نقش چهره‌های ماندگار کشور در عرصه علمی دنیا/ دستاورد‌هایی که به نام ایرانی‌ها ثبت شد


نقش چهره‌های ماندگار کشور در عرصه علمی دنیا/ دستاورد‌هایی که به نام ایرانی‌ها ثبت شد

در فهرست دانشمندان جهان همواره نام چند محقق ایرانی هرساله به چشم می‌خورد که توانسته اند نقش عظیمی از خود در عرصه‌های علمی دنیا ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانش و فناوری در ایران به صورت تاریخی رشد پیدا کرده و همواره کشورما پرورش‌دهنده دانشمندان سرشناسی در تمامی ادوار تاریخ بشریت بوده‌است که برخی از آنان، در میان دانشمندانی جای گرفتند و با اکتشاف‌های خود، جهان را دگرگون کردند. کشورما در تاریخ دارای دانشمندان بزرگی درزمینه‌های اخترشناسی، انسان‌شناسی، پزشکی، ریاضیات، شیمی، تاریخ و جغرافیا و ... است.

در دوران نوین، دانشمندان ایرانی سهم قابل توجهی در گسترش دانش داشته‌اند؛ به عنوان نمونه، علی جوان نخستین لیزر گازی را پدیدآورد و لطفی زاده تئوری مجموعه‌های فازی را به جهان معرفی کرد. مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان اهل تهران که نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است، توسط نهاد زنان سازمان ملل متحد در فهرست «۷ زنی که دنیا را تغییر دادند» قرار گرفته‌است. توفیق موسیوند نخستین پمپ قلب مصنوعی را اختراع و توسعه داد. در پیشبرد تحقیقات و درمان دیابت نیز ساموئل رهبر توانست هموگلوبین گلیکوزیله را کشف کند. فیزیک ایران نیز به ویژه در نظریه ریسمان، قوی است و مقاله‌های بسیاری در این کشور منتشر می‌شوند.

بنابراین کشور ما همانند کشورهای دیگر از جایگاه علمی بالایی برخوردار است و تمامی دنیا در حوزه‌های مختلف از دستاورد‌های متخصصان ایرانی بهره می‌گیرند، به صورتی که برخی از نخبگان بعد فارغ التحصیلی برای بکارگیری استعداد‌های خود راهی کشور‌های دیگر می‌شوند تا بتوانند از علم و دانش خود در آن فضا‌ها استفاده کنند.

جوانان ایرانی بعد از کسب تجربه برای زندگی به کشور‌های مختلف می‌روند و به اینصورت از علم و دانش خود برای آن کشور‌ها جهت پیشرفت و رونق و توسعه همه جانبه استفاده می‌کنند؛ بنابراین همین عامل باعث می‌شود تا جایگاه علمی ایران در سطح بین المللی حفظ شود.

طی چند سال گذشته دانشمندان کشور ما توانسته اند در تمامی حوزه‌ها پرچم ایران را در جهان بالا ببرند و اسم درخشانی از میهمن عزیزمان را در مقابل دیدمان کشور‌های رقیب درخشان کنند که در ادامه نام برخی از این جوانان پراستعداد را مشاهده می‌کنید.

فیزیکدان ایرانی برنده جایزه دستاورد علمی

کامران وفا، دانشمند ایرانی دانشگاه هاروارد جایزه نقدی بخش فیزیک «جایزه دستاورد علمی» را از آن خود کرده است. این بزرگترین جایزه نقدی در زمینه علوم و ریاضیات و به ارزش ۲۵ میلیون دلار است که به بیش از هزار فیزیکدان، ریاضیدان و دانشمندان علوم زیستی تعلق می‌گیرد. وفا فیزیکدان ایرانی همراه اندرو استرومینگر از دانشگاه هاروارد و جوزف پولچینسکی از موسسه کاولی، جایزه سه میلیون دلاری بخش فیزیک را برای ارائه نظریه ریسمان دریافت کردند. کامران وفا که در سال ۱۳۳۹ شمسی در تهران متولد شده، از استادان دانشگاه هاروارد است که پس از ارائه نظریه ریسمان در سال ۲۰۰۸ میلادی موفق به دریافت مدال دیراک شد.

نقش چهره‌های ماندگار کشور در عرصه علمی دنیا/ دستاورد‌هایی که به نام ایرانی‌ها ثبت شد

اعطای جایزه جهانی دانشمند برجسته در شیمی سبز به محقق ایرانی

در سال ۱۳۹۵، علی ملکی دانشیار دانشگاه علم و صنعت موفق به کسب جایزه جهانی دانشمند برجسته بین المللی و جوان نخبه در شیمی سبز و کاربردی از اتحادیه بین المللی شیمی محض و کاربردی شد. ملکی مولف بیش از ۱۲۰ مقاله علمی معتبر و سطح اول بین المللی و کنفرانس‌های داخلی و خارجی بوده و در تالیف یک کتاب تخصصی لاتین در انتشارات بین المللی مشارکت و همکاری داشته است.

