جمع آوری 100 هزار فسیل ایرانی از سه استان کشور؛ از جلبکی با 500 میلیون سال تا استخوان‌های دایناسور


جمع آوری 100 هزار فسیل ایرانی از سه استان کشور؛ از جلبکی با 500 میلیون سال تا استخوان‌های دایناسور

یک فارغ التحصیل رشته زمین شناسی فسیل شناسی با اشاره به جمع آوری 100 هزار فسیل ایرانی بر لزوم ایجاد یک موزه در کشور تاکید کرد.

هوشنگ دشت بان بازنشسته سازمان نفت و فارغ التحصیل رشته زمین شناسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: بعد از فارغ التحصیل شدن از رشته زمین شناسی دانشگاه تهران، به ادامه تحصیل در رشته فسیل پرداختم. در دوران دانشجویی زمانی که برای انجام کار‌های تحقیقاتی یا آموزشی به آزمایشگاه‌های فسیل شناسی می‌رفتیم اکثر فسیل ها، کانی‌ها و سنگ‌های موجود مربوط به دیگر کشور‌ها بودند که همین امر سبب شد تا به فکر جمع آوری فسیل‌های داخلی بعد از فارغ التحصیلی باشم.

او افزود: از سال ۱۳۶۲ اقدام به جمع آوری فسیل، سنگ، کانی و صدف‌های موجود در داخل کشور کرده و تا به امروز موفق به جمع آوری صد هزار نمونه فسیل از سراسر ایران شده ام. نمونه‌های یافت شده از شهر‌های مختلف کشور از جمله استان فارس، خراسان و کرمان است که بصورت طبقه بندی و در داخل جعبه نگهداری می‌شود.

او با اشاره به نگهداری فسیل‌های جمع آوری شده در داخل منزل گفت: با توجه به اینکه تمام نمونه‌های یافت شده دارای سن مشخصات کامل و سند هستند. به کمک همکاران یا مطالعه مقاله‌های مربوطه با سفر به مناطق معرفی شده به جمع آوری و نگهداری فسیل‌ها می‌پردازیم.

این فارغ التحصیل رشته زمین شناسی درباره قدمت فسیل‌های جمع آوری شده گفت: قدیمی‌ترین فسیل، فسیل یک جلبک است که قدمت آن به ۵۰۰ میلیون سال پیش برمی گردد و همچنین جدید‌ترین آنها فسیل استخوان مهره داران است که ۲۰۰ تا ۱۰۰ هزار سال قدمت دارد.

او گفت: اقدامات بسیار زیادی برای ثبت و یا ایجاد یک موزه فسیل شناسی انجام شده است که در ابتدای کار در ابتدا با استقبال خوبی مواجه هستیم، اما متاسفانه هیچ کدام از این اقدامات به نتیجه نرسیده است.

دشت بان با اشاره به این که توانسته است اولین فسیل مربوط به دایناسور را در داخل کشور کشف کند، گفت: ما توانسته ایم برای اولین بار یک فسیل دایناسور را در کشور کشف کنیم که این فسیل توسط یک متخصص خارجی هم تایید شده است و ۷۰ قطعه استخوان این دایناسور به همراه سنگ داخل معده آن موجود است. این در حالی است که مسئولین نه تنها اهمیت کار را درک نمی‌کنند بلکه به آینده کار راه هم توجهی ندارند.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های اروپایی برای جمع آوری فسیل به شدت باهم در حال رقابت هستند و حتی برای جمع آوری فسیل‌ها به ایران سفر می کنند در حالی که به هیچ وجه اجازه خروج هیچ فسیلی از کشورشان را صادر نمی‌کنند. ما انتظار داریم موزه‌ای به عنوان بزرگ‌ترین موزه ایران، خاورمیانه یا آسیا برای فسیل‌های ایرانی ثبت شود.

دشت بان در خصوص اهمیت فسیل شناسی گفت: این رشته به شدت حائز اهمیت است، در واقع وجود چنین نمونه‌های کشف شده‌ای در داخل کشور می‌تواند در زمینه آموزش رشته‌های زمین شناسی و فسیل شناسی به شدت کمک کننده باشد.به طور کلی فسیل‌های یافت شده از چند جهت دارای ارزش هستند.

وی بیان کرد: در واقع زمانی که فسیلی کشف می‌شود، می‌توان از طریق آن سن لایه‌های خاک و مراحل تکاملی فسیل و میزان شوری آب دریا‌های خشک شده را شناسایی کرد و از همه مهم‌تر می‌توان به این نتیجه رسید، کشف فسیل برای استخراج نفت و گاز مناسب است یا خیر که این مسئله برای اقتصاد بسیار کمک کننده خواهد بود.

بیشتربخوانید:

کشف فسیل بچه دایناسور برای اولین بار در استرالیا

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژل مانیکور برای سلامت ناخن مضر است؟