاهدت ها و مقاومت هایی که داشت تبدیل به یک قهرمان ملی و جهانی شده بود و حتی دشمنان انقلاب ایران هم از شهادتش ابراز تأسف و ناراحتی کردند.

باید واقعیت ماجرای شهادت سردار سلیمانی برای جهانیان بازگو شود

مجری شبکه «پرس.تی.وی» نیز گفت: با توجه به نحوه انعکاس اخبار مربوط به سردار سلیمانی، مردم آمریکا از تروریست واقعی که همان دولت و نیروهای نظامی آمریکایی بود حمایت می‌کردند در حالی که اگر واقعیت و حقیقت ماجرا را می‌دانستند بدون شک از سردار حمایت کرده و از شهادت ایشان ناراحت می‌شدند.

«مرضیه هاشمی» اظهار داشت: موضوع مورد بحث امروز در خصوص نحوه انعکاس خبرهای مربوط به قبل و بعد از شهادت سردار سلیمانی در رسانه­ های بین المللی به ویژه در رسانه ­های غربی است.

وی گفت: نکته مهم این موضوع، چگونگی انعکاس اخبار مربوط به شهادت سردار سلیمانی توسط رسانه­ های غربی است و مثال­هایی از انعکاس اخبار مربوط به حاج قاسم از هفت سال قبل تا زمان شهادت ایشان در روزنامه ­ها و رسانه­ های غربی را بیان می­ کنم.

نظر اساتید دانشگاه و مسوولان داخلی درباره شهید سلیمانی

آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داشتی سردار دکتر مالمیر و دکتر زینی‌وند دبیر علمی و اجرایی جشنواره

سردار سلیمانی نابغه میدان جنگ بود

پژوهشگر علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرمان با اشاره به اینکه سردار سلیمانی از نبوغ و تمدن ایرانی، شجاعت و ارزش‌های اسلامی بهره زیادی برده بود گفت: به طور خلاصه حاج قاسم حاصل همه ارزش‌های انسانی بود.

دکتر «تاج‌الدین صالحیان» اظهار داشت: سردار سلیمانی در ۲ دهه که فرمانده سپاه قدس بود نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری قدرت هوشمند جمهوری اسلامی در منطقه و جهان داشت.

وی با اشاره به حضور حاج قاسم در انواع جنگ‌های منطقه و اجرایی کردن استراتژی و سیاست‌های جمهوری اسلامی گفت: شهید سلیمانی پیشانی قدرت سخت جمهوری اسلامی بود که همیشه هم فاتح بود و دشمنان اذعان می‌کنند که سردار سلیمانی در تاکتیک‌های جنگی نابغه میدان بود.

این پژوهشگر قدرت نرم شهید سلیمانی را یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی ایشان برشمرد و افزود: حاج قاسم دارای شخصیت چندوجهی و نبوغ سرشار سیاسی، اجتماعی و نظامی بود که می‌توانست با همه اقوام و مذاهب منطقه کار کند اما این موضوعات در جامعه و حتی در دانشگاه هم خیلی به آنها پرداخته نشده است.

حاج قاسم هرگز نگفت که من فرمانده‌ام

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان نظام ایثارگری، ادب، اخلاق، اخلاص، رفاقت و محبت را از ویژگی‌های سیره اخلاقی سردار دلها برشمرد و گفت: باید در دانشگاه‌ها شخصیت سردار سلیمانی را تبیین کنیم.

سردار «حسین معروفی» افزود: در این راستا تا به حال پایان نامه‌های بسیار زیادی در دانشگاه های استان کرمان درباره نظام‌های کاربردی این شهید بزرگوار تالیف شده است.

این فرمانده سپاه ادامه داد : شهید سلیمانی بزرگترین شخصیت فرهنگی جهان اسلام است زیرا توانست اندیشه و رویکرد جامعه را تغییر بدهد و توانست نگاه جامعه اسلامی را به شیعه، انقلاب اسلامی و ملت ایران عوض کند.

سردار معروفی با اشاره به اینکه در مکتب حاج قاسم لباس و درجه شرط نیست بلکه رسالت شرط است اظهار داشت: هیچ فرمانده و فرزند خانواده شهدای نمی‌بینیم که یک بار شنیده باشد که حاج قاسم سلیمانی در جایی گفته باشد من فرمانده هستم و در نظام فرماندهی امامت را شیوه کار خود قرار می‌داد.

سردار معروفی با اشاره به اینکه ۳۷ سال افتخار دوستی، برادری و سربازی حاج قاسم را داشتم گفت: ایشان به عنوان یک سر لشکر و فرمانده که با سخت‌ترین و بدترین دشمنان در ارتباط بود اما در عین حال یک عارف به تمام معنا هم بود و خدماتی که ارائه کردند نه تنها به جهان اسلام و شیعه بلکه به تمام ملت های مظلوم جهان خدمت رسانی کردند.

اجازه نمیداد عکس و بنری از او چاپ شود

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: شجاعت، مدیریت و دانش شهید سلیمانی در هر صحنه‌ای مشهود بود به طوریکه حضورش در هر نبردی غالبا نتیجه را به نفع جبهه حق تغییر می‌داد.