نقش چهره‌های ماندگار کشور در عرصه علمی دنیا/ دستاورد‌هایی که به نام ایرانی‌ها ثبت شد

ایجاد روشی جدید برای کشف سالانه ۱۰ سیاهچاله با کمک دانشمند ایرانی

گروهی از ستاره‌شناسان با کمک منصور کرمی، دانشجوی دکترای دانشگاه واترلو در سالی ۱۳۹۵ موفق به طراحی روشی جدید شده‌اند که به شناسایی ۱۰ سیاهچاله در سال کمک می‌کند. روش جدید طی دو سال تعداد سیاهچاله‌های شناخته شده کنونی را دو برابر کرده و طی حدود یک دهه به کشف جزئیات بیشتر در مورد تاریخچه آن‌ها کمک خواهد کرد. منصور کرمی، دانش‌آموخته دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف و دانشجوی دکترای دانشگاه واترلو است.

نقش چهره‌های ماندگار کشور در عرصه علمی دنیا/ دستاورد‌هایی که به نام ایرانی‌ها ثبت شد

تولید کبد مصنوعی

علی خادم حسینی یکی از محققان ایرانی موسسه MIT و همکارانش موفق به ابداع شیوه‌ای نوین در ساخت اندام‌های مصنوعی شدند که از این روش برای ساخت کبد مصنوعی و بافت قلب روی موش و خوک استفاده کردند. او وگروهش امیدوارند با دستیابی به نتایج امیدبخش، در آینده نسل نوینی از روش‌های درمانی را برای بیماران نیازمند ارائه دهند. حسینی، عضو هیئت علمی و استاد فناوری علوم بهداشت و درمان در بخش فناوری و بهداشت دانشگاه هاروارد و دانشکده پزشکی هاروارد است.

نقش چهره‌های ماندگار کشور در عرصه علمی دنیا/ دستاورد‌هایی که به نام ایرانی‌ها ثبت شد

تولید لباس هوشمند

بهناز فرهی، دانش آموخته دانشگاه کالیفرنیا جنوبی آمریکا در رشته معماری و طراحی، لباس هوشمندی را ساخته که به محیط اطراف کاربر واکنش نشان می‌دهد. او لباس سه بعدی را طراحی کرده که از آن بعنوان نسل آینده پوشش افراد یاد می‌شود. در داخل این لباس دوربین و حسگر‌هایی تعبیه شده اند که با خیره شدن افراد دیگر به شخص کاربر با توجه به سن و جنسیت آنها، لباس هوشمند شروع به نشان دادن واکنش و به نوعی کاربر را نسبت به این مسئله مطلع می‌کند.

نقش چهره‌های ماندگار کشور در عرصه علمی دنیا/ دستاورد‌هایی که به نام ایرانی‌ها ثبت شد

استفاده دنیا از تحقیقات دانشمندان ایرانی

عبدالساده نیسی مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جایگاه پژوهش در ایران اظهار کرد: پژوهش در دنیا به ۳ بخش بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم می‌شوند.

او افزود: پژوهش‌های بنیادی برای تمام دنیا اشترکات زیادی دارد، ما از طریق دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح‌هایی که اساتید در دانشگاه دیده اند پژوهش‌ها را توسعه می‌دهیم.

نیسی تصریح کرد: معمولا پژوهش‌های ناب و جدید در کتب و مقالات علمی و سایت‌ها منتشر خواهند شد که این روند در کشور ما رواج دارد. از طریق مقالات معتبری که در مجلات معتبر داخلی و خارجی وجود دارد به عنوان پایه، کاری را با دانشجویان خودمان و در راستای پژوهش آغاز می‌کنیم.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وقتی در پژوهش‌های بنیادی کار می‌کنیم قطعا پژوهش ما برای دنیا استفاده خواهد شد. برای مثال باید آمار دانشمندان یک درصد برتر دنیا که ایرانی هستند را شناسایی کنیم تا ببینیم چگونه جزو دانشمندان یک درصد برتر دنیا شده اند.

نیسی گفت: دانشمندان یک درصد برتر دنیا وقتی مقالاتی در سایت‌های بین المللی چاپ می‌کنند افراد دیگر دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند و آن را ارجاع می‌دهند و این وضعیت به اندازه‌ای رشد می‌کند که استادان ایرانی به عنوان دانشمندان یک درصد برتر دنیا شناخته می‌شوند.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: وقتی دانشمند یک درصدبرتر در همه حوزه‌ها داریم یعنی افرادی در دنیا وجود دارند که از پژوهش‌های ما استفاده می‌کنند؛ بنابراین اینگونه نیست که کسی از پژوهش‌های ما استفاده نکند.

نیسی بیان کرد: برتر شدن دانشمندان ایرانی در حوزه‌های مختلف به این معناست که تحقیقات ما به نفع آن‌ها بوده است و به خوبی از آن‌ها استفاده می‌شود.

او اضافه کرد: دنیا از تحقیقات دانشمندان ایرانی به نحو احسن استفاده می‌کند، در تحقیقات کاربردی باید به صنعت ورود پیدا کنیم. استادان معمولا در پژوهش‌های روز دنیا با دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود کار می‌کنند.

نقش چهره‌های ماندگار کشور در عرصه علمی دنیا/ دستاورد‌هایی که به نام ایرانی‌ها ثبت شد

صنعت پیشرفته باعث ارتقای تکنولوژی می‌شود

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: خروجی پژوهشی‌های ایرانی باید وارد صنعت شود، وقتی صنعت خیلی پیشرفته باشد، می‌تواند پژوهش‌های پیشرفته را به عنوان ابزاری برای تلقی خود استفاده کند.

نیسی تاکید کرد: اگر صنعت صنعت باشد پژوهش‌های دانشگاهی را معتبر نمی‌شناسد و فعالیت‌ها به سمت و سوی کار سنتی می‌روند و ارتقا پیدا نخواهند کرد؛ بنابراین صنعتی در دنیا ارتقا پیدا می‌کند که بتواند از این پژوهش‌های روز استفاده کند. گفتنی است که پژوهش‌ها در دنیا به عنوان یک ساختاری تعریف شده اند.

مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای مثال هم اکنون که ماشین اختراع شده دیگر کسی نمی‌تواند آن را کشف کند، بلکه باید به ارتقای ماشین مانند: ماشین پرنده و ... بپردازد. اگر صنعت خودروسازی کشوری بتواند از پژوهش‌های دنیا به خوبی برای تکنولوژی خویش استفاده کند حتما صنعتش پیشرفت می‌کند، بنابراین اگر کشوری نتواند از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کند و بگوید که تحقیقات دانشگاهی کاربردی در صنعت ندارد صد در صد صنعتش رقابتی نمی‌شود.

نیسی اضافه کرد: پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان به این معناست که باید بر اساس دانش و علم روز دنیا باشد تا بتوانند تکنولوژی‌ها را ارتقا ببخشند.

نقش چهره‌های ماندگار کشور در عرصه علمی دنیا/ دستاورد‌هایی که به نام ایرانی‌ها ثبت شد

نقش مهم مسلمانان نهضت علمی ایرانی در دنیا

دستاوردهای نخبگان و دانشمندان مسلمان ایرانی در تولید علم در جهان طی چندین قرن، که هریک در رشته مربوطه خود سرآمد دوران بودند، علم را فعالانه در بسیاری از سرزمین های جهان اسلامی پی ریزی کردند که بعدها غرب و اروپا از آن استفاده ها برد. نخبگان و دانشمندان مسلمان ایرانی چون ابن سینا، رازی، خوارزمی، خواجه نصیرالدین طوسی، ملاصدرا و .. در نهضت علمی ایران و جهان نقش مهمی داشته اند.

بنابراین کشور ما، ایران توانسته در طول تاریخ بشریت جایگاه ارزنده ای از خود در تمامی زمینه ها نشان دهد و به اینصورت باعث رشد و پیشرفت علم و فناوری در عرصه های بین المللی شود.

نقش چهره‌های ماندگار کشور در عرصه علمی دنیا/ دستاورد‌هایی که به نام ایرانی‌ها ثبت شد

در زمینه فناوری و تحقیقات سلول‌های بنیادی ایران جزوء ۱۰ کشور برتر جهان محسوب می‌شود و محققان ایرانی توانسته اند پیشرفت‌های خوبی را در این زمینه داشته باشند. آن‌ها توانسته اند از سلول‌های بنیادی حتی در پیوند‌های مغز و استخوان، پوست و ترمیم بافت آسیب دیده قلب استفاده کنند.

همچنین در پژوهشکده رویان اصفهان شبیه سازی سلول‌های بنیادی انجام شده است. استفاده از سلول‌های بنیادی در پیوند قرینه چشم، تکثیر سلول‌های بنیادی بندناف به‎‎منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب، عصب و سلول‌های استخوانی، ترمیم ضایعات‎ ‎نخاعی، شبیه سازی و تولید سلول‌های بنیادی جنین از جمله دستاورد‌های بزرگ کشور ما در‎ ‎عرصه فناوری‌های نوین است‎. ‎‏

همچنین، در حال حاضر سلول‌های بنیادین جنینی و علم شبیه سازی نیز در کشور به دانشی بومی تبدیل شده است و شبیه سازی حیواناتی، مانند: بز، گوسفند و گوساله در سال‌های اخیر باعث شده تا ایران در زمینه سلول‌های بنیادی در جمع کشور‌های مطرح در این زمینه قرار گیرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022