حجت الاسلام «حسن علیدادی سلیمانی» اظهار داشت: حاج قاسم در این چهار دهه مبارزه جدی به عنوان فرمانده و به دلیل شجاعتی که داشت همیشه در خط مقدم حضور داشت و در عین حال این شجاعت با مدیریت و دانش هم همراه بود.

وی یکی دیگر از ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی را اخلاص و تقوای زیاد این شهید بزرگوار دانست و افزود: ایشان بسیار مخلص بود و در این ۴۰ سال هم در منصب فرماندهی بوده و افراد زیادی را تحت امر خود داشته است اما کسی نمی‌تواند نقل کند که در سخنرانی‌ها یا در مواجهات ۲ به ۲ حاج قاسم خودش را فرمانده خطاب کرده باشد و همیشه مراقب بود که درگیر این پست و مقام‌های دنیوی نشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان ادامه داد: بارها سازمان‌ها و نهادهای مختلف قصد داشتند که برای سخنرانی عکس و بنر حاج قاسم را نصب کنند اما ایشان ممانعت می‌کرد و در یک سخنرانی گفت که "من یک بچه روستایی هستم و خودم را می‌شناسم اجازه بدهید عکس من در جایی منتشر نشود ".

حاج قاسم ذره ای ترس و واهمه از مرگ نداشت

مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) شهید سلیمانی را شخصیتی مردمی و معتقد به مردم دانست و گفت: حاج قاسم در توجه به مردم دین و مذهب را مد نظر قرار نمی‌داد و معتقد بود که همه انسانها مهم هستند و ما برای دفاع از همه مردم و مستضعفان می‌جنگیم.

آیت الله «محمود رجبی» افزود: حاج قاسم ذره ای ترس و واهمه از مرگ نداشت و اهل خطر بود و برای دفاع از ارزش های خود به دهان مرگ میرفت.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی و امنیتی لبنان در جنگ ۳۳ روزه گفت: شهید سلیمانی بعد از شروع این جنگ و باوجود مخالفت سیدحسن نصرالله تا انتهای جنگ در لبنان و در کنار نیروهای مقاومت حضور داشت و همچنین در زمانی که پیشروی در کشور عراق به خاطر حضور داعش ممنوع بود اما ماشین حاج قاسم از دل دشمن وارد می‌شد و می‌گفت که من با سایر رزمندگان چه فرقی دارم.

آیت الله رجبی، شهید سلیمانی را اهل مطالعه فراوان دانست و ادامه داد: نماز اول وقت برای حاج قاسم اهمیت ویژه ای داشت بطوریکه در کاخ کرملین با صدای بلند اذان و اقامه داد و نماز را با شکوهی بسیار اقامه کرد.

آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داشتی سردار رییس دانشگاه رازی کرمانشاه

ارسال ۶۴ مقاله به دبیرخانه همایش

رییس دانشگاه رازی کرمانشاه در مراسم آغاز به کار این همایش گفت: اندیشمندان جهان ۶۴ مقاله را به دبیرخانه این همایش ارسال کردند که از این تعداد ۲۰ مقاله توسط استادان و اندیشمندان خارجی به زبان‌های انگلیسی و عربی بوده است.

دکتر «سیدابراهیم اعلمی آل‌آقا» شروع فعالیت‌ها برای برگزاری همایش را بهمن ۹۹ اعلام کرد و افزود: در این زمان و تا قبل از همایش اصلی، پنج پیش‌ نشست مختلف با حضور شخصیت‌های علمی مطرح و بین‌المللی از کشورهای ژاپن، لبنان، سوریه، عراق و آفریقا جنوبی برگزار شده است.

وی در خصوص محورهای همایش بین‌المللی شهید سلیمانی در چشم‌انداز بین‌المللی هم گفت: این همایش در پنج محور شهید سلیمانی و عرصه‌های بین‌المللی، شهید سلیمانی و جهان اسلام، شهید سلیمانی و حوزه و دانشگاه و شهید سلیمانی و دانش، معرفت، بصیرت، سیره و سبک زندگی ایشان طراحی شده است.

دکتر اعلمی آل‌آقا بررسی ابعاد شخصیتی و سیره زندگی شهید سلیمانی در مجامع علمی دنیا را ضروری دانست و گفت: دبیرخانه این همایش بین‌المللی را به صورت نگه تشکیل می‌دهیم تا هر ساله بتوانیم با همکاری مجامع علمی و دانشگاهی زوایای مختلفی را از ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی روشن و تبیین کنیم.

صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی در حمله هلی‌کوپتری آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله همراه با سلیمانی، ابومهدی المهندس، فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به شهادت رسیدند. حمله فوق به دستور مستقیم رییس جمهوری ایالات متحده صورت گرفت.

دانشگاه رازی اکنون دارای ۱۰ دانشکده و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بوده و با بهره گیری از دانش و تخصص ۱۰ استاد، ۴۹ دانشیار، ۲۵۰ استادیار، ۴۶ مربی و در مجموع ۳۵۵ عضو هیات علمی در ۳۹ گروه آموزشی و تعداد ۱۲ هزار و ۳۴۷ نفر دانشجو در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به فعالیت خود ادامه می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